he
door hennie64 Mar 21, 2015 om 19:50
Auto & vervoer

E-bike kopen

Wat is de beste e-bike

13649 31 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Mar 21, 2015 om 20:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennie64 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 19:50]Wat is de beste e-bike
Inderdaad, klik-> Wat is de beste e-bike

me
door mein33 - Mar 22, 2015 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb goede ervaring met mijn Sparta Ion Gls, die ik inmiddels 6 jaar heb en tot heden probleemloos functioneert. Fijne en stabiele fiets om mee te rijden.
Maar er zullen ook bezitters van een Sparta zijn met minder goede ervaringen te maken hebben, net zoals bij elk ander merk e-bike.
Mijn fietsmaatje heeft een e-bike van Trek en is daar ook heel tevreden over, al heeft hij wel de nodige problemen met de elektronica gehad, maar die zijn wel netjes en goed opgelost.

Ga, bij verschillende dealers, met verschillende merken fietsen een niet te korte proefrit maken, om uit te vinden welke fiets u het prettigste vindt.
Op Google zijn veel reviews te vinden over de verschillende merken.

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2015 om 11:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hennie64,

Dat ligt ook een beetje aan bv.:
-waar is de fiets voor bedoeld: stad/boodschappen of toeren.
-wat wil je uitgeven.
Er is keus genoeg. Kijk o.a. maar eens naar de link van gompy2

Suc6 met je keuze

van leyden
door van leyden - Mar 22, 2015 om 12:04
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 22 mrt 2015, 10:29]Heb goede ervaring met mijn Sparta Ion Gls, die ik inmiddels 6 jaar heb en tot heden probleemloos functioneert. Fijne en stabiele fiets om mee te rijden.
Maar er zullen ook bezitters van een Sparta zijn met minder goede ervaringen te maken hebben, net zoals bij elk ander merk e-bike.
Mijn fietsmaatje heeft een e-bike van Trek en is daar ook heel tevreden over, al heeft hij wel de nodige problemen met de elektronica gehad, maar die zijn wel netjes en goed opgelost.

Op Google zijn veel reviews te vinden over de verschillende merken.

Goeie recensie, ervaringen van forumleden zijn goud waard, want betrouwbaar.

" Minder goeie ervaringen...net zoals bij elk ander merk". schrijf je.
Dat geloof ik ook wel, (bijna) elk merk heeft nog last van kinderziektes en of problemen.

De "Miele" van de elektrische fiets bestaat (nog) niet.

van leyden
door van leyden - Mar 22, 2015 om 12:24
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Moet zeggen dat de testresultaten beter zijn dan ooit.
Helaas beginnen problemen vaak pas na een paar maanden / jaren.
Dat lees je vaak niet in de testen, daarvoor is de tijd tekort.

van leyden
door van leyden - Mar 22, 2015 om 12:30
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Als ik mocht kiezen nam ik een Kalkhoff.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 22, 2015 om 12:46
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wat kost een nieuwe batterij en hoe lang heb je daar garantie op?

Die levensduur is sterk verschillend, net als de prijs!
Dus naast de fiets zelf ook vragen of deze goed leverbaar is en wat deze kost.
Dat is over meerdere jaren een flinke kosten post bij bepaalde goedkope merken, maar
omdat deze nu niet meer leverbaar is zit ik dus met een DHZ accu pakket en niet duur maar wel veel
werk, ik weet nu dat onbekend merk dan veel tijd en ergernis kan kosten helaas.

me
door mein33 - Mar 22, 2015 om 12:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 22 mrt 2015, 12:04]

De "Miele" van de elektrische fiets bestaat (nog) niet.

Mijn fietsje met trapondersteuning komt bij die vergelijking toch wel aardig in de buurt, vergat te melden dat ik er nu ruim 32.000 km mee heb weggetrapt, het eerste accupack nog gebruik en alleen de banden heb laten vervangen (door een zwaardere uitvoering).

