grace10
door grace10 Dec 24, 2007 om 23:33
Geldzaken & recht

Erfenis en scheiding

Ik koop dat ik deze vraag op de goede plaats stel. Ik ben 5 jaar gescheiden van mijn man. Mijn vader vraagt zich nu af of mijn ex recht heeft op een deel van de erfenis. Ik heb dit ook op een notarissen site gevraagd, maar nooit antwoord gekregen.

Wie weet het antwoord? Bij voobaat dank, Dinie

9057 21 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 25, 2007 om 07:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uw ex heeft geen enkel recht op een erfenis na uw scheiding, als uw erfenis "ontstaat" na de scheiding.

Vladja

ct
door ctke - Dec 25, 2007 om 08:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

hoi,

volgens mij als je alimentatieplichtig zou zijn dan zou de ex er recht op kunnen hebben. maar stel je vraag maar eens bij erfrecht@breemans.nl, en ook: de vader van mijn ex had geregeld in zijn testament dat de (ex)partners van de eigen kind geen erfgenamen zouden zijn. Dit zou je kunnen overwegen als blijkt dat er enig recht zou bestaan wat betwistbaar zou zijn. groeten succes ctke

vladja
door vladja - Dec 25, 2007 om 09:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ctke,

De ex heeft er geen enkel recht op. Het enige wat dit met alimentatie te maken
zou kunnen hebben, is dat de man herziening van het  alimentatiebedrag zou
kunnen vragen vanwege verhoogde eigen inkomsten/bezittingen van de vrouw.

Wat jij beschrijft over het testament van je
ex-schoonvader is een andere zaak. Daarbij valt de erfenis van je schoonvader
niet in de gemeenschappelijke pot tijdens het huwelijk. Als het huwelijk
eindigt, nadat de erfenis ontvangen is, blijft de erfenis eigendom van degene,
die erfde. De erfenis wordt dus niet meegenomen in de verdeling van de tegoeden
bij de scheiding. Dat heet  populair: uitsluiting van de koude kant.

Vladja

ct
door ctke - Dec 25, 2007 om 09:13
3 Antwoorden / 3 Vragen

vladja,

na 15 jaar is mijn boedelscheiding etc nog niet geregeld. De erfenis van de vader van mijn ex is voor het huwelijk geweest en in het huis van zijn moeder gestopt. Nooit een cent gezien en daarom probeer ik het weer eens te betwisten met advocaat.

Overigens is voor deze mevrouw met haar erfenis met verhoogde alimentatie kans e.e.a te omzeilen door een stichting voor haarzelf op te richten voor eigen voorziening etc, wel een goede reden als doel verzinnen. groeten ctke

vladja
door vladja - Dec 25, 2007 om 09:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Waren jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd of in gemeenschap van goederen?

Vladja

vladja
door vladja - Dec 25, 2007 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ctke,

Waarom meen je recht te hebben op een deel van de erfenis van je ex schoonvader, als deze erfenis al voor je huwelijk verdeeld is?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 25, 2007 om 14:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als het gaat om de erfenis van uw vader, dan is het antwoord nee. Als het gaat om de erfenis van uw moeder, dan is dat afhankelijk van het bestaan van een testament van uw moeder en wat de inhoud daarvan is. Is daar een zogenaamde privé-clausule in opgenomen, dan heeft uw ex nergens recht op. Is die niet opgenomen en is uw moeder tijdens uw huwelijk overleden, dan heeft hij recht op de helft van het deel dat u hebt gekregen.

Ook als er in het testament staat dat u geen goederen, maar een vordering op uw vader kreeg (de zogenaamde ouderlijke boedelverdeling), heeft uw ex recht op de helft van de waarde van de vordering.

Dit kan anders zijn als u en uw ex huwelijkse voorwaarden hadden, maar in die huwelijkse voorwaarden kan bijvoorbeeld staan dat in geval van echtscheiding er afgerekend dient te worden als ware er tussen u beiden een gemeenschap van goederen of u hebt het zogenaamde periodieke verrekenbeding niet nageleefd. In dat laatste geval moet u ook afrekenen.

Er zijn dus nogal wat haken en ogen en een direct antwoord is dus niet te geven, vandaar eerst de vragen:
- over welke nalatenschap gaat het?
- was daar een testament?
- wat was de inhoud van het testament?
- waren er huwelijkse voorwaarden?
- wat was de inhoud daarvan?
- heeft u, als er huwelijkse voorwaarden waren, jaarlijks de inkomens verrekend?

vladja
door vladja - Dec 25, 2007 om 15:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dinie,

Dus eerst even de vraag. Is uw moeder al overleden. Is dat het geval, dan graag antwoord op de vraag of dit tijdens uw huwelijkse periode was of na de scheiding.

