fr
door francesco May 4, 2013 om 23:45
Huishouden & energie

CV waterstand

Enige dagen geleden heb ik de waterstand van mijn CV aangevuld tot weinig voorbij de verticale pijlstand.De kraan van de CV na afloop goed dicht gedraaid.De zelfde avond nog gecontroleerd en ok bevonden.De volgende dag een plasje onder de ketel en de waterstandpijl weer terug naar links tot dicht bij de rode streep en 10 voor.De watervulkraan nog steeds goed dicht.Maar waarschijnlijk is het water gelekr uit de zwarte DUCO knop die toch al bij de minste aanraking water spuit,ondanks dat die recentelijk is vernieuwd.Is het normaal dat zoiets gebeurt?..Wat moet ik hiermee?Gaarne reactie .

5361 12 Rapporteer

stacey
door stacey - May 4, 2013 om 23:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=francesco schreef op zaterdag 4 mei 2013, 23:45] waarschijnlijk is het water gelekr uit de zwarte DUCO knop die toch al bij de minste aanraking water spuit,ondanks dat die recentelijk is vernieuwd.Is het normaal dat zoiets gebeurt?..Wat moet ik hiermee?Gaarne reactie .

Bedrijf bellen dat het `gerepareerd` heeft, blijkbaar is er iets niet goed gegaan/gedaan............

ltmvz
door ltmvz - May 5, 2013 om 08:26
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 4 mei 2013, 23:50]
Bedrijf bellen dat het `gerepareerd` heeft, blijkbaar is er iets niet goed gegaan/gedaan............

Is er wel een bedrijf dat het 'gerepareerd' heeft? Ik zie dat nergens vermeld staan.

ltmvz
door ltmvz - May 5, 2013 om 08:27
949 Antwoorden / 18 Vragen

Sorry, nu zie ik het wèl!

jantje7
door jantje7 - May 5, 2013 om 09:56
1459 Antwoorden / 23 Vragen

DUCO knop is zeer waarschijnlijk een overdrukbeveiliging. Deze gaat open zodra de druk in het systeem te hoog wordt. Mogelijk is het drukvat van uw verwarmingssysteem defect. Klop op de bovenste helft afgewisseld met de onderste helft en u moet een duidelijk verschil horen. Als dit niet zo is kunt u het laten vervangen.
Als het water opwarmt zet het uit. Dit wordt normaal door het drukvat opgevangen. In uw geval gaat het overdrukventiel open.
Het bijvullen mag tot ca. 1,5 bar.

Jantje

ja
door jans2 - May 5, 2013 om 13:03
311 Antwoorden / 4 Vragen

Wat u hiermee moet? De monteur er weer bij halen natuurlijk.

valerius-2
door valerius-2 - May 5, 2013 om 13:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat kan komen door de overdruk die onstaat als de ter temperatuur omhoog gaat. De kans is dat het expansievat niet meer in orde is. Die daardoor de drukverhoging niet meer kan hebben.

tenormin
door tenormin - May 5, 2013 om 15:17
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Jantje schrijft
Het bijvullen mag tot ca. 1,5 bar.

Jantje

Vreemd, hier is het tot 2 bar en als het onder 0.9 is moet er bijgevuld worden.

hansje klein
door hansje klein - May 6, 2013 om 13:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Fransesco,

Voorstel: stuur de individuele reclamatie-klachtmail eerst naar uw installateur en niet naar een ondeskundig forum. Dat scheelt veel "gissingen" waar niemand iets mee kan en uiteindelijk...........moet de monteur tóch komen!

sp
door sparkingplug48 - May 6, 2013 om 14:14
4 Antwoorden / 3 Vragen

L.S.,
In het (rode) expansievat zit een "ballon" welke een druk dient te hebben van +/- 3 bar. Aan de onderkant van het expansievat zit een afdekplaatje met daaronder een (auto)ventiel.
De "ballon" zorgt ervoor dat er water wordt afgeblazen als de druk te hoog wordt.
Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat de druk in de "ballon" was teruggelopen en het vat zich met water gevuld had. Dit kun je controleren door er met een metalen voorwerp op te slaan. Een schel geluid is goed, een dof geluid is gevuld met water. Je kan met een compressor de druk weer op de vereiste druk brengen.
Ik heb het expansievat losgedraaid (eerst ontluchten) en de "ballon" bij een tankstation weer op druk gebracht. Indien nog niet verholpen kun je voor een kleine 100 euri's een nieuwe kopen bij doe het zelf zaken....

willemo_1
door willemo_1 - May 6, 2013 om 15:53
167 Antwoorden / 0 Vragen

sparkingplug48,

Ongetwijfeld is het expansievat defect. Het in het vat ligende rubberen membraan heeft dan bijvoorbeeld een scheurtje waardoor het hele vat vol met water komt te staan en de volume vermeerdering, door het warm worden van het water, via het veiligheidsventiel zal verdwijnen, vandaar het plasje water onder uw ketel.
Er moet dan een nieuw expansievat worden aangebracht (repareren van een defect expansievat is niet mogelijk. De kosten van een nieuw expansievat zijn ongeveer: inhoud 6 tot 25 liter, hangende uitvoering, € 30,00 tot 40,00 excl montagekosten.
Montage stelt niets voor en is in een paar minuten gedaan (als je een beetje handig bent).
Expansievaten hebben overigens een beperkte levensduur, vaak 10 tot 20 jaar.

Met vriendelijke groet,
Wilemo

willemo_1
door willemo_1 - May 6, 2013 om 15:57
167 Antwoorden / 0 Vragen

francesco,

Mijn reactie moest natuurlijk naar u toe zijjn en niet naar sparkingplug48.
Klein foutje.

Met vriendelijke groet,
[b]Willemo

cvtechnieker
door cvtechnieker - May 10, 2013 om 07:37
80 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Francesco,

Uw drukvat is defect waardoor de er géén expansie meer is wanneer de cv ketel wordt gebruikt en het installatiewater een hogere temperatuur bereikt. Wanneer de waterdruk zodanig oploopt dat deze 3 bar wordt zal het overstortventiel (Duco) zich openen om de druk op uw ketel en installatie te verminderen. Het drukvat dient te worden vervangen. De gemiddelde levensduur van een drukvat is 7 á 8 jaar afhankelijk van de installatie waar deze zich in bevind. Wanneer u het drukvat laat vervangen is het raadzaam ook het overstortventiel te vervangen omdat deze geopend is geweest en mogelijk zal blijven lekken, ook bij een nieuw drukvat.

Met vriendelijke groet,