De fietstesten, geven een leuke indicatie, maar het zijn ook maar momentopnamen en zeker niet gebaseerd op langdurig gebruik onder verschillende omstandigheden.
Zelf meerdere merken bij verschillende dealers uitproberen tijdens een behoorlijk lange proefrit geeft een aardige impressie of de fiets bevalt, hoe het gebruiksgemak is en hoe groot de actieradius is (wat ook weer beïnvloed wordt door weers- weg- en temperatuurs- omstandigheden).
En net als bv. bij een nieuwe auto, de praktijk zal pas leren of de goede keuze is gemaakt, pech is niet uit te sluiten en mocht dat onverhoopt gebeuren dan kan Fietsned daar eventueel hulp bij bieden. (de anwb heeft die mogelijkheid trouwens ook)

gompy2
door gompy2 - Mar 22, 2015 om 12:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 22 mrt 2015, 12:30]Als ik mocht kiezen nam ik een Kalkhoff.
Miele of Kalkhoff, het is zoals met alles:

Klik hier-> Zoveel hoofden, zoveel zinnen

Stel in een forum de vraag : "Wat is de beste" , en het gebeurd net als hier, bijna iedereen komt met zijn of haar apparaat aandragen als zijnde de beste.

gompy2
door gompy2 - Mar 22, 2015 om 13:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

En ook voor de Sparta, klik-> Zoveel hoofden, zoveel zinnen

ph
door philip36 - Mar 22, 2015 om 13:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen
gompy2
door gompy2 - Mar 22, 2015 om 13:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

On om het nog een beetje "makkelijker" te maken... ;-)

Klik-> Steeds meer Nederlanders rijden op Duitse elektrische fiets

boerenbond
door boerenbond - Mar 23, 2015 om 12:44
44 Antwoorden / 0 Vragen

de beste die ik heb gehad.

https://www.sparta.nl/fietsen/F13AVAN

gs
door gscager - Mar 23, 2015 om 13:19
200 Antwoorden / 110 Vragen

er heeft ge;oof ik in het afgelopen jaar een test in de consumenten gids gestaan , is nog wel terug te vinden.

ma
door masterscr - Mar 23, 2015 om 14:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

misschien een idee om wat verschillende fietsen uit te proberen en dan tot een goede keuze te komen?

Op deze dagen kan dat bijvoorbeeld.

me
door mein33 - Mar 23, 2015 om 14:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen
erto171
door erto171 - Mar 23, 2015 om 14:28
12 Antwoorden / 1 Vragen

de beste e bike uit de testen van 2013 en 2014 is de duitse Pegasus van ZEG, met Bosch midden motor, verkrijgbaar bij verschillende Pegasus dealers in Nederland , het gaat hier om de jaarlijkse toonaangevende test van de Telegraaf die u op het internet kan vinden.

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 23, 2015 om 14:35
229 Antwoorden / 6 Vragen

Je hebt slechte en hele slechte,had 15jaar geleden een Sachs ebike,daarna een Rivel,en nu een Sparta C3emotion,met de zwaarste accu wat vermogen betreft.Het probleem was en is nog steeds hetzelfde,altijd maar weer opletten,is de accu goed opgeladen.Heb er nu 2 in bezit gehad,en dan nu die Sparta,eigenlijk is het gewoon behelpen,echte afstanden kan je echt niet rijden,of je moet de power uitzetten.En het verschil met die Sachs van toen,en de Sparta van nu,kan ik niet spectaculair vinden.
Dank voor uw aandacht.

vi
door villadorina - Mar 23, 2015 om 15:27
21 Antwoorden / 15 Vragen

ben zelf onlangs op onderzoek e-bike geweest , paar dingen waar je rekening mee moet houden:
is het een boodschappen of een toer fiets - woon je in de stad of buiten - lage instap nodig ?
je hebt fietsen met motor voor, achter en midden. Als je zoals ik in de stad je fiets in een rek moet plaatsen is voormotor niet verstandig, want zwaar.
Dan heb je verschil in rotatie of kracht motor - krachtmotor is duurder maar geeft meteen ondersteuning zodra je gaat trappen, rotatiemotor doet dat niet meteen waardoor je ineens naar voren schiet - gevaarlijk in druk stadsverkeer.
middenmotor verdeelt het gewicht het beste, dus meest comfortabel maar is duurder
accu max. aangegeven afstand is optimistisch - verder opletten dat de accu makkelijk af te nemen is
ook digitale schermpjes, wat wil je allemaal aflezen, alleen km's of allerlei extra's en ook weer opletten of je ze makkelijk af kunt nemen - naar veilig binnen.
ik kwam uit op een flyer C8 - schitterende comfortabele fiets, maar prijzig 3.300,--
voor een fiets in amsterdam die dag en nacht buiten staat, heel veel geld.
oh ja, beter geen 2e hands kopen, er wordt gerommeld met km stand, kan heel makkelijk, dus met beetje pech moet je dan zg goedkope 2e handsje meteen weer upraden met nieuwe accu
sterkte