Vladja

ct
door ctke - Dec 26, 2007 om 00:23
3 Antwoorden / 3 Vragen

vladja,

ex heeft nooit zijn grote studieschuld met erfenis van zijn vader verrekend terwijl ik wel mijn erfenis van mijn vader aan hem gegeven heb, hij had toch zijn schulden kunnen betalen met zijn erfenis en dat dan de gezamelijke schulden kleiner werden zodat de opbrengst van het huis hoger zou uitvallen dan zijn schulden enzo, dat is allemaal niet gebeurt en geen boedelscheiding etc. we waren in gemeeschap van goederen getrouwd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2007 om 11:28
16848 Antwoorden / 202 Vragen

hallo dinie@ even terug naar u. Het antwoord is neen, uw ex heeft geen rechten als er niets beschreven is in een (eerder) testament van uw vader. Binnen het huifdige erfrecht is het zelfs zo dat bij testament kan worden vastgelegd dat een eventuele nalatenschap niet toevalt, gedeeltelijk, aan een echtgenoot als na het ontvangen van de erfenis een echtscheiding plaats vindt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2007 om 11:31
16848 Antwoorden / 202 Vragen

marcel75@ is dit een antwoord aan ctke en niet aan vraagstelster Dinie??? Ik kan niet geheel volgen wat anders kan zijn met een testament van de moeder dan dat van de vader?

marcel75
door marcel75 - Dec 26, 2007 om 11:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Gerrit,
Die bepaling stamt al uit de jaren 70 van de vorige eeuw. De wetgever is wel al een tijdje bezig om een soortgelijke bepaling op te nemen in het huwelijksgoederenrecht, maar dat lijkt er vooralsnog niet van te komen.

grace10
door grace10 - Dec 26, 2007 om 14:42
68 Antwoorden / 11 Vragen

IK ben DINIE.

Even voor de duidelijkheid: Mijn vader leeft nog. Mijn moeder ook, maar zij is dement. Ze hebben beide geen testament. Als mijn vader dus overlijd moet ik zo wie zo alles regelen. Ik ben enig kind.

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden. mocht er met mijn ouder(s) wat gebeuren, heeft mijn ex dan ergens recht op?

grace10
door grace10 - Dec 26, 2007 om 21:35
68 Antwoorden / 11 Vragen

Wij hebben in 1998 een testament laten maken ivm een kopphuis (nu niet meer geldig) Toen heeft de notaris ons voorgesteld om er extra in te zetten dat evt ex partners van onze kinderen nergens aanspraak op konden maken. Ik denk dat daar het misverstand vandaan komt. Dinie

marcel75
door marcel75 - Dec 27, 2007 om 08:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@grace10
Waarom is testament niet meer geldig? Hebt u daar naar laten kijken door een notaris na uw echtscheiding? De kans is namelijk groot dat daar zaken in geregeld zijn waardoor bij uw overlijden uw ex toch nog betrokken wordt bij de afwikkeling van uw nalatenschap. Mijn tip: laat er naar kijken door een notaris en herroep, indien nodig, dat testament.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 09:41
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Er is/was dus wel een testament. Herhaald, ga dat na tenzij het inderdaad niet meer geldig is omdat u het heeft ingetrokken of gewijzigd en dat ook is geregistreed in het register. Is dat niet gebeurt, dan geldt het nog.

grace10
door grace10 - Dec 27, 2007 om 11:23
68 Antwoorden / 11 Vragen

Dat is een hele goeie tip! Ik ging er vanuit dat het testament niet meer geldig was, omdat het huis verkocht is. Dinie

Ps. Waarom staat er hier en daar BESTE ANTWOORD onder en reactie?

vladja
door vladja - Dec 27, 2007 om 11:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dinie,

U bent vijf geleden gescheiden, de boedelverdeling heeft toen plaatsgevonden. U heeft nu geen officiële band meer met u ex.

Uw ex heeft nergens recht op als één van uw ouders overlijdt. Net zo min als hij nu recht heeft op uw salaris, etc.

Mogelijk is de verwarring ontstaan (over recht hebben op na de scheiding) door eventueel pensioen. Daarvoor gelden andere regels en kunnen wel rechten ontleend worden aan het opgebouwde pensioen tijdens de huwelijkse periode (over en weer).

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2007 om 11:51
16848 Antwoorden / 202 Vragen

grace10, het beste antwoord kunt u aanklikken bij het antwoord dat u het beste vindt. Er is een antwoord en een reactiemogelijkheid. Dat laatste is dan met name bestemd als een experet geen antwoord maar een nadere vraag of een kleine aanvulling heeft. Dat wordt dan "ingesprongen"geplaatst.

grace10
door grace10 - Jan 27, 2008 om 14:29
68 Antwoorden / 11 Vragen

Inmiddels is mij door een notaris uitgelegd dat mijn ex alleen recht op een deel van de erfenis zou hebben als mijn vader overleden was toen ik nog getrouwd was en mijn moeder langstlevende was. Als zij nu zou overlijden zou mijn ex dus wel aanspraak kunen maken.

Groeten Grace

marcel75
door marcel75 - Jan 27, 2008 om 16:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@grace,
Kort door de bocht, maar de uitleg komt mij niet vreemd voor. De kans dat uw ex namelijk ook tot erfgenaam benoemd zou zijn is te verwaarlozen. Het kan nooit kwaad om ook naar het eventuele testament van uw ouders te laten kijken. (soms wordt een schoonzoon nog wel eens aangewezen tot executeur).