ro
door roy1988 Apr 4, 2015 om 15:02
Computers & telefonie

EBay, retour kosten voor koper als iets niet is zoals geadverteerd.

Onlangs heb ik 2 nieuwe accu’s besteld via ebay.nl
Echter bij ontvangst zien deze er erg anders uit dan geadverteerd door de verkoper.

Zo bevat de onderkant van de accu’s geen versteviging ’s profielen waardoor deze beter tegen een stootje kunnen. Tevens zijn de contactpinnen niet van koper en zitten er grote ‘namaak’ stickers op met hierop de tekst ‘PREMIUM GOLD’ en onderop een erg goedkoop ogend type stickertje.
Ook oogt het kunststof waarvan de accu’s zijn gemaakt van zeer lage kwaliteit tov de getoonde advertentie. De conclusie is dat ik een ander goedkoper product heb ontvangen dan geadverteerd.

Kortom alle reden deze retour te sturen.
Aangezien de accu’s zwaar zijn is de verzendkosten hiervoor naar Duitsland €19,50.

Hiervoor een verzoek ingediend bij de verkoper, deze weigert echter een retour label te sturen.
Een geschil hierover geopend op eBay.nl deze verwijst mij direct door naar PAYPAL. (er kan dus geen geschil worden geopend op eBay zelf)

Op eBay.com staat in de voorwaarden het volgende:
‘’When an item doesn't match the listing description
The cost of return shipping is the seller's responsibility.
Either we generate a return shipping label or the seller can provide a label. We add the cost of an eBay-generated label to the seller's monthly eBay invoice.’’

Paypal deelt deze voorwaarden niet, hierbij is de koper zelf verantwoordelijk voor de retourkosten.
Echter is er ook een mogelijkheid een verzoek voor retourkosten in te dienen en hopen dat deze goedgekeurd wordt en achteraf wordt terug betaal dit is echter niet gegarandeerd.
Hierover contact gehad met Paypal, deze verwijst mij door om via eBay een geschil te openen om hier gebruik van te maken.

Contact opgenomen met eBay.nl
Hierbij wordt mij verteld dat deze vooraarden van de ’eBay Money Back Guarantee’ zoals hierboven beschreven niet gelden voor Ebay.nl maar wel voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de.
Ook krijg ik van de ebay.nl medewerker het advies om 1 van deze websites voortaan te gebruiken als transactie site om dit probleem voortaan te voorkomen en dus niet EBAY.NL.

Het was mij niet bekend dat er een verschil was in voorwaarden tussen de eBay sites aangezien er ook overal met de zelfde login kan worden aangemeld en ze natuurlijk allemaal de zelfde naam dragen EBAY.

Kortom op het advies van de EBAY.NL medewerker gebruik nooit meer EBAY.NL maar kies voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de! Deze hebben veel betere voorwaarden!

Maar vraag mij sterk af of deze gang van zaken wel zo mag volgens de Nederlandse wet.

7510 7 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Apr 4, 2015 om 17:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Roy1988.

Roy ik kan je zo direct niet helpen maar ik ben er wel erg verbaasd over.
Ik koop en verkoop al jaar en dag via eBay, wel onder verschillende accounts, en meest via eBay.nl, en heb nooit of te nimmer geweten dat er verschillende regelgevingen zijn.
Mijn handelen via eBay is altijd goed gegaan, maar dat wil niets zeggen uiteraard.
Ik heb daarom in het eBay forum een vraag gestaald naar aanleiding van jouw klacht en ik ben zelf ook erg benieuwd wat daar uit komt, want wat jou gebeurd is kan mij ook gebeuren, vandaar.

Klik hier-> Forumklacht eBay

Je kunt dat zelf ook doen want je hebt een eBay-account, maar in ieder geval staat het er nu en ik wacht net als jij af.

dave4438
door dave4438 - Apr 4, 2015 om 22:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

normaliter moet je inderdaad een geschil openen op Ebay waardoor je dan kan proberen om het probleem op te lossen met de verkoper omdat Ebay dan alle email verkeer kan lezen. Daar kan je dan in zetten dat je een nieuw product zou krijgen met verwijzing naar de koop advertentie en dat je een andere product hebt ontvangen ( met eventuele foto's erbij van het niet goede product ). Ebay zou dan moeten beslissen of je de verzendkosten zelf moet betalen of de verkoper. De meeste verkopers zijn niet zo moeilijk en betalen het gewoon omdat ze goede feedback willen ontvangen.