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 16:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Deze vraag is niet te beantwoorden.
Al die tests zeggen mij niets, en bewijzen niets.
Zo'n test is een momentopname van een fietstochtje van een journalist of andere zgn deskundige
die dan de fiets een cijfer geeft.
Hoe zit de fiets ? Hoeveel kilometer op een acculading ?
Meer kan de tester na korte tijd niet beoordelen.
Wat veel belangrijker is : of de fiets na langere tijd probleemloos heeft gefunctioneerd.
En dat lees je in geen enkele test.
De fiets die het 'lekkerste stuurt' kan over een half jaar wel kapot zijn.
En hoelang gaat de accu mee ?
En hoe vaak kun je hem opladen ?
Want een accu kost al gauw ruim 300 euro, of zelfs meer.
Vergis je niet, een acculading kost ongeveer 40 cent.
Allemaal niet terug te vinden in die overbodige testen.
Want in die test lees je alleen maar of het zadel lekker zit, en hoever je komt met 1 acculading.
En dan weet je nog niet veel.

me
door meij4169 - Mar 23, 2015 om 16:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nou wij hebben 3 jaar geleden 2 giant enige fietsen gekocht,en alleen maar ellende met die rot dingen.er zitten 2 batterijen op die beiden leeg zijn als we 65 km gefietst hebben,zijn al terug geweest naar de fabriek,maar dat heeft niets uitgemaakt.we fietsen graag in de zomer naar Alkmaar of leiden en moeten de oplader meenemen om onderweg op te laden.maar daar hebben we ze niet boor gekocht,als de batterij leeg is is het geen fietsen,ik ben diabeet en bij te veel inspanning krijg ik een hypo.de firma giant reageert helemaal niet op mijn mails,de fietsenmaker heeft er alles aan gedaan .maar het blijft kwakkelen,als de batterijen vol zijn fietst het echt super.maar ik ben ze liever kwijt.en koop weer een gewone fiets,dan weet je waar je aan toe bent.4400 € weg gegooid geld.wou dat ik mijn gazelle fietsen weer terug had.en ik heb er gelukkig al vele vrienden van af weten te houden om eclectisch te gaan fietsen.
Hoop gewoon dat ze gestolen worden,want ik krijg er geen euro voor terug,heb aan de handelaar gevraagd of hij 2000€ voor de fietsen wil geven,maar dat zijn ze niet waard en dan nog even dit,de batterijen gaan ongeveer 4-5 jaar mee.daarna moet ik dus 4 nieuwe kopen 300 & per stuk.nou ze gaan naar de vuilnis hoor..en ombouwen naar een gewone fiets is ook erg kostbaar.ok kan alleen maar zeggen mensen koop geen e bike

ba
door batav - Mar 23, 2015 om 17:10
29 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennie64 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 19:50]Wat is de beste e-bike

@koekeloer. Een beetje rare reactie van u. De meeste mensen die reageren hebben meestal alleen ervaring met hun eigen fiets. Waarom zou je je fiets ophemelen als je er problemen mee gehad hebt. Dat kun je dan ook vermelden. Op die manier zie je verschillende merken voorbijkomen van mensen met gebruikerservaring. M.i. Is daar niks mis mee. Mijn fiets is een Batavus Crescendo Easy Surpreme,een ION fiets, 4 jaar oud en bevalt prima. Nooit wat mee gehad, een fiets zonder problemen waar je jaren mee vooruit kunt. Het kan best zo zijn dat er mindere ervaringen mee zijn. Die kunnen ook reageren.

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 23, 2015 om 19:14
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb al een stukje geschreven,maar wil nog even een aanvulling geven.Koop een scooter en dan gewoon op benzine,heb je al dat gedonder met dat opladen ook niet , dus zorgen loos rijden.
Nogmaals bedankt voor de aandacht.

me
door meninggever - Mar 23, 2015 om 20:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een fiets , die ik niet ophemel...
Pegagus met middenmotor.
Als eerste de beloofde km. welke je met de accu kunt rijden, klopt niets van, je mag
blij zijn als je de helft haalt. Ook al rijdt je hem in de zuinige modes..
Dan niet te vergeten de rot herrie welke de fiets maakt, schijnt wel wat normaal te zijn voor een middenmotor, maar is verschrikkelijk irritant.

