m8
door m82 Jan 22, 2015 om 15:49
Garantie & verzekeringen

Dubbele zorgverzekering

In 2014 ben ik verzekerd geweest bij De Friesland Zorgverzekeringen. Ik heb me op 4 december 2014 bij PMA Menzis aangemeld via Independer.nl, maar ben toen van gedachten veranderd en heb op 25-12-2014 bij Kiemer (via Independer.nl) een zorgverzekering afgesloten. Echter heeft Kiemer de zorgverzekering bij PMA Menzis nooit opgezegd, en weigert PMA Menzis mij nu uit te schrijven zodat ik naar Kiemer kan overstappen. En Kiemer beweert dat ik de zorgverzekering zelf had moeten opzeggen, terwijl bij de aanvraag online werd gesteld dat zij de verzekering automatisch voor mij zouden opzeggen. Geen van beiden wil nu dus de verantwoordelijkheid op zich nemen.

Het antwoord van PMA Menzis:

"Hartelijk dank voor uw e-mail.

Op het moment dat u uzelf bij ons heeft aangemeld, hebben wij uw oude verzekering voor u opgezegd. Wanneer u daarna nog een andere verzekering afsluit, bent u zelf verantwoordelijk voor de opzegging van uw verzekering die u daarvoor heeft afgesloten. We hebben geen opzegging van u ontvangen en Kiemer heeft uw verzekering bij ons niet voor u opgezegd. Dit betekent dat uw polis bij Menzis in 2015 definitief is en dat we u niet kunnen uitschrijven. Ik kan u alleen adviseren contact op te nemen met Kiemer om daar uw polis te annuleren.

Ik wens u, ondanks mijn bericht, nog een prettige dag verder."

Het antwoord van Kiemer:

"Beste meneer,

Je geeft aan dat wij jouw verzekering bij Menzis nog niet opgezegd hebben.

Jij hebt jezelf aangemeld bij Menzis. Menzis heeft jouw zorgverzekering van 2014 via het landelijke verzekeringssysteem Vecozo beeindigd. Wij kunnen jouw aanmelding bij Menzis daarom niet meer opzeggen, dit dien jij zelf te doen. Wij vragen jou aan Menzis door te geven dat je bij Kiemer verzekerd wilt zijn.

Heb je nog vragen? Laat het ons weten. Klik hier voor alle contactgegevens."

2469 18 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 22, 2015 om 16:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De verzekeraar van 2014 is opgezegd, niet die van 2015 die al was afgesloten....

De opzeg service is alleen voor 2014 en niet voor een reeds afgesloten 2015 polis...
Jammer maar dat had je niet moeten aanmelden en eerst goed denken of zelf regelen.

U heeft in December 2 aanmeldingen gedaan en dat is uw fout.
Independer is computer die wel iets regelde maar niet ziet of je 1x of 10x gaat aanmelden.

En hoe moet je iets opzeggen als je geen klantnummer hebt en nog niet bekend bent?
De Friesland was bekend en mogelijk maar een nog niet lopende kan niet via hun service opgezegd worden, er was nog niets dus niets opgezegd.

m8
door m82 - Jan 22, 2015 om 16:35
11 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien ik via de website van Independer.nl alleen kon aangeven bij welke zorgverzekeraar ik in 2014 stond ingeschreven, heb ik daar PMA Menzis ipv De Friesland aangegeven, aangezien ik toen al bij De Friesland stond uitgeschreven. Kiemer had dus sowieso kunnen zien dat ik bij PMA stond ingeschreven. Bovendien kunnen zorgverzekeraars via het CVZ heus wel zien of iemand al dan niet al zorgverzekerd is bij wie dan ook.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2015 om 16:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=m82 schreef op donderdag 22 jan 2015, 16:35]Aangezien ik via de website van Independer.nl alleen kon aangeven bij welke zorgverzekeraar ik in 2014 stond ingeschreven, heb ik daar PMA Menzis ipv De Friesland aangegeven, aangezien ik toen al bij De Friesland stond uitgeschreven. Kiemer had dus sowieso kunnen zien dat ik bij PMA stond ingeschreven. Bovendien kunnen zorgverzekeraars via het CVZ heus wel zien of iemand al dan niet al zorgverzekerd is bij wie dan ook.

