lievepoes
door lievepoes Mar 25, 2015 om 10:26
Huishouden & energie

C.V. ketel

Beste forumleden ,
Sinds een jaar heb ik een nieuwe CV ketel Merk Intergas Kombi Kompact HRE. Deze ketel bevalt mij prima. Hij is geïnstalleerd op de zolder.
Nu komt mijn vraag in het dak zijn vroeger 2 roosters ( 25x 15 cm binnenmaat ) aangebracht voor de luchtcirculatie. Dit is gedaan bij de installatie van de vorige ketel. ruim 18 jaar terug.
Toen de nieuwe ketel werd geplaatst heb ik aan de installateur gevraagd of die roosters konden worden dichtgemaakt. Het antwoord was "ja" Bij de Intergas ketel is dit niet meer nodig. Die heeft een andere afvoer.
Tot nu toe heb ik de roosters niet dicht gemaakt. Ik twijfel of het wel kan en mag.
Als het zonder gevaar mogelijk is ga ik het wel doen, want door deze roosters komt koude buitenlucht naar binnen.
Ik heb geen verstand van luchtafvoer van CV ketels.
Wie kan mij adviseren? Wat kan ik doen.

1546 8 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Mar 25, 2015 om 10:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Deze ketel krijgt zijn luchtoevoer voor het verbrandingsproces niet meer vanuit de ruimte zelf waar de ketel geplaatst is, en zoals het vroeger was, maar door een aanvoerpijp van buiten.
Precies zoals de installateur vertelt heeft.
Vaak gaat er 1 pijp naar buiten, maar die pijp is dubbelwandig.
De (koude) aanvoer is de buitenkant, en de (hete) afvoer is de binnenkant.
Die zie je zo niet, maar de hete binnenpijp wordt gelijk gekoeld door de koude aanvoermantel.
Die roosters kunnen dus dicht gemaakt worden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 25, 2015 om 10:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad hebben moderne ketels geen luchtaanvoer meer vanuit de ruimte, maar trekken langs de verwarmde uitlaatpijp lucht aan die daardoor voorgewarmd wordt.

De oude roosters kunnen daarom met een plaat afgedicht worden. Ikzelf heb er een rooster met vliegengaas en een trekkoordje op gemonteerd en heb daardoor nu de mogelijkheid om de zolderruimte te kunnen luchten, vooral prettig omdat daar geen raam aanwezig is en daardoor gelucht kan worden.

Werkt prima, staat gesloten bij te heet of te koud weer en kost slechts een paar Euro in de bouwmarkt. Formaat iets groter dan de ventilatieopening. Montage met vier schroeven. Tijdsduur vijf minuten.

Aanrader?

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad zijn die roosters niet meer nodig. Maar afgezien daarvan is de mogelijkheid tot ventileren wel prettig. U zou de roosters of een rooster kunnen vervangen door een rooster wat afsluitbaar/dichtgeschoven kan worden. Kan het 's zomers toch lekker open blijven staan.

gompy2
door gompy2 - Mar 25, 2015 om 10:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees net dat deze ketel ook uitgevoerd kan zijn met een aparte af en aanvoerpijp, maar dat maakt voor de werking verder niets uit, het is een gesloten systeem.
Quote:
TOESTELOMSCHRIJVING
2.1 Algemeen
De Intergas Kombi Kompakt HRE gaswandketel is een gesloten toestel. Het toestel is
bedoeld om warmte te leveren aan het water van een CV-installatie en de WW-
installatie.
De luchttoevoer en verbrandingsgasafvoer kunnen door middel van twee aparte
leidingen op het toestel aangesloten worden. Een concentrische aansluiting kan op
bestelling geleverd worden. Het toestel is in combinatie met de Intergas
combidoorvoer gekeurd, maar het toestel kan ook aangesloten worden op
combidoorvoeren die voldoen aan de universele keuringseisen voor combidoorvoeren.
Het toestel kan naar keuze aangesloten worden op een montagebeugel, een frame
met bovenaansluiting en diverse aansluitsets. Deze worden separaat geleverd.

Staat in de(klik->) omschrijving die er denk ik bijgeleverd is.

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2015 om 13:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lievepoes,

..... Ik twijfel of het wel kan en mag. .....
Het kan en het mag.

Diverse mogelijkheden als je niet alles wilt afsluiten, maar toch een ventilatiemogelijkheid wilt hebben: klik hier.

Suc6

lievepoes
door lievepoes - Mar 26, 2015 om 19:22
5 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Forumleden,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het is mij duidelijk dat ik niet ongerust behoef te worden als ik de ventilatie openingen in mijn dak dichtmaak.
Ik heb inmiddels een rooster gekocht dat ik open en dicht kan doen. Dat ga ik gebruiken op 1 van de ventilatie openingen. De andere opening maak ik dicht.
Op deze manier kan ik als er eens gelucht moet worden er toch nog een opening openen.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, blijft het toch lekker fris. Bedankt voor het terugmelden.

jo
door joentje1978 - Mar 26, 2015 om 20:53
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb verleden jaar eveneens een Intergas HRE CV-ketel geinstalleerd.

Zie onder staande foto:

De witte verbinding is de rookgasafvoer en de zwarte verbinding is de luchttoevoer.
En deze gaan via een "broekstuk" naar de pijp die op het dak staat.

Dus je kunt de roosters die niet meer gebruikt worden dichtmaken.