ba
door batav - Mar 23, 2015 om 20:54
29 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling en reactie op meninggever:
De Batavus heeft voorwielmotor. Den IOS is een stille motor, je hoort hem helemaal niet. Onder normale omstandigheden haal ik ongeveer 85 km , is voor mij ruim voldoende. Bij gebruik op maximale stand en snelheid haal ik 40 tot 50 km. Is ook weer afhankelijk van de weersomstandigheden.

adko
door adko - Mar 24, 2015 om 19:42
24 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn heel erg tevreden met de fietsen van RIH.
Een Nederlands merk. Misschien iets minder bekend dan Sparta e.d.
We hebben de fietsen nu 2 jaar en ze fietsen voortreffelijk.
De prijs was iets van 2599,- volgens mij, dus niet goedkoop.

Nooit horten en stoten, wat we helaas met onze eerdere fietsen van Giant wel hadden.
Die Giants zijn in de 3 jaar dat we ze hadden, meerdere keren terug geweest naar de fabriek, maar ze bleven problemen geven. Gelukkig heeft onze fietsenmaker ze met een goed bod in willen ruilen.
De RIH was wel veel duurder dan de Giants waren.

De RIH Omega fietsen, rijden onder normale omstandigheden, minimaal 110 km op een accu.
Maar dat is uiteraard afhankelijk van de gekozen ondersteuning en de wind.
We hebben er wel eens meer uitgehaald, maar ook wel eens minder. Maar nooit minder dan 90 km.

ma
door masterscr - Apr 9, 2015 om 10:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hennie64 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 19:50]Wat is de beste e-bike

Wij gaan in ieder geval morgen een aantal modellen uitproberen in Amersfoort! Hopelijk komen we eruit welke het wordt.. ! :)

[Edit redactie: commerciële link]

or
door orchidee44 - Apr 17, 2015 om 12:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 6 jaar een Sparta Ion gls gehad, nooit problemen. Sinds 2 1/2 jaar een Sparta RXSplus met een zwaardere accu, inmiddels ruim 6000 km mee gefietst. Deze week een storing in de aansluiting accu/motor, is vernieuwd, door de extra gekochte garantie van 3 jaar heeft me dit niets gekost. Ben tevreden over de fiets.

he
door hennie64 - Apr 17, 2015 om 14:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Daar ben ik weer.
Na veel zoeken en uitproberen ben ik tot aankoop overgegaan.
Rijd zelf al jaren een sparta ION maar de accu is op en men zegt als je die vernieuwd komt de motor ook nog aan de beurt hetgeen je zo'n kleine 1000 euro kan gaan kosten.
Als gezegd veel merken geprobeerd veel slechte er bij.
Er bleven er 2 over tw Pegasus en RIH.
Na opnieuw een proefrit te hebben gemaakt fietste de RIH toch het beste.
Ook kwam mij zijdelings ter ore dat er problemen zijn met de bosch middenmotor waardoor bv bij Gazelle(welke ook niet zo fijn fietst) 14 weken levertijd heeft.
Bedankt voor alle reacties die waren toch wel behulpzaam bij het maken van een keuze.
Hopelijk hebben we een goede keus gemaakt!!! ha ha
Blijft toch afwachten maar van andere gebruikers hebben we geen enkele wanklacht gehoord.
Groetjes hennie64

adko
door adko - Apr 17, 2015 om 16:20
24 Antwoorden / 0 Vragen

hennie64 gefeliciteerd met je aankoop.
Zoals gezegd, zijn wij echt heel erg tevreden met onze RIH fietsen.
Nooit een probleem gehad in de 2 jaar dat we ze nu hebben.

Ook wij hadden veel merken mogen testen van onze fietsenzaak.
We hebben meerdere fietsen elk 2 dagen mogen testen.
De RIH kwam er duidelijk als beste uit.

Veel plezier met de RIH.

he
door hennie64 - Apr 17, 2015 om 16:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=adkoster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 16:20]hennie64 gefeliciteerd met je aankoop.
Zoals gezegd, zijn wij echt heel erg tevreden met onze RIH fietsen.
Nooit een probleem gehad in de 2 jaar dat we ze nu hebben.

Ook wij hadden veel merken mogen testen van onze fietsenzaak.
We hebben meerdere fietsen elk 2 dagen mogen testen.
De RIH kwam er duidelijk als beste uit.

Veel plezier met de RIH.