we
door wekkertje Sep 27, 2014 om 00:31
Geldzaken & recht

Bijverdienen

Goedendag beste Kassa-forumleden,

Ik zit al een tijdje met een dringende vraag, helaas kan niemand in mijn directe omgeving hier duidelijk antwoord op geven. Vandaar dat ik hem hier stel, hij luidt als volgt:

Ik ben 17 jaar oud, heb een normale bijbaan in een restaurant waarmee ik zo een 300 euro in de maand verdien. Dit is gewoon normaal. Daarbij komt mensen mij betalen om foto's te plaatsen op een bekende Instagram-pagina. Ik verdien hier gemmideld zo een 600 euro per maand mee via paypal. Mijn vragen zijn:

- Moet ik hiervoor over een kvk-nummer beschikken? Zo ja, kan dit als minderjarig zijnde?
- Moet ik dit aangeven bij de belastingdienst? Zo ja, moet ik over het reeds verdiende (ongeveer 3 maanden) belasting of een boete betalen?
- kunt u mij extra informatie geven over aspecten die ik misschien over het hoofd zie ?

Alvast super bedankt!!

6480 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 00:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken bent u als 17-jarige niet handelingsbekwaam en kunt u zich dus niet inschrijven bij de KvK. Maar u kunt om handlichting verzoeken. Ik weet natuurlijk niet wanneer u 18 wordt, dus misschien kunt u nog wel even wachten.

Die verdiensten inzake die foto's is dat de laatste drie maanden geweest, of is dat min of meer blijvend?

In principe moet u dat volgend jasr opgeven aan de belastingdienst. Kosten die u maakt, mag u in mindering brengen. Bonnetjes bewaren. Zit u niet op school dan? U hoeft dus geen boete te betalen, maar er volgt ook nog een aanslag ZVW.

Als u buiten de vakantie periode ook nog € 600 verdient boven op uw bijbaan, moeten uw ouders dat wel doorgeven aan de SVB, want dan komt de kinderbijslag te vervallen.

we
door wekkertje - Sep 27, 2014 om 10:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw respons!
Is het ook daadwerkelijk essentieel/verplicht om mij in te schrijven bij kvk, omdat ik relatief weinig ermee verdien of kan diit ook gewoon zonder kvk ?
En ja ik zit gewoon op de middelbareschool. Wat doet dit er toe ?
Ik deed het een tijdje voor de fun die foto's plaatsen, totdat ik were getipt door een vriend dat ik er wel eens aardog wat geld mee kon verdienen.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 10:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wekkertje schreef op zaterdag 27 sep 2014, 10:19]Bedankt voor uw respons!
Is het ook daadwerkelijk essentieel/verplicht om mij in te schrijven bij kvk, omdat ik relatief weinig ermee verdien of kan diit ook gewoon zonder kvk ?
.
Informeer even bij de KvK zelf. Als je verdiensten onder een bepaald bedrag zitten, dan is een inschrijving (nog) niet nodig. Dat zullen ze je wel zeggen.
klik HIER

ridder_1
door ridder_1 - Sep 27, 2014 om 10:41
376 Antwoorden / 8 Vragen

zoals Tijger 1 zegt kunt u beter gewoon wachten tot u 18 jaar wordt, nu inschrijven kost u veel tijd en ergenis (KvK eventueel tijdelijk inschrijven op naam van een van de ouders ?) maar het brengt u verder niets behalve inschrijving leges en jaarlijkse contributiebijlage als eenmanszaak. Ook is bij de inschrijving de KvK kritischer geworden of er wel sprake is van het voeren van een onderneming ook omdat veel startende ondernemingen binnen 2 jaar in slaap vallen of stopten.
U heeft inkomsten als bijbaantje van het restaurant en ontvangt u een jaaropgave. Als u zelf aangifte inkomstenbelastingen zou willen doen kunt u op het formulier voor 2014 ( inleverdatum 1 april 2015) deze inkomsten kunnen opgeven in de kolom overige inkomsten en zo de inkomsten met de daadwerkelijk gemaakte onkosten kunnen opgeven bij de belastingdienst. Zelf denk ik dat u weinig onkosten in rekeing kunt brengen gaat met name om reiskosten (werkelijke of 19 c per km) en kantoorbenodigdheden met bon, uw uren declareren dus niet !) U betaald dan over het verschil inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringwet.

Het is natuurlijk terecht dat u verplicht bent over alle inkomsten belasting te betalen, dit geldt voor iedere Nederlander.
Bedenk wel dat u bij een eventuele kontrole door de belastingdienst over deze inkomsten andere mensen (uw zakelijke klanten zoals ondernemers in de horeca etc.) in problemen kunt brengen als ze u zwart of grijs hebben betaald ( onder de tafel zonder factuur, etc.). Ze kunnen dan tot 5 jaar later een naheffing - indirect via u - krijgen als er sprake zou zijn van zwart geld en verzwegen inkomsten. Dit zullen ze kwalijk kunnen nemen :((

Ridder

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de KvK is geen bijdrage meer verschuldigd.

we
door wekkertje - Sep 27, 2014 om 11:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op de website van de kvk is te vinden dat er minimaal 10.000 moet verdiend worden. Ik zit hier dus iets onder. Ik hoef dus geen kvk aan te vragen. Betekend dit dat ik dus gewoon kan doorgaan met het leveren van mijn dienst? En hier ook geen belansting over hoef te betalen ?

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk moet u wel belasting betalen.

Kunt u een link plaatsen naar die opmerking over de verdiensten?

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2014 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor wat betreft het betalen van belasting gaat dat pas spelen als u ca. meer dan € 7.000 per jaar verdient, want u hebt een loonheffingskorting van ca. € 2.000 plus nog arbeidskorting.

Maar over het bedrag van uw bijbaan wordt ook geen belasting ingehouden, dus die inkomsten moet u, voor de belasting er bij optellen.

target
door target - Oct 2, 2014 om 14:05
297 Antwoorden / 3 Vragen

17 jaar en dik verdienen met foto's? En dan dit zelf uitzoeken?
Weten je ouders niet hoe het werkt met belastingen enzo? Of weten ze niets van je verdiensten?
Ik vind dit een vaag verhaal.

=ridder schreef op zaterdag 27 sep 2014, 10:41: als ze u zwart of grijs hebben betaald ( onder de tafel zonder factuur, etc.). Ze kunnen dan tot 5 jaar later een naheffing - indirect via u - krijgen als er sprake zou zijn van zwart geld en verzwegen inkomsten. Dit zullen ze kwalijk kunnen nemen :((

Als sprake is van moedwillige ontduiking kan dat fraude genoemd worden. Bij fraude kan met tot 10 jaar later naheffen.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tsrget

De Ts zal niet op zevenjarige leeftijd begonnen zijn met verdienen ;-)

target
door target - Nov 6, 2014 om 16:00
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 14:12]@tsrget

De Ts zal niet op zevenjarige leeftijd begonnen zijn met verdienen ;-)

Nee. Maar wat hij nu willens en wetens niet opgeeft kan hem nog wel 5 en mogelijk tot 10 jaar blijven achtervolgen.
Beter gewoon aangifte doen dus.