to
door tonijsselstein May 30, 2011 om 19:34
Elektronica & tv

Digtale ontvanger en home cinema system

Volslagen a-technisch en ook nog digibeet stel ik de volgende vraag:
Kan ik een 2.1 home cinemasystem aansluiten op mijn tv met digitale ontvangst van Caiw (met een decoder)? En zo ja, hoe?
Ik was zaterdag bij BCC, maar ik werd niet wijzer van de verkoper daar.
En heeft iemand een aanrader welk merk/type? Sttel geen hoge eisen aan het geluid (ben al op leeftijd, dus hoor dat toch niet meer zo). Eenvoud is voor mij het belangrijkst en dat het goed werkt natuurlijk!

6440 24 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 30, 2011 om 23:14
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat zou gewoon moeten kunnen.

Het hangt af van de decoder en de home cinema set welke manier het 'beste' is om ze op elkaar aan te sluiten.
En eventueel zelfs van de TV waar het uiteindelijk weer op aangesloten wordt.
Een beetje afstemming van deze apparaten kan bijvoorbeeld als resultaat weer hebben dat u straks niet met 3 afstandsbedieningen aan de gang moet.

De decoder is natuurlijk al bepaald door caiway, de tv zult u al hebben.
Als u van deze 2 het merk/typenummer opzoekt en hier plaatst dan kan er gekeken worden welke home cinema set er het beste tussen zou passen.

Eventueel is op kieskeurig altijd wel handig om te kijken wat er zoal geboden wordt.

börgemeister
door börgemeister - May 31, 2011 om 03:57
506 Antwoorden / 25 Vragen

Tegwoordig gaat het in de meeste gevallen van beeld & audio via de hdmi-kabel.

In een homecinemasysteem is meestal ook voorzien van een 'historische' DVD-speler of een Blue-Rayspeler, vandaar die hdmi-kabel.

Heeft uw televisie aansluiting(en) voor hdmi-kabel(s)?

Vanuit de televisie gaat dan ook nog meestal een audio coaxkabel met 2x cinch aanluiting of een toslink (glasvezel)kabel van tv > homecinemasysteem voor Dolby Digital/Surround (7,1, 5.1. of 2,1).

Voor in uw geval zou ik eerder denken een Böse systeem als oplossing, mits voornoemd voorhanden zijn.

Uw televisie heeft ook de mogelijkheid van CI+ om daar de smartcard in te stoppen? Dan heeft u dedecoder niet meer nodig.

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 17:41
230 Antwoorden / 0 Vragen

@ Börgemeister.

Goed idee om eventueel CI+ te gaan gebruiken, want dat kan bij Caiway, en maakt het voor tonijsselstein ook nog een stuk makkelijker uiteindelijk.

maar ik verwacht dat de rest voor ton een iets te technisch verhaal is.

Bose zijn makkelijke systemen, maar ik vind dat je er wel altijd de hoofdprijs voor betaalt... en ik weet niet of voor ton het budget nog enigszins meetelt?

Maar als ton nog even de merken/typenummers van de apparatuur die hij al heeft staan hier plaatst dan zoeken we verder naar een leuke set.

to
door tonijsselstein - May 31, 2011 om 18:24
10 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb een decoder merk Samsung, type DCB-9401R en een tv merk Panasonic TX-L37GA11. Budget telt ook mee, ik wil er liefst niet meer dan ongeveer 350 euro voor uitgeven.
Ik heb inmiddels begrepen dat ik ook een HDMI kabel nodig heb. En ik zag dat daar enorme prijsverschillen in zitten. Dus bij deze dan ook gelijk de vraag: welke HDMI kabel raadt u aan??
CI+ zegt me helemaal niets.......

Dank alvast voor al het meedenken!
Ton

börgemeister
door börgemeister - May 31, 2011 om 18:48
506 Antwoorden / 25 Vragen

Je hoeft voor een hdmi-kabel niet zo veel voor uitgeven.