Tussen personen maken fouten zoals ieder mens. Maar u schakelt hem zonder dat u de juiste gegevens door geeft die belangrijk zijn om te zorgen dat alles goed verloopt. Daar is dus iets mis door gegaan met gevolgen , doordat u alleen heeft opgegeven wat u oude zorg verzekering was in 2014 en verder dus niet dat u zich weer opgegeven zou hebben.

m8
door m82 - Jan 22, 2015 om 17:07
11 Antwoorden / 2 Vragen

Vond ergens dit antwoord op eenzelfde soort situatie:

"De enige oplossing is dat verzekering C je laat gaan.
En dat zijn ze ook verplicht als verzekering B je niet laat gaan. Verzekering B heeft namelijk idd het recht om je te houden omdat je daar het eerste aangemeld bent.

Je zal verzekeraar C overigens wel schriftelijk het verzoek moeten doen om de verzekering te annuleren en daar de papieren van verzekering B bijvoegen.

(ik werk bij een zorgverzekeraar)"

m8
door m82 - Jan 22, 2015 om 17:18
11 Antwoorden / 2 Vragen

Bovendien stelt Independer.nl:

"Uw huidige verzekering wordt voor u opgezegd.
Stapt u uiterlijk vóór 1 januari 2015 over? Dan zegt Kiemer uw huidige zorgverzekering op. Daar hoeft u niets voor te doen. Dat is wel zo gemakkelijk."

Nergens wordt melding gemaakt van het feit dat je je zorgverzekering zelf moet opzeggen als je in één jaar 2 keer overstapt.

diumenge
door diumenge - Jan 23, 2015 om 09:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=m82 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:18]Bovendien stelt Independer.nl:

"Uw huidige verzekering wordt voor u opgezegd.
Stapt u uiterlijk vóór 1 januari 2015 over? Dan zegt Kiemer uw huidige zorgverzekering op. Daar hoeft u niets voor te doen. Dat is wel zo gemakkelijk."

Nergens wordt melding gemaakt van het feit dat je je zorgverzekering zelf moet opzeggen als je in één jaar 2 keer overstapt.
De huidige zorgverzekering was die van De Friesland in december, die van Menzis was nog niet ingegaan. Zeer domme actie van TS.

independer.nl
door independer.nl - Jan 23, 2015 om 10:25
7 Antwoorden / 0 Vragen

De opzegservice geldt inderdaad voor de verzekering van 2014. Vervelend dat dit niet duidelijk is overgekomen. Als er twee aanvragen gedaan worden, moet er één geannuleerd worden. Dit gaat niet automatisch. Ik raad u aan om telefonisch contact met ons op te nemen of ons te mailen. Dan gaan we proberen om u toch bij Kiemer te verzekeren.

Vriendelijke groet,
Independer

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 10:35
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 23 jan 2015, 09:39][quote=m82 schreef op donderdag 22 jan 2015, 17:18]Bovendien stelt Independer.nl:

"Uw huidige verzekering wordt voor u opgezegd.
Stapt u uiterlijk vóór 1 januari 2015 over? Dan zegt Kiemer uw huidige zorgverzekering op. Daar hoeft u niets voor te doen. Dat is wel zo gemakkelijk."

Nergens wordt melding gemaakt van het feit dat je je zorgverzekering zelf moet opzeggen als je in één jaar 2 keer overstapt.
De huidige zorgverzekering was die van De Friesland in december, die van Menzis was nog niet ingegaan. Zeer domme actie van TS.

Raar toch dat iedereen de klant (ik in dit geval) van domheid beticht, terwijl de informatieplicht toch echt bij de zorgverzekeraars/tussenpersonen ligt. Het overgrote deel van de klanten is nou eenmaal niet op de hoogte van alle vage regels omtrent verzekeringen, dus hebben de verzekeraars de taak deze duidelijk te communiceren.

Ik heb trouwens al uitgelegd dat mijn zorgverzekering bij De Friesland al door PMA was opgezegd en ik dus als oude zorgverzekering PMA heb opgegeven, zodat Kiemer zou weten dat ik daar stond ingeschreven.
Bovendien hadden zowel PMA Menzis als Kiemer door het landelijke systeem kunnen weten dat ik op een gegeven moment bij beiden stond ingeschreven, en had men mij hiervan dus tijdig op de hoogte moeten stellen.
Een verzekeringsmaatschappij heeft namelijk niet als enige taak enkel zorgpremie te incasseren, daar horen ook plichten bij.

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 10:40
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=independer.nl schreef op vrijdag 23 jan 2015, 08:21]De opzegservice geldt inderdaad voor de verzekering van 2014. Vervelend dat dit niet duidelijk is overgekomen. Als er twee aanvragen gedaan worden, moet er één geannuleerd worden. Dit gaat niet automatisch. Ik raad u aan om telefonisch contact met ons op te nemen of ons te mailen. Dan gaan we proberen om u toch bij Kiemer te verzekeren.

