vi
door vivianvangolde Feb 23, 2012 om 15:41
Geldzaken & recht

Eigen risico ziektekostenverzekering

In januari 2010 ben ik overgestapt van Turien & Co naar Zilverenkruis voor mijn ziektekostenverzekering.
In de loop van januari krijgen wij een brief met acceptgiro met het verzoek het eigen risico/de wettelijke bijdrage over de jaren 2008 en 2009 alsnog te betalen.
Uit principe betaal ik dit niet zomaar en hoor heel lang niets, er komt nog een aanmaning in het najaar van 2011 en in januari 2012, begin februari 2012 krijg ik een aanmaning met de mededeling dat er een deurwaarder wordt ingeschakeld.
Mijn vraag is : mag een ziektekostenverzekeraar nog zo lang na afsluiting van een verzekeringsjaar een eigen risico vorderen ? zit hier geen verjaringstermijn op ?

3350 11 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Feb 23, 2012 om 15:44
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ja, dat mag. Tot 5 jaar na dato kunnen er vorderingen voor het eigen risiko naar je gestuurd worden.

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 23, 2012 om 15:44
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, hallo, je betaalt een rekening niet en verwacht dat de boel vanzelf wel verjaard? Zo werkt het natuurlijk niet...

Verjaring kan pas over gesproken worden na minstens vijf jaar, maar in dit geval is daar sowieso geen sprake van.

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2012 om 15:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vivianvangolde,

Ja, dat mag!

Kijk maar eens bij de diverse opmerkingen hierover:
klik hier.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Feb 23, 2012 om 16:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vivianvangolde schreef op donderdag 23 feb 2012, 15:41]
Uit principe betaal ik dit niet zomaar en hoor heel lang niets, er komt nog een aanmaning in het najaar van 2011 en in januari 2012, begin februari 2012 krijg ik een aanmaning met de mededeling dat er een deurwaarder wordt ingeschakeld.

Je principes kunnen nogal prijzig worden in dit geval. Het was verstandiger geweest bij de 1e rekening even te checken of een verzekeraar hier (nog) wel recht op had (wat ze idd nog steeds hebben).

stacey
door stacey - Feb 23, 2012 om 17:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vivianvangolde schreef op donderdag 23 feb 2012, 15:41].
Uit principe betaal ik dit niet zomaar en hoor heel lang niets,

En uit principe informeer je ook niet even of je nog betaalplichtig bent ?

Ghee..........

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2012 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zat t/m afgelopen jaar ook bij Turien & Co en het was me wel duidelijk dat ze hun zaken niet op orde hadden, daarom dit jaar ook overgestapt. Vermoedelijk zijn ze nu hun administratie aan het bijwerken en zoals hierboven al aangegeven zal je gewoon moeten betalen.

stacey
door stacey - Feb 23, 2012 om 18:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 23 feb 2012, 17:59]Ik zat t/m afgelopen jaar ook bij Turien & Co en het was me wel duidelijk dat ze hun zaken niet op orde hadden, daarom dit jaar ook overgestapt. Vermoedelijk zijn ze nu hun administratie aan het bijwerken en zoals hierboven al aangegeven zal je gewoon moeten betalen.

Ze werken het elk jaar `bij ` met achterstand daar geloof ik,
al jaren klachten oa hier over oude rekeningen die ineens opduiken........
----In 2007 : betalingsverzoek van Turien&Co m.b.t. een door hen voorgeschoten eigen risico
uit het jaar 2004 te betalen—
Dat zo`n bedrijf nog bestaat........... ;-(

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2012 om 18:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 23 feb 2012, 18:10]Ze werken het elk jaar `bij ` met achterstand daar geloof ik,
al jaren klachten oa hier over oude rekeningen die ineens opduiken........
----In 2007 : betalingsverzoek van Turien&Co m.b.t. een door hen voorgeschoten eigen risico
uit het jaar 2004 te betalen—
Dat zo`n bedrijf nog bestaat........... ;-(

Waardeloze club inderdaad, blij dat ik er weg ben. Ben ook blij dat ik in die tijd nooit wat gehad heb. Maar zelfs zonder één claim lukte het ze toch om mij in de paar keer dat ik contact met ze had me ontevreden te maken. Schreven doodleuk dubbele premie af en toen ik dat over klaagde zeiden ze dat ik het toch kon storneren...

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 23, 2012 om 20:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 23 feb 2012, 17:59]Ik zat t/m afgelopen jaar ook bij Turien & Co en het was me wel duidelijk dat ze hun zaken niet op orde hadden, daarom dit jaar ook overgestapt. Vermoedelijk zijn ze nu hun administratie aan het bijwerken en zoals hierboven al aangegeven zal je gewoon moeten betalen.
Ik zat daar tot 2011 ook, maar toen ik van werkgever switchte werd het me daar te duur, maar ik heb juist serieus nog getwijfeld of de goede kwaliteit van de declaraties enzo het me waard was om maandelijks iets extra te betalen. Ik was dus juist heel tevreden, ze deden nooit moeilijk en alles werd altijd netjes afgehandeld.

sw
door swat1500 - Feb 23, 2012 om 22:11
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad worden er de nodige fouten bij Turien gemaakt. Heb eind 2010 ook een dergelijke brief gehad en toen, ondanks twijfels en het feit dat een en ander nauwelijks te controleren is. betaald.

Hierop werd ik in september 2011 wederom benaderd met een soortgelijke brief waarin ik feitelijk werd uitgemaakt voor een hardnekkige wanbetaler omdat ik eerdere aanschrijvingen (welke???) had genegeerd.
Helaas bleken de genoemde facturen in de brief van 2011 ook in de brief van 2010 te staan en die was betaald.

Aangezien het een collectieve verzekering betrof heb ik collega's gepolst die bleken ook allemaal een soortgelijke brief te hebben gekregen en ook de werkgever geïnformeerd over deze dubieuze handelingen door Turien. Hierop een pissige brief gestuurd richting Turien waarop ik na 2 maanden een uitgebreide excuus brief kreeg en dat hen na onderzoek was gebleken dat ik niet ruim 300 euro moest betalen maar juist 19,90 euro nog moest terug krijgen dit tezamen met een aantal bloemenbonnen als excuus.

TS heeft zeker niet goed gehandeld door de zaak op zijn beloop te laten maar anderzijds moet zij toch goed controleren of Turien niet een fout heeft gemaakt want ook dat is niet op voorhand uitgesloten.

Helaas heeft werkgever toch besloten bij Turien te bljiven maar heeft wel strengere afspraken gemaakt. Helaas was de premie te concurrerend en de daartegenover staande polisvoorwaarden te gunstig om over te stappen.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2012 om 16:25
3147 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is natuurlijk of deze vordering op u terecht is, heeft u gebruik gemaakt van medische zorg waarvoor u een eigen bijdrage moest betalen in dat betreffende jaar...

Als u een specificatie heeft gehad van hen en u bent het er mee eens dan moet u uiteraard gewoon betalen, de verjaarstermijn is 5 jaar echter heeft u geen specificatie gehad zou ik deze als ik u was wel even willen zien van hen, zij moeten in ieder geval aangeven wanneer u een eigen bijdrage moest betalen en waarvoor!!!