Laatst was een test waaruit bleek dat de goedkoopste de beste was t.o.v. de duurste hdmi-kabel.

De hdmi-kabel zijn in diverse lengtes verkrijgbaar, de gangbaren zijn met een lengte van 1m80 en 3m00. Maximale lengte is 5m00 gewenst.

Voor ca. € 350,00 heb je al een aardige homecinemasysteem met dvd/blue-rayspeler. Voorkeur met blue-ray! U kunt dan ook uw cd's, dvd's op blue-rayspeler afdraaien naast blue-ray. Upscaling is meestal van toepassing, d.w.z. uw dvd zal het niveau van blue-ray bereiken.

Juni is meestal de maand van de (elektronica)opruiming.

Veel succes!

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 19:02
230 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zou mijn advies zijn om voor bijvoorbeeld deze te gaan kijken.

Met uw TV is CI+ niet mogelijk, (dit is een elektronische insteekkaart voor in de TV waardoor u de decoder niet meer nodig zou hebben omdat de smartcard van de ontvanger dan rechtstreeks in de TV kan), en dat scheelt in dat geval een extra afstandsbediening, maar is dus helaas niet mogelijk.

Verder worden de aansluitmogelijkheden beperkt door de ontvanger/decoder,
daar zitten enkel scart en een optische aansluiting op.
Althans, u zult in de configuratie van de decoder straks het geluid via de optische uitgang moeten laten verlopen, en het beeld via de scart.

Als u de genoemde suggestie aan zou staan dan houdt u de functionaliteit van 2 dezelfde merken (TV en Home Cinema set)
En daardoor kunt u straks waarschijnlijk met de afstandsbediening van de nieuwe Home cinema set óók de tv bedienen, en eventueel ook de digitale decoder (maar dat komt later)

Om het geheel aan te sluiten heeft u bij genoemde suggestie enkel 1x scart kabel nodig, 1x HDMI kabel en 1x optische (s/pdif) kabel.
De Scart gaat tussen de uitgang van de ontvanger en de TV, de HDMI kabel tussen
de nieuwe Home Cinema en de TV, en de optische kabel tussen de digitale ontvanger en de home cinema.
Deze oplossing houdt wel in dat u als u televisie wilt kijken de geluidsset ook aan moet staan in de TV stand om het geluid te horen daarvan.
Als u een DVD of Blu-ray bekijkt dan moet u weer met de TV schakelen naar de ingangsbron van de home cinema.

Het klinkt allemaal vrij ingewikkeld, maar voor zover ik vanaf hier kan zien moet dit wel gaan werken en valt het uiteindelijk best mee.
Print anders de gegeven adviezen uit en neem ze mee daar de winkel.
En mochten in mijn advies onjuistheden staan dan ga ik er van uit dat andere forumleden even reactie geven.

Een HDMI kabel voor korte afstand kan best gewoon een eenvoudige zijn, ga in dat geval voor de gulden middenweg.
Neem niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste, dat is veelal verkooppraat.

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 19:05
230 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, de link die ik gaf naar de home cinema die is van de BCC.
Omdat u aangaf dat u daar eerder was geweest.
De prijs is overigens daar netjes.
de specificaties van de homecinema kunt u hier nalezen

to
door tonijsselstein - May 31, 2011 om 19:29
10 Antwoorden / 8 Vragen

En als ik een CDtje of tuner wil beluisteren? Kan dat dan ook via dit systeem en wat moet ik dan nog meer aansluiten?

En als ik ooit een nieuwe decoder moet kopen (deze is al behoorlijk oud) kan dat dit systeem daar ook op?

Ik was vanmiddag mijn licht ook even opsteken bij de Mediamarkt en daar hadden ze de volgende suggesties: Samsung HT-D5200 of de LG HX521. Geen idee of deze ook "passen" en of ze ook goed zijn....

