ma
door marnix1 Dec 11, 2014 om 16:14
Huishouden & energie

Contract huurboiler

Mijn huurboiler lekt ,het is een oud ding, gehuurd van eneco.
Ik gebeld, in de veronderstelling dat als je al jarenlang zo'n ding huurt dat als ie op is, zij een nieuwe plaatsen. monteur geweest, die zegt inderdaad een nieuwe op te willen hangen ,kosteloos. maar ik moet wel voor 12 jaar tekenen.
Probleem is dat over een jaar ik een geheel nieuwe verwarmingsinstallatie ga kopen ,met daarin een warmwatervoorziening.
Ik woon in een app.complex met collectieve verwarming. Deze verwarming werkt middels een centrale ketel, deze is oud dus moet iedereen naar individuele verwarming. Daarin zit ook een warmwatervoorziening dus de boiler wordt overbodig.
eneco eist echter dat je het ocntract uitdient, dus ik moet hen nog 12 jaar huur gaan betalen ook al gebruik ik die boiler niet meer na een jaar.
kosten rond de 1500 euro.
Mag eneco dit eisen?
Wat zouden jullie doen?
lastig!

7941 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 11, 2014 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marnix1,

Als je huidige huurcontract nu afloopt heeft Eneco gelijk.
Kijk eens voor welke periode je de huurboiler gehuurd hebt.
Is die periode nog niet afgelopen dan moeten ze voor een reparatie zorgen.
Kijk eens wat er in de huurvoorwaarden staat.

Zou anders - voor een jaartje - naar een andere oplossing zoeken.

Met vr.gr.

ma
door marnix1 - Dec 11, 2014 om 16:44
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb zelf nooit voor een contract getekend, de flat een paar jaar geleden gekocht en bestaand contract nooit gezien. ik heb natuurlijk wel getekend voor overname stroom en huur maar er staat me niets bij van aparthuurcontract van de boiler.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 11, 2014 om 17:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag, maar waarom koopt er niet een, en ruil die dan in bij het kopen van uw eigen cv.

ro
door ron530 - Dec 11, 2014 om 17:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U vertelt dat u het al bestaande huurcontract heeft overgenomen maar daar geen bewijs van heeft. Op de jaarafrekening kunt u dat terug zien want daar staat de boilerhuur inclusief de kosten daarvan op vermeldt. Als blijkt dat dat zo is heeft u recht op reparatie danwel vervanging van de boiler. De boiler hoeft geen nieuwe te zijn maar wel werkend. Het is namelijk zo dat Eneco eigenaar is van de boiler en verantwoordelijk is voor een goede werking van de boiler. Vind u de kosten van de boilerhuur niet terug op de jaarrekening van Eneco dan is de boiler van huur naar eigendom overgegaan. Deze constructie wordt vaak toegepast bij de verkoop van voormalig huurappartementen.

jo
door joentje1978 - Dec 11, 2014 om 17:58
367 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook een goedkope 2dehands kopen op Marktplaats, denk dat je die voor 50,00-100,00 EURO wel hebt.
Hoeft het maar een jaar uit te houden en dan zet je het weer te koop op Marktplaats.
Met een beetje mazzel vang je er ook nog dezelfde prijs voor terug.

ma
door marnix1 - Dec 14, 2014 om 11:25
256 Antwoorden / 22 Vragen

Was ik weer, even in de papieren gedoken ,ik heb getekend voor overname huurboiler. Dat was in 2011.
Boiler is in 1993 geplaatst met een contracttijd van 144 maanden.
Contract is dus allang verlopen. (lang voordat ik hier ging wonen)
Ik overweeg nu inderdaad maar ergens een tweedehands boiler te kopen als deze lekkende het echt opgeeft ,en deze dan door een zelf ingehuurde installateur te laten aansluiten.
Toch voelt dit raar, je mag wel iedere maand huur betalen maar zij hoeven het ding niet te vervangen of te repareren.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2014 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja natuurlijk moet hij wel gerepareerd worden of vervangen, en dan hoeft u niet een nieuw contract aan te gaan,

Vooropgesteld dat u elke maand huur betaalt voor dat ding.

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2014 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marnix1,

.....Toch voelt dit raar, je mag wel iedere maand huur betalen maar zij hoeven het ding niet te vervangen of te repareren. ......
Als je een huurcontract hebt en elke maand huur betaalt, dan is reparatie voor rekening van eneco.
.....Contract is dus allang verlopen......
Of is stilzwijgend verlengt. Of betaal je géén huur voor dat ding?
Kijk maar eens of je nog iets van een huurcontract hebt en welke voorwaarden daar in staan.

Met vr.gr.

ma
door marnix1 - Dec 14, 2014 om 13:06
256 Antwoorden / 22 Vragen

In het contract staat dat na contractperiode het contract stilzwijgend verlengd wordt, ik betaal iedere maand huur voor het ding.
ze willen dus wel een andere komen ophangen maar douwen mij daarbij een wurgcontract door de strot vind ik.
Er is toch geen mens die niet zeker weet of ie binnen 12 jaar verhuisi, of zoals in mijn geval, na een jaar de boiler niet meer nodig heeft?

edrick3
door edrick3 - Dec 14, 2014 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marnix01,

Stel dat de huurperiode steeds 12 jaar is, dan zou de lopende periode eindigen op 2017 en moeten ze nog steeds de huidige boiler REPAREREN.
.....In het contract staat dat na contractperiode het contract stilzwijgend verlengd wordt......
voor een periode van .... jaar?

ma
door marnix1 - Dec 14, 2014 om 14:09
256 Antwoorden / 22 Vragen

stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd.

ma
door marnix1 - May 15, 2015 om 13:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

De boiler heeft het al lekkend volgehouden tot heden, en vandaag wordt ie eruit gehaald door mijn eneco-vrienden.
Ben blij de gok te hebben gewaagd, sommigne hier uit het complex hebben een boete gekregen ivm het opzeggen van abb. Ben blij mijn eigen warmwater/erwarming voorziening te krijgen. Wel een paar dagen in de zooi...