Vriendelijke groet,
Independer

Beste Independer,

ik heb u gisteravond al per email op de hoogte gebracht van de situatie. Hopelijk slaagt u erin om mij alsnog bij Kiemer te behouden en de polis bij PMA Menzis op te zeggen. Dat zou goede reclame voor PMA Menzis zijn, zouden ze hier uit coulance voor de klant aan willen meewerken.

diumenge
door diumenge - Jan 23, 2015 om 11:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als consument heb je zelf ook nog wel het e.e.a. te doen. Ik zou persoonlijk in deze situatie er niet meer vanuit gaan dat het allemaal wel in orde zou komen en alvorens de tweede verzekering aan te vragen mijzelf er van verzekeren dat de eerste geannuleerd kon worden.

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 11:54
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 23 jan 2015, 11:12]Als consument heb je zelf ook nog wel het e.e.a. te doen. Ik zou persoonlijk in deze situatie er niet meer vanuit gaan dat het allemaal wel in orde zou komen en alvorens de tweede verzekering aan te vragen mijzelf er van verzekeren dat de eerste geannuleerd kon worden.

Inderdaad heb je als consument ook je eigen plichten. Echter kun je als consument niet alle regels weten en veranderen regels om de zoveel tijd waardoor je in de veronderstelling kunt zijn dat je correct handelt. Op deze manier alle regels napluizen kost je een dagtaak, wat nooit de bedoeling van de maatschappijen kan zijn geweest. Bovendien is een opmerking als:

"Uw huidige verzekering wordt voor u opgezegd.
Stapt u uiterlijk vóór 1 januari 2015 over? Dan zegt Kiemer uw huidige zorgverzekering op. Daar hoeft u niets voor te doen. Dat is wel zo gemakkelijk."

niet anders uit te leggen als dat men de verzekering automatisch voor je opzegt, hoe vaak je ook in 1 jaar overstapt.

diumenge
door diumenge - Jan 23, 2015 om 12:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan in een jaar helemaal niet overstappen, je kan één keer per jaar overstappen per 1 januari. Je bent dus niet twee keer in een jaar overgestapt, je hebt je per 1 januari bij twee zorgverzekeraars aangemeld. Desalniettemin hoop ik uiteraard dat Independer het ontstane probleem voor je kan oplossen.

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 17:19
11 Antwoorden / 2 Vragen

Kiemer heeft inmiddels met succes met PMA Menzis bemiddelt en de polis bij hen voor mij geannuleerd. Hierbij hartelijk dank voor zowel Kiemer als PMA Menzis voor de snelle en chique oplossing.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een verzekerde moet natuurlijk zijn zaakjes op orde hebben en niet alles afschuiven op de verzekeraar.

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 17:37
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 23 jan 2015, 17:26]Ook een verzekerde moet natuurlijk zijn zaakjes op orde hebben en niet alles afschuiven op de verzekeraar.

Misschien een goed idee als Independer voortaan duidelijk vermeld dat bij meer dan 1 keer overstappen de consument zelf de huidige polis dient op te zeggen ?

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien een goed idee dat als iemand wil overstappen hij of zij eerst eens goed rondkijkt en dan pas een beslissing neemt. Voorkomt gedoe.

m8
door m82 - Jan 23, 2015 om 20:14
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 23 jan 2015, 18:27]Misschien een goed idee dat als iemand wil overstappen hij of zij eerst eens goed rondkijkt en dan pas een beslissing neemt. Voorkomt gedoe.

Geachte heer/mevrouw tijger,

gaarne uw bijdehante opmerkingen voor u laten. Of reageer met respect, of reageer niet. U kunt wat dat betreft een voorbeeld nemen aan beide verzekeringsmaatschappijen. Bij voorbaat dank.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2015 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste m82

U hebt een probleem en stelt daarover hier een vraag.

U begrijpt blijkbaar niet wat voor hectische tijd het is voor zorgverzekeraars aan het eind van een jaar. U verandert van zorgverzekering en heel keurig zegt de nieuwe uw oude op. Dan verandert u weer, maar dan loopt het natuurlijk fout, want de tweede nieuwe kan natuurlijk uw eerste nieuwe niet opzeggen.

Dus als u even had nagedacht, had u zelf de eerste nieuwe in kennis gesteld dat u toch niet bij hen wilde zijn.

Heel simpel, zelf even nadenken en doen. Geen probleem.