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 19:38
230 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan ook, alleen vind ik in uw geval dat de aansluitmogelijkheden van bijvoorbeeld de samsung weer wat achterhaald zijn.
als u van plan zou zijn om een andere decoder te gaan gebruiken dan is daarna bijvoorbeeld het home cinema setje al weer 'minder' qua aansluitingen

Verder zie ik het voordeel van 2 dezelfde merken (uw TV en mijn Suggestie)
Het kan een boel uitmaken om straks alles via 1 afstandsbediening te gaan doen.
En dat gaat met het zelfde merk vaak probleemloos.

to
door tonijsselstein - May 31, 2011 om 19:51
10 Antwoorden / 8 Vragen

1 AB is idd prettig. Ik heb er nu 3. (1 voor de tv, 1 voor de decoder en 1 voor de dvd speler)
Nog 1 (waarschijnlijk stomme vraag) maar heb ik het dus echt goed begrepen dat mijn cd speler, dvd speler, tuner en versterker overbodig worden met dit home system??

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 20:34
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat klopt,
Radio luisteren echter zult u via de digitale ontvanger moeten doen (daar hoeft de tv niet speciaal voor aan)
Ik kan althans op de home cinema die ik voorstelde niet vinden dat er een radio tuner is ingebouwd.
(wel internetradio voor zover ik kan zien)

Hier trouwens nog een leuke video review van het apparaat

Voor de afstandsbediening (of die van de tuner op die van de homecinema gaat werken) hou ik nog even voorbehoud, maar denk dat dat wel kan.
mocht u echt geïnteresseerd zijn dan wil ik dit nog wel proberen uit te zoeken voor u.

to
door tonijsselstein - May 31, 2011 om 20:57
10 Antwoorden / 8 Vragen

Met 2 ab's kan ik ook nog wel leven. Maar ik heb mijn tuner niet via de digitale decoder. Tuner staat alleen aangesloten op mijn versterker (en op mijn boxen natuurlijk). Versterker gaat dus straks weg, dus of ik dan de radio via homecinema kan beluisteren is wel belangrijke info voor mij.

gijsvogel
door gijsvogel - May 31, 2011 om 21:12
230 Antwoorden / 0 Vragen

Dat begrijp ik,
Maar in de digitale decoder zit ook een radio ingebouwd.
Met het knopje op de AB daarvan kunt u schakelen tussen TV of Radio.

Maar volgens deze specificaties zit er gewoon een tuner in de home cinema, dus dat probleem is ook weer van de baan...
Vraag het uiteraard voor de zekerheid even na in de winkel.

to
door tonijsselstein - May 31, 2011 om 21:37
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hartelijk dank voor al uw antwoorden en adviezen!!
Ik ga vrijdag naar de winkel, dan heb ik het hele weekend de tijd om alles aan te sluiten. Ongetwijfeld stuit ik dan weer op vragen, dus.... I'll be back ;)

spooky01
door spooky01 - May 31, 2011 om 23:21
418 Antwoorden / 56 Vragen

ik heb de Samsung HT-D5200 en die heeft ook een tuner en goede aansluitingen, die ook straks met een nieuwe decoder goed aan te sluiten is.

ma
door madeleine1980 - Jun 4, 2011 om 16:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben zelf voor mijn blu-ray speler ook op zoek geweest naar een HDMI kabel ( Heb begrepen dat ik voor BluRay wel High Speed HDMI moet hebben, klopt dit? ) en heb wel een goede optie voor je denk ik. Ik heb mezelf ingeschreven bij een groepskorting actie bij http://www.kabelaanbieding.com.

HDMI 1.3 High Speed, Verguld, 2M voor € 3,39, is wel een leuke actie dacht ik zo.

Daarnaast heb ik ook een budget kabel gehaald, HDMI 1.4 voor 3D TV voor € 7,95 uit mijn hoofd ( dubbele afscherming, verguld , high speed ) Als je geen 3D wilt kijken, zou ik gewoon 1.3 halen, is prima voor thuisgebruik.

