fa
door fam-buren Dec 4, 2010 om 15:45
Garantie & verzekeringen

CV lekkage schade Vloer Opstalverzekering

Ls,

We hebben een mooie kwartsietvloer van ongeveer 20 jaar oud in onze woonkamer en keuken. (+/- 54 m2) Onlangs een CV leiding in de woonkamer vloer gesprongen welke nu tijdelijk gemaakt is. Loodgieter heeft deze gemaakt nadat een lekdetektie buro de lekkage gevonden heeft.
De verzekering polis vergoed de leiding + breekschade.
maar wil alleen de gesloopte tegels vergoeden (3 stuks 20cm x 50-80cm) midden in de vloer. De verzekering weigert nu de de hele vloer te vergoeden omdat de vloer al wat ouder is.
Wil dat we akkoord gaan met vergoeding van de paar uitgebroken tegels. We hebben al gezocht naar andere tegels maar alles ziet er heel anders uit kleur en structuur
Nogmaals de tegel zijn van natuursteen en in prima staat.
Dit hoeven we toch niet te accepteren, wie kan advies geven.

Mvg
J van Buuren

13104 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

fam buren,

ik lees: "een mooie kwartsietvloer van ongeveer 20 jaar oud" en "De verzekering weigert nu de de hele vloer te vergoeden omdat de vloer al wat ouder is".

Ik denk dat het moeilijk wordt om de gehele vloer te laten vergoeden met deze leeftijd. Het is overigens ook logisch dat je geen andere goed vervangende of nieuwe tegels kan vinden, omdat de vloer 20 jaar oud is.

Kees.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een hele nieuwe vloer zou krijgen, dan ga je er duidelijk op vooruit ten opzichte van een 20 jaar oude vloer. Dat heet nieuw voor oud en ook in de wet duidelijk uitgesloten:

Artikel 960, Burgerlijk Wetboek nr. 7, Titel 17 : Verzekeringen

De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige.

Voor een volgende keer, koop een pak reserve-tegels extra voor het geval je een deel moet vervangen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe zo ga ik er op vooruit/voordeliger positie wil gewoon weer eenzelfde vloer? Kwartsiet vloer van 1 jaar is niet beter of slechter dan een van 20 jaar. Het vloermateriaal kwartsiet slijt niet en gaat toch in principe onbeperkt mee.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekering vergoedt de schade nl. het openbreken en het vervangen van de beschadigde tegels volgens de polisvoorwaarden.

Dat een bepaalde kleur niet meer leverbaar is, is niet het probleem van de verzekeringsmaatschappij. Daar kunnen zij niets aan doen en ook niet voor verantwoordelijk voor worden gehouden.

Dat een kwartsietvloer niet het eeuwige leven heeft, bewijst deze vraag....

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kwartsiet is een natuursteen met een bruto prijs van euro 92,50 per vierkante meter. Voor de gehele vloer zou dit dus euro 4.995,00 betekenen.

Natuursteen is logisch altijd anders, dus gelijke soort/kleur enz. zal niet te vinden zijn.

Omdat de verzekeringsvoorwaarden niet bekend zijn vrees ik dat alleen de beschadigde tegels vergoed worden. Zeker met een dusdanig prijskaartje.

Kees.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een speciale vloerverzekering was afgesloten had het anders kunnen liggen en met een ander prijskaartje aan premie.

Nu is het een algemene schadeverzekering, die schade dekt, en de rest van de tegels is niet beschadigd.

Anderzijds, als je een vloer als deze neemt, weet je dat je in geval van eventuele cv problemen breekschade krijgt.

Kees.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een standaard werkwijze van verzekeringen.
Het herstellend bedrijf moet een verklaring naar de verzekering sturen, dat herstel van de vloer niet mogelijk is.
Hierop zal de schade-expert in discussie gaan met het herstelbedrijf.

Soms geeft de verzekering toe als je deze procedure volgt.
Het is een beetje afhankelijk hoe lelijk de reparatie zal worden.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik,

Herstel is dus wel degelijk mogelijk en ook al geschied. Het uitstromende water (schade-oorzaak) is gestopt. Het probleem is de afwerking, nl. de exact bijpassende tegels zijn niet meer leverbaar. Maar dat is niet het probleem van de verzekeringsmaatschappij.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Combinatie van inboedel + schade bij een maatschappij (~20 jaar)
Had weinig keus bij breken CV kapot en was erg koud in huis en nu zitten we met de gebakken peren. (leuk zo'n gat in je woonkamer vloer wetend dat er geen passende tegels voor zijn)
Blijbaar is dus het grootste gedeelte van Nederland niet gedekt voor een dergelijke schade.
Dit kan niet waar zijn. Schade aan uiterlijk lijkt me toch vervolg schade van breekschade.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werken hier mensen voor een verzekerings maatschappie of zo, Erik komt tenminste met een goede richting?