ik zit zelf altijd op ebay.com en wist dit ook niet. Ik weet niet of het mag maar het zal wel te maken hebben waar de ebay gevestigd is en op dit moment in nl. En daar is de wetgeving eenmaal krom in veel dingen. ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

ro
door roy1988 - Apr 4, 2015 om 22:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voor degenen die het interessant vinden, hier de officiële reactie van EBAY.NL. Heb alleen mijn eigen naam en de naam van de medewerker weggelaten.
''
Geachte heer ------,
Allereerst onze excuses voor de late reactie ten gevolge van de stroom berichten die wij ontvingen.
Bedankt voor uw bericht over het geschil dat u hebt geopend op PayPal wegens een object dat niet conform de beschrijving is. Ik kan me voorstellen dat u deze kosten niet graag voorschiet in de hoop deze terug te krijgen aangezien u te maken hebt met oplichting. Graag geef ik meer informatie.
Zojuist heb ik de transactie bekeken van object 330681339262 Akku 18V 4000mAh NiMH für DEWALT DE 9095 ELU EZWA90 DC500 DC 500 DE 9503 4000mAh. Hierbij was zichtbaar dat u dit object gekocht had via eBay.nl als transactiesite.
Als u eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de als transactiesite gebruikt voor een aankoop en als u met PayPal betaalt kunt u in veel gevallen wel gebruik maken van eBay Money Back Guarantee.
Via eBay.nl is het niet mogelijk om gebruik te maken van eBay Money Back Guarantee en ik kan u deze aanvullende mogelijkheid ook niet aanbieden.
We raden u aan om in de toekomst eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de als transactiesite te gebruiken om deze situatie mogelijk te voorkomen.
Meer informatie over wat u kunt doen wanneer u een object niet ontvangt leest u hier:
http://pages.ebay.nl/help/buy/item-not-received.html
Mocht u meer vragen hebben over de geschilprocedure op PayPal, dan contacteert u hen als volgt:
U kunt een e-mail sturen naar de klantenservice van PayPal door onderaan de homepage op de link Contact met ons opnemen of op de link https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/webscr?cmd=_contact_us te klikken.
Let op: u kunt alleen contact opnemen met de klantenservice van PayPal als u ingelogd bent.

U kunt PayPal tussen 8.00 en 16.30 uur ook telefonisch bereiken op telefoonnummer:

0800 265 9239 (gratis vanaf een Nederlandse vaste lijn).

Opmerking: gebruik het volgende telefoonnummer als u belt vanuit het buitenland: +353 1 436 9033 (hierop zijn kosten voor internationale gesprekken van toepassing).

Om veiligheidsredenen controleert PayPal uw identiteit. Houd daarom de gegevens bij de hand van de transactie waarover u een vraag hebt.
We hopen dat u snel de retourstuurkosten retour ontvangt van de verkoper.
Hiermee vertrouw ik erop u goed te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u opnieuw contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
eBay Klantenservice

gompy2
door gompy2 - Apr 5, 2015 om 13:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@roy1988,

Goed dat je de volledige tekst hebt neergezet, dan schept het geen verwarring en het maakt het voor iedereen duidelijk die handelt via eBay.xxxx

Ik heb het item opgezocht.
In de advertentie staat dat de accu nieuw is, maar ik kan nergens lezen dat de verkoper beweerd dat het om een originele accu gaat.
Onderin de beschrijving staat ook het beding:

Retourbeleid
Periode: 14 dagen

Kosten voor retourzendingen:
Käufer trägt die unmittelbaren Kosten der Rücksendung der Waren.

Daar kan ik dus uit opmaken dat er duidelijk aangeven wordt dat het terugsturen binnen een zichttermijn van 14 dagen voor kosten van de koper zijn.

Klik-> Akku 18V 4000mAh NiMH für DEWALT DE 9095

Je had ook al een negatieve feedback gegeven zag ik :-)

Ik zal verder zoeken v.w.b het verschil in beleid tussen de verschillende eBay's, want dit gaat iedereen aan die handelt en wandelt met eBay.nl, ook mij dus.

ro
door roy1988 - Apr 5, 2015 om 14:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het was mij inderdaad bekend dat het geen originele accu was.
De afbeelding die de verkoper gebruikt is ook niet van het origineel.

Maar ik mag wel aan nemen dat de afbeelding overeen moet komen met het artikel dat ik heb gekocht en dus ook zou moeten ontvangen. Dat doet het dus niet.
Dit zou toch los moeten staan van het zicht termijn?

Aangezien de werkelijke capaciteit van dit soort accu's vrijwel niet te testen is heb ik daar nu dus ook erg weinig vertrouwen in.

Vandaar het probleem.

Zie hieronder een gelijkenis van een andere ebay adverteerder:
[url=http://www.ebay.nl/itm/Akku-fur-Dewalt-18V-2000mAh-NICD-DE9095-DE9096-DE9503-/161568548168?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item259e3c6548[/url]
Veelbeeld van de ontvangen accu

gompy2
door gompy2 - Apr 5, 2015 om 15:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roy1988 schreef op zondag 5 apr 2015, 14:06]Het was mij inderdaad bekend dat het geen originele accu was.
De afbeelding die de verkoper gebruikt is ook niet van het origineel.

Maar ik mag wel aan nemen dat de afbeelding overeen moet komen met het artikel dat ik heb gekocht en dus ook zou moeten ontvangen. Dat doet het dus niet.
Dit zou toch los moeten staan van het zicht termijn?

Aangezien de werkelijke capaciteit van dit soort accu's vrijwel niet te testen is heb ik daar nu dus ook erg weinig vertrouwen in.

Vandaar het probleem.

