cyberbabe
door cyberbabe Aug 29, 2015 om 18:08
Geldzaken & recht

Eigen risico rechtsbijstandverzekering

Onlangs heb ik mijn rechtsbijstandverzekering moeten gebruiken voor een geschil met een bedrijf. De rechtsbijstandverzekeraar heeft mij een factuur gestuurd voor het eigen risico van €200. Dat heb ik betaald. In de verwachting dat het wel wat voeten in aarde zou hebben, het conflict.
De juridisch medewerker die mij namens de rechtsbijstandverzekering bijstond heeft een eerste brief gestuurd naar het bedrijf waarmee ik in conflict ben en nu lijkt het erop dat dat het was. Het bedrijf had geen poot om op te staan, maar dreigde met van alles. Ze zijn waarschijnlijk geschrokken van het feit dat ik juridische hulp heb ingeschakeld.

Ik kan mij niet voorstellen dat het opstellen van de brief en 'm versturen €200 heeft gekost.

Hoe zit dat met eigen risico? Betaal je gewoon €200 en dan handelen zij alles af? Of is eigen risico dat de eerste €200 van de werkelijke kosten voor je eigen rekening zijn en verder niet?

Oftewel: kan ik een deel van die betaalde €200 met recht terugvragen?

3746 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2015 om 18:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cyberbabe,

Kijk eens wat hierover in je polisvoorwaarden staat.

Gezien het feit dat ze je een factuur gestuurd hebben voor het e.r. vóórdat er iets gebeurd is lijkt het erop dat je sowieso je e.r. eerst moet betalen voordat zij de zaak afhandelen.
Dat dat in dit geval snel gegaan is is mooi meegenomen (voor die verzekering.)

.....Ik kan mij niet voorstellen dat het opstellen van de brief en 'm versturen €200 heeft gekost.

Met vr.gr.
Nou .... uurtje - factuurtje; die lui schrijven met een gouden pen.

cyberbabe
door cyberbabe - Aug 29, 2015 om 18:38
25 Antwoorden / 34 Vragen

Dit staat in de voorwaarden:

Eigen risico
Je hebt per gemelde zaak die onder de dekking van je polis valt een eigen risico van € 200. Dit eigen risico geldt niet voor geschillen waarbij schade wordt verhaald op een wettelijk aansprakelijke derde in de module Verkeer. Ook geldt
het eigen risico niet als je letsel hebt. Dit eigen risico moet je betalen zodra ARAG daar om vraagt, uiterlijk op de laatste dag van de termijn die in de nota wordt genoemd. Als je niet binnen de genoemde termijn betaalt, verleent
ARAG geen (verdere) rechtsbijstand meer in het door jou aangemelde geschil.

Wat mij betreft geen uitgemaakte zaak.

zoekster
door zoekster - Aug 29, 2015 om 18:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Naar mijn mening wel. Ze moeten natuurlijk wel die 200 euro verantwoorden, maar dat zal niet zo moeilijk zijn. Juristen zijn duur.
Inlezen in de zaak is natuurlijk ook bij de prijs inbegrepen. Het is niet alleen maar een brief schrijven en opsturen. Verder zijn er verschillenden rechtsbijstandverzekeringen. Sommige kennen helemaal geen eigen risico. Dat zit dan weer in de prijs van de premie verwerkt. 200 euro is een vrij hoog eigen risico.

ho
door hopetobehelping - Aug 29, 2015 om 19:04
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cyberbabe,

de algemene voorwaarden die u aangeeft zijn duidelijk: "Je hebt per gemelde zaak die onder de dekking van je polis valt een eigen risico van € 200.".
Tenzij het geschil wat het betreft onder de aangegeven uitsluitingen valt.

Bij het afsluiten van de polis bij ARAG heeft men tegenwoordig de keuze voor wel of geen eigen risico. Geen idee of u destijds toen u de polis afsloot ook deze keuze heeft gehad. Het spreekt voor zich dat geen eigen risico een hogere premie zal opleveren.
Als u de brief had moeten laten opstellen door een jurist dan was u misschien een klein beetje goedkoper uit geweest, maar veel zal dit niet zijn. Misschien was u nog wel duurder uit geweest dan de € 200,-.
De keuze is aan u uiteraard of u nog tevreden bent met uw rechtsbijstandverzekering.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2015 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus alleen geen eigen risico bij sommige zaken met verkeer of letsel.

Dus wel degelijk een uitgemaakte zaak. Gewoon betalen.

cyberbabe
door cyberbabe - Aug 29, 2015 om 19:23
25 Antwoorden / 34 Vragen

Ja Tijger1, maar wat mijn gedachte is, is dat bij elke andere schadeverzekering met een eigen risico geldt dat de eerste x euro (vul hier de hoogte van het eigen risico in) voor jouw rekening is en het meerdere krijg je vergoed.
Bij de zorgverzekering bijvoorbeeld. Daar is het ook niet zo dat je vooraf €375 moet betalen, of je er nou gebruik van maakt of niet.
Of schade aan je auto. Eigen risico €150? Rekening van €700? Krijg je €550 vergoed. Is de rekening €100, hoef je maar €100 te betalen. Niet de volle €150.
Snappie?
En mijn vraag is dus, geldt dat voor een rechtsbijstandverzekering dan ook niet?

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2015 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou het in dit verband dan meer een eigen bijdrage noemen. Want als de zaak niet succesvol was afgewerkt, had u diit dan ook moeten betalen.

En ging de kwestie dan over meer dan € 200,00?

Ik ging er normaal van uit dat dat eigen risico betrekking had op het feit of ze überhaupt iets voor een verzekerde gaan doen. Dus als het belang minder is dan een bepaald bedrag, doen ze niets.

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2015 om 20:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@cyberbabe,

.....Of schade aan je auto. Eigen risico €150? Rekening van €700? Krijg je €550 vergoed. Is de rekening €100, hoef je maar €100 te betalen. Niet de volle €150.
Snappie?
En mijn vraag is dus, geldt dat voor een rechtsbijstandverzekering dan ook niet?

Nee dus.
Er staat in je polisvoorwaarden dat je per gemelde zaak een e.r. hebt van € 200

Met rv.gr.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2015 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u wel bij Arag verzekerd? Als elke kwestie die u meldt, u € 200 kost, onafhankelijk van de uitkomst, zou ik nog maar eens verder kijken.

ro
door ron530 - Aug 30, 2015 om 11:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U betaald een eigen risico/bijdrage van 200 euro als het een civiele procedure betreft, in uw geval een geschil met een bedrijf. Niet het geleverde werk maar het resultaat is bepalend, in de meeste gevallen is een boze brief voldoende maar het kan ook een langlopende procedure worden waarbij de rechter moet gaan beslissen. Nu heeft u snel resultaat maar het had ook een langdurige procedure kunnen worden en dan is die 200 euro eigen risico/bijdrage snel terug verdient want inderdaad advocaten zijn duur.

pi
door pieterwolters - Aug 30, 2015 om 11:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Verkijk je overigens niet op het werk dat nodig voor "slechts een brief". Een intern uurtarief van 80 euro voor hoger opgeleid personeel is niet bijzonder (vaak is het zelfs meer), dus die 200 euro zijn zo op. En dan zijn dat alleen nog maar de kosten, geen winst. In dat bedrag zitten dan ook alle andere kosten (facilitair, ICT, huisvesting etc).