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of iemand voor een verzekering werkt, doet in deze niet terzake.
Het zijn nu eenmaal de regels en de polisvoorwaarden.

Bovendien, als ik Erik citeer: "Soms geeft de verzekering toe als je deze procedure volgt", is dit ook geen garantie dat er uitgekeerd wordt.

Kees

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

fam-buren schreef op zaterdag 4 dec 2010, 18:08: Werken hier mensen voor een verzekerings maatschappie of zo, Erik komt tenminste met een goede richting?

Erik werkt duidelijk niet bij een verzekeringsmaatschappij. Maar meehuilen met de wolven in het bos doet het altijd goed als antwoord.

Als de schade niet verzekerd was geweest (de goedkoopste dekken niet altijd uitstromend water van gesprongen leidingen, mits goed onderhouden), dan had je in hetzelfde schuitje gezeten. Ook als tegels om een andere reden vervangen hadden moeten worden (vlekken, beschadigd, gebroken). Dat is het risico, dat je zelf neemt bij het (laten) leggen van een tegelvoer. Dat zelfgekozen risico is niet gedekt.

Een goede leverancier hoort dan ook aan te raden om een doos/aantal reservetegels aan te schaffen (in dit geval een duur "doosje"). Ook doe-het-zelf sites raden dit aan.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor alle antwoorden, maar weet nog steeds niet wat ik beste kan doen.

Vraag over reparatie: Er is door betonvloer heen gehakt tot op piepschuim.
Heb net gemeten de beton is denk ik ~10 cm dik, de tegel zitten hierop in cement.
Kan dit repareerd worden zonder dat later scheuren in de vloer optreden?

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zo'n geintje ook meegemaakt.
De verzekering zij repareren en niet geheel vervangen.
Achteraf was het resultaat niet, zoals het zou moeten zijn.
Uiteindelijk is na veel ellende, alles alsnog vervangen.

Wie betaalde het, 50% de aannemer en 50% de verzekering.
De verzekering vertelde dat de aannemer in het begin duidelijker had moeten zijn, dan was het direct in zijn geheel vervangen en betaald.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik,

En wat was er stuk? Wat is geheel vervangen, een tegelvloer zoals hier of wat anders?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja
In mijn geval een kunststof kozijn.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dus appels met peren vergelijken of tewel de vergelijking gaat geheel en al mank. Dooie mus, dus.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je schade aan je tapijt hebt, knippen ze ook niet de vlek er uit en plakken er dan een stukje in, wat er op lijkt.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op zaterdag 4 dec 2010, 19:13: Als je schade aan je tapijt hebt, knippen ze ook niet de vlek er uit en plakken er dan een stukje in, wat er op lijkt.

Weer een vergelijking die volkomen mank gaat. Tegels kunnen per stuk vervangen worden.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja, wat is dan het begrip zichtschade met totaal andere tegels midden in je woonkamer ? Dit is toch gewon niet goed

ve
door verwijderd - Dec 4, 2010 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je hebt waterschade....en je krijgt maar 2 baantjes behang vergoed.
Van een ander soort natuurlijk, wat er een beetje op lijkt.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb 2 jaar geleden precies hetzelfde gehad moeilijk op te sporen lek ergens midden in onze grote woonkamer met grote woonkeuken. Marmeren tegelvloer was 26 jaar oud. Heel veel meer m2 de schade (uiteindelijk meer dan 52,000 euri) de hele vloer moest uiteindelijk totaal worden vervangen voor 'n fatsoenlijk reparatie. Nee we zijn er niet beter op geworden, weer marmer laten leggen.
Moest uiteindelijk voor 8 weken verhuizen, stucwerk uit muren & plafond gevallen ook bovenverdieping was een grote bende geworden.
Uiteindelijk met rechtbijstand/tussenpersoon heeft verzekering 70% van de schade uitgekeerd. Verzekering en experts zijn handen op een buik proberen je te laten geloven dat niet uitkeren normaal is, als vezekerende~trek je vaak aan het korste einde en kost het je uiteindelijk altijd nog veel euri's.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2011 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog vergeten de afloop te melden:

-ben er uit gekomen met verzekeraar na veel juridisch getouw trek heeft verzekeraar ongeveer 70% van schade vergoed.
- allerlei arresten welke de verzekeraar zich achter verschuilde kwamen voorbij en welke bij nader onderzoek niets met deze zaak te maken hadden enz enz

Kortom wel blij dat ik heb doorgezet. (xxx regeld het allemaal heeft voor mij een totaal ander betekenis gekregen)