Zie hieronder een gelijkenis van een andere ebay adverteerder:
[url=http://www.ebay.nl/itm/Akku-fur-Dewalt-18V-2000mAh-NICD-DE9095-DE9096-DE9503-/161568548168?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item259e3c6548[/url]
Veelbeeld van de ontvangen accu

Ik denk dat het plaatje er weinig toe doet zolang er niet "Origineel" aangegeven wordt, er wordt wel duidelijk aangegeven dat het een vervanger is:

Neue Energie für Ihren Schrauber
NiMH 18V 4000mAh
Ersetzt:
DEWALT DE9095
BLACK & DECKER PS145
ELU EZWA 90
und baugleiche .

Bij de link die je aangeeft betreft het een accu met de helft van de capaciteit als die je gekocht hebt.
Details over Akku für Dewalt 18V 2000mAh

maar ook daar moet je afwachten of het plaatje klopt met de realiteit.
Hier staat namelijk ook aangegeven dat het om een vervanger gaat en niet om een originele:

Akku für Dewalt Akkuschrauber
Akku Dewalt 18V 2000mAh NICD
Akku Dewalt 18VQualität :
nur mit hochwertigsten Akkuzellen ausgestattet
bruchfeste passgenau verarbeitete Gehäuse
ersetzt 1:1 Ihren alten Akku
wird von Ihrem Originalen Ladegerät geladen
gleiche Schutzelemente wie Original
kein Originalzubehör aber mit den gleichen Eigenschaften

En ook hier zijn de kosten voor het terugsturen duidelijk aangegeven, namelijk voor de koper, echter wel met een langere zichtperiode:

Retourbeleid
Periode: 1 maand
Kosten voor retourzendingen:
Käufer trägt die unmittelbaren Kosten der Rücksendung der Waren.

Roy mijn advies is.
Gebruik deze accu's waarvoor je ze gekocht hebt.
Het gebruik kan in de praktijk misschien meevallen.

Winnen doe je dit niet, overal staat aangeven dat het niet om originele artikelen gaat, maar ook dat de verkopers duidelijk aangeven dat de retourkosten voor de koper zijn, conform de Europese regelgeving, maar zeker de Nederlandse wetgeving.

Ga er ook van uit dat als de accu's minder als de helft kosten van wat een originele kost, je met vervangende artikelen te maken hebt en niet met originele.

Kijk en lees in het vervolg alles goed door als je iets koopt.
Bij eBay kun je heel goed kopen, ik doe het al jaren, zelfs originele artikelen, maar een Mercedes kopen voor de prijs van een Fiat Panda bestaat natuurlijk niet.

Ik denk ook niet dat hier van oplichting sprake is zoals je aangeeft in je trefwoorden.

Originele prijzen:
Klik-> Hier

ro
door roy1988 - Apr 5, 2015 om 17:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al is iets imitatie dan zou de daarbij gebruikte afbeelding wel overeen moeten komen met de werkelijkheid.

In mijn geval had ik dit artikel zeker niet gekocht bij deze adverteerder als dit het geval was. Ben nogal allergisch voor producten waar op staat 'PREMIUM GOLD' of 'SUPER GOED'.
Tevens is de profilering van de accu bepalend voor de stootvastheid.

Heb ook geïnformeerd bij een andere aanbieder die opties het zelfde model aanbied als ik gekocht zou hebben maar dus niet heb ontvangen. Deze aanbieder beweert dat zijn product wel 100% overeenkomt met de afbeelding.

Het zou naar mijn idee ook erg raar zijn dat iedereen die een namaak product aanbied op eBay er maar een model bij mag afbeelden wat de verkoper wenst.

Even een erg overdreven voorbeeld:
Je besteld een merkloos t-shirt en deze staat zwart afgebeeld. Echter staat in de omschrijving niet de kleur vermeld waarin deze geleverd wordt maar alleen dat het hier om een merkloos tshirt. Je besteld 10 stuks in de maat M en je ontvangt deze allemaal in het roze maar wel de maat M.

In mijn optiek is dit misleiding.

Maar goed op dit punt is eBay.nl het ook zeker niet met mij oneens.
Had ik mijn bestelling via Ebay.com gedaan dan hadden zij mij een retour label aangeleverd en de kosten hiervoor verhaalt op de verkoper. Niets geen gezeur.
Maar helaas het was eBay.nl

Nu zou ik dit via paypal moeten doen volgens de paypal voorwaarden waarbij ik dus geacht wordt eerst de €19,50 verzendkosten te betalen waarna pas indien goedgekeurd deze 'hopelijk' dus wordt terugbetaald door paypal. Deze aanvraag kan pas naderhand worden ingediend.

Of ik kan inderdaad besluiten de accu's te houden en hopen dat ze technisch wel goed zijn en met het optische verschil leren leven. En hopen dat ze nergens tegen aan stoten xD

Neemt niet weg dat het bij vrijwel geen enkele consument bekend is dat de voorwaarden van ebay.nl dus minder zijn dan .com, .de of enz.
Voortaan zal ik dus ook mijn bestellingen niet meer via eBay.nl doen.