jv
door jvanwoudenberg Jun 12, 2012 om 20:44
Vakantie & reizen

Documenten reizen met vliegtuig voor13 jarige kinderen

Mijn aanstaande schoonzoon heeft twee dertien jarige kinderen. Zij wonen bij zijn ex vrouw in Italië. Op 10 juni 2012 zouden ze met een Transaviavlucht reizen van Verona naar Rotterdam. Beiden waren in het bezit van identiteitspapieren.Door de ex werden de kinderen naar het vliegveld gebracht waar ze werden tegengehouden door de marechaussee. Deze eiste extra, door beide ouders ondertekende, formulieren waarin toestemming werd gegeven voor de vlucht. Bij een eerdere vlucht vanaf een ander vliegveld in Italië werd hier niet naar gevraagd. De vlucht werd dus geweigerd. De tickets van Transavia waren in orde.Vervolgens gebeld met Transavia. Zij hadden hier geen boodschap aan. Het zou een zaak zijn voor de marechaussee in Italië. Op de site van Transavia is in het geheel niets te vinden over een extra document voor personen beneden de 14 jaar. De onkosten worden door Transavia niet vergoed.Wie kan hier iets over zeggen en welke acties moet hij ondernemen om de gemaakte onkosten vergoed te krijgen. Is het juist dat er een extra document nodig was en waar is daar iets over te vinden. Als daar niets over te vinden is, had Transavia daar op hun site dan niet moeten waarschuwen.

9024 15 Rapporteer

dc
door dcz - Jun 12, 2012 om 21:08
439 Antwoorden / 1 Vragen

Transavia is vervoerder en niet verantwoordelijk voor wetten tegen Kinderontvoering die al jaren wordden gehandhaafd....
Zullen we ook afspreken dat Transavia zijn/haar reizigers gaat informeren dat ze de avond voor vertrek geen bonensoep moeten eten?

vladja
door vladja - Jun 12, 2012 om 21:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Transavia is een vliegtuigmaatschappij, die (in dit geval) personen vervoert. Dat heeft niets te maken met de eisen van "grenspolitie" in Italië. Daar staat Transavia helemaal buiten.

Transavia valt niets te verwijten.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het verzorgen van de juiste papieren en bij minderjarigen, zeker onder de 14 jaar, is dat meer dan alleen een paspoort en een ticket.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 12, 2012 om 21:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waren de kinderen bij Transavia aangemeld voor de Unaccompanied Minor-service? Of werden ze gewoon op het vliegtuig gezet?

Vladja

jv
door jvanwoudenberg - Jun 12, 2012 om 21:38
5 Antwoorden / 3 Vragen

De kinderen waren in het bezit van een Unaccompanied Minor-service.
Aan opmerkingen over bonensoep heb ik natuurlijk niets. Het gaat mij er om welk document hier volgens de Italiaanse marechaussee ontbrak en waarom het in een eerdere situatie met dezelfde documenten wel in orde was. Ik wil hier mede mee bereiken dat anderen niet voor dit voldongen feit komen te staan.

vladja
door vladja - Jun 12, 2012 om 22:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van de site van Transavia:

Kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar:
Deze kinderen mogen alleen reizen en krijgen verder geen begeleiding van personeel van transavia.com. Als u dat wilt, kunt u de service als hierbeneden beschreven ook aanvragen voor uw kind in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar. De kosten voor deze service bedragen € 50,- per kind per enkele reis.

U moet uw kind uiterlijk 48 uur voor het vertrek van de vlucht aanmelden bij het transavia.com call centre. Degene die het kind naar de luchthaven brengt, moet zich samen met het kind bij de check-in balie melden en daar een formulier voor de overdracht tekenen. Dit formulier kunt u alvast invullen:
1. open het formulier
2. vul het in, dit kan digitaal
3. print het 5 keer
4. neem het formulier mee naar de luchthaven
vul het formulier voor uw alleenreizende kind in

----------------------------------------

Ik denk dat er geen begeleiding voor de kinderen geregeld was.

Vladja

jv
door jvanwoudenberg - Jun 15, 2012 om 13:01
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hier een reactie van mijn schoonzoon, die de kinderen nu zelf heeft opgehaald:

Zoals je al gehoord hebt van xxxx is de vlucht van ??? en ??? naar Nederland niet doorgegaan en ben ik maandag jl naar Italie gevlogen om de kinderen op te halen. Het probleem werd veroorzaakt door een douanier, die refereerde aan een wetsartikel uit 1933 / herziene versie 13 mei 2011, waarin staat dat kinderen onder de leeftijd van 14 jaar niet alleen mogen reizen. Althans dat is de versie van de douanier.
Navraag bij de medewerkers van Transavia (in Nederland en Italie) leert dat normaal gesproken nooit voorkomt, maar dat er alleen uitzonderingen gelden voor kinderen die alleen reizen naar Portugal en Frankrijk. Dat is de reden dat Italie niet genoemd wordt op de site van Transavia. Kinderen vanaf 12 jaar worden bij Transavia als volwassenen behandeld en mogen alleen reizen.

Volgens het wetsartikel moet mijn ex-vrouw een formulier invullen waarin zij verklaart dat beide kinderen alleen mogen reizen naar bijvoorbeeld Nederland. Transavia voorziet op haar site niet in deze informatie met als gevolg dat reizigers voor niets naar het vliegveld reizen. Beide kinderen zijn in het bezit van een geldige identiteitskaart en hebben afgelopen april ook zelfstandig gevlogen van Milaan-Malpensa naar Rotterdam-The Hague Airport.