Succes!

=tonijsselstein schreef op dinsdag 31 mei 2011, 18:24: Ik heb een decoder merk Samsung, type DCB-9401R en een tv merk Panasonic TX-L37GA11. Budget telt ook mee, ik wil er liefst niet meer dan ongeveer 350 euro voor uitgeven.
Ik heb inmiddels begrepen dat ik ook een HDMI kabel nodig heb. En ik zag dat daar enorme prijsverschillen in zitten. Dus bij deze dan ook gelijk de vraag: welke HDMI kabel raadt u aan??
CI+ zegt me helemaal niets.......

Dank alvast voor al het meedenken!
Ton

freya
door freya - Jun 4, 2011 om 17:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor HDMI-kabels (tot een meter of 3) geldt dat alles wat je méér betaalt dan €10, teveel is. Ook al doen verkopers je graag geloven dat je voor b.v. 3D kijken een duurdere kabel nodig hebt, het is volkomen zinloos. Een kabel van €4,95 geeft je exact hetzelfde beeld/geluid als een kabel van €39,95 (of nog duurder). De enige nuttige overweging die je kunt maken is dat een kabel van b.v. €7,95 net even iets steviger is en wat betere connectors heeft dan een kabel van €4,95, maar 'elektrisch' gezien doen ze niet voor elkaar onder.

Freya

birdies
door birdies - Jun 4, 2011 om 19:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Action: 2,69 HDMI 1.4 Goedkoper heb ik ze niet kunnen vinden.

birdies
door birdies - Jun 4, 2011 om 19:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. En hij doet t prima!

edwardus
door edwardus - Jun 4, 2011 om 19:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die van de Action was inderdaad de winnaar van de test o.b.v. prijs/prestatie die door kenners werd uitgevoerd.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 7, 2011 om 13:27
230 Antwoorden / 0 Vragen

@tonijsselstein:

Ik was benieuwd of het aansluiten allemaal is gelukt en of het setje bevalt.

to
door tonijsselstein - Jun 7, 2011 om 19:10
10 Antwoorden / 8 Vragen

Heb uiteindelijk de LG HX 721 gekocht. De Panasonic hadden ze niet bij de BCC waar ik was. Ben uiteindlijk ook niet bij BCC geslaagd. De voorlichting was knudde. Man wist niets te vertellen van wat hij wel had staan, ik moest maar luisteren wat ik het best vond en dat was het. Dus bij de concurrent gegaan die dit LG setje tegen aanbiedingsprijs had. Aansluiten ging redelijk. Het lukt me alleen niet om Sky radio te krijgen, ondanks dat ik aangesloten ben op de kabel van Caiway.
Voor de rest ben ik dik tevreden! Geluid is voor mij goed genoeg als ik een cd afspeel of naar de radio luister. DVD's kijken is en feest!
Ik heb gekozen voor een middenprijs HDMI kabel, las te laat over de testresultaten van de Action HDMI kabel.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 7, 2011 om 21:06
230 Antwoorden / 0 Vragen

Ok,

Gemiste kans van de BCC dan...
Zo te lezen heeft het LG setje ook nette specificaties.
Veel kijk en luisterplezier

groet,

to
door tonijsselstein - Jun 8, 2011 om 07:21
10 Antwoorden / 8 Vragen

Idd gemiste kans BCC! En we waren zo ongeveer de enige klanten, dus ze kunnen niet zeggen dat het druk was! De concurrent in dat winkelcentrum nam uitgebreid de tijd om verschillende setjes te laten zien en horen, en vertelde ook nog eens uitgebreid hoe ik het moest aansluiten, dus dikke 10 voor deze winkel en zijn verkoper.
Dank jullie wel voor al jullie hulp, met name Gijsvogel!!
Ton