Ter aanvulling: mijn schoonzoon gaat een klacht indienen

vladja
door vladja - Jun 15, 2012 om 13:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij wie gaat hij een klacht indienen?

Vladja

jv
door jvanwoudenberg - Jun 15, 2012 om 14:42
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hij dient een klacht in bij Transavia. Ik denk ook dat dit in eerste instantie de goede weg is. Laat Transavia maar voor haar klanten in de bres springen en garant staan.
Hebt u misschien een goede tip om dit op te lossen.

vladja
door vladja - Jun 15, 2012 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, ik heb geen tip om dit op te lossen. Transavia zal zich op het standpunt stellen dat zij een vervoersmaatschappij zijn en de passagiers zelf verantwoordelijk zijn voor het hebben van de juiste reisdocumenten.

En dat is volkomen terecht. Je kunt niet van Transavia verwachten dat alle mogelijke problemen, die je eventueel zou kunnen tegenkomen, op hun website zetten. Dat is godsonmogelijk. Waarvan ze weten dat het problemen kan geven, zullen ze zoveel mogelijk vermelden. En dan blijft nog eigen verantwoordelijkheid van de reiziger of de gezaghebbende ouder van een minderjarig kind om alle papieren op orde te hebben.

Als de regeling à € 50,-- per kind per vlucht "alleenreizend kind" ingehuurd was, heeft je schoonzoon iets in handen om zich tot Transavia te wenden. Dan waren ze met "papieren" door een grondstewardess begeleid.

Vladja

jv
door jvanwoudenberg - Jun 15, 2012 om 19:23
5 Antwoorden / 3 Vragen

Best Vladja,

u doet net alsof de papieren niet in orde waren. Die waren wel in orde. Wat kun je er nu aan doen als een douanier/marechaussee de regels niet goed hanteert, Je staat dan toch machteloos. Ik vind dat ook Transavia alle zeilen bij moet zetten om dit soort problemen te voorkomen. Zo moeten ze zich, v.w.b. de waarschuwing m.b.t. minderjarigen niet beperken tot Portugal en Frankrijk. Een algemene waarschuwing is nodig, waarbij wordt gewezen op het feit dat men in alle gevallen een door de ouders ondertekende verklaring bij zich moet hebben, ook al is dit niet altijd nodig..

vladja
door vladja - Jun 15, 2012 om 20:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De waarschuwingen, die Transavia plaatst, is een extra service. Zij hebben geen enkele verplichting om dat te doen. Dat ze waarschuwen voor Portugal en Frankrijk betekent niet dat er elders geen problemen zijn. Ze hebben waarschijnlijk uit ervaring gemerkt dat die problemen er met die landen zijn en zetten dat als waarschuwing erbij.

Als er ergens een klacht ingediend zou kunnen worden, is het tegen de "overijverige" marechaussee. Maar die zal ongetwijfeld als excuus roepen: Daar gaan twee kinderen onder de 14 jaar zonder enige begeleiding op het vliegtuig naar het zondige Holland. War ze net een heel pedo-netwerk aan het oprollen zijn, etc.

Vladja

jv
door jvanwoudenberg - Jun 15, 2012 om 22:23
5 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Vladja, ik denk dat ik maar met de discussie stop.Als ik u zo beluister dan neemt u het op voor Transavia en hebt u Nederland ook niet erg hoog in het vaandel staan. (zie opmerking pedo-netwerk).
Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ik sluit hiermee.

diumenge
door diumenge - Jun 15, 2012 om 22:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zegt het zelf al

=jvanwoudenberg schreef op vrijdag 15 jun 2012, 19:23: ... Wat kun je er nu aan doen als een douanier/marechaussee de regels niet goed hanteert, Je staat dan toch machteloos. ...
Wat zou Transavia, of willekeurig welke luchtvaartmaatschappij, daar dan aan kunnen doen? De klacht moet worden ingediend bij de Italiaanse marechaussee.

pr
door prima vera - Jun 30, 2012 om 16:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jvanwoudenberg schreef op dinsdag 12 jun 2012, 21:38]De kinderen waren in het bezit van een Unaccompanied Minor-service.
Het gaat mij er om welk document hier volgens de Italiaanse marechaussee ontbrak en waarom het in een eerdere situatie met dezelfde documenten wel in orde was.
Sinds 2 augustus 2010 moeten minderjarigen in Italië die zonder een ouder reizen een aanvullend document bij zich hebben, waarin staat de degenen die gezag hebben over het kind hun toestemming voor die reis geven.
Dit document (dichiarazione di accompagno) kan worden verkregen bij de Italiaanse marechaussee (Questura) afdeling paspoorten. Het moet door beide ouders ondertekend worden.

vladja
door vladja - Jun 30, 2012 om 16:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jvanwoudenberg schreef op vrijdag 15 jun 2012, 22:23]Beste Vladja, ik denk dat ik maar met de discussie stop.Als ik u zo beluister dan neemt u het op voor Transavia en hebt u Nederland ook niet erg hoog in het vaandel staan. (zie opmerking pedo-netwerk).
Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ik sluit hiermee.

Je gaat er niet om hoe ik over Nederland denk, het gaat erom hoe Nederland door door het buitenland beoordeeld wordt en dat sentiment speelt mee in het nemen van beslissingen door buitenlandse gezagsdragers. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Naar aanleiding van de vermelding van prima vera, lees ook de waarschuwing van Brussel Airlines laatste alinea over kinderen met de Italiaanse nationaliteit....

Gezien de ex vrouw in Italie woont, reizen de kinderen op Italiaans paspoort?.

Vladja