d.
door d.quaedvlieg Aug 18, 2014 om 15:51
Huishouden & energie

Extreem hoge kosten gas

hallo,

Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen?
Wij hebben extreem hoge jaarafrekeningen van essent.
omdat wij een oude cv-ketel hadden, dachten wij dat de hoge kosten daar vandaan kwamen dus hebben we een nieuwe cvketel laten plaatsen. Met alle vertrouwen natuurlijk dat de kosten dan weer normaal zouden worden. Tot onze grote schrik was de jaarafrekning afgelopen alleen nog maar meer opgelopen. We hebben nu een maandbedrag van 260 euro voor een hoekwoning die goed geisoleerd is.
We werken beiden fulltime, geen kinderen. Geen bad. Weinig thuis. Er wordt hier thuis niet extreem gestookt. Met electra zitten we vrij gemiddeld alleen qua gas hebben we een verbruik van een +5 pers. huishouden. Feentstra gevraagd om te controleren of de cv-ketel wel correct was aangesloten. Deze monteur heeft direct alles gecontroleerd en een meetrapport opgesteld. De cv installatie kan max 30 kw per 36 sec aan terwijl de gasmeter 44,6 kw doorkrijgt. Dit kan de cv-installatie niet aan, dan zou deze smelten. Deze meneer adviseerde ons een ijking via enexis. Dit hebben wij ook zo gedaan. Dit kost 373 euro op basis van ongelijke. De meneer van enexis is vanochtend langs geweest. Hoewel we nog moeten afwachten op het officieele onderzoeksrapport kon hij ons wel al vertellen dat er nauwelijks afwijkingen waren en de kleine afwijking die er was zou zelfs in ons voordeel zijn. Nu zijn we dus ook de ijkingskosten kwijt, hebben volgens de verbruiksmanager van essent tegenwoordig een maandbedrag van 290 euro en een rapport van een defecte gasmeter via de cv-installateur maar komen nog geen steek verder, Ik heb alles en iedereen al ingeschakeld maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Rechtsbijstand adviseerde een 3de onafhankelijke partij maar wie zou dit dan moeten zijn, We hebben trouwens geen lekkage want dat heeft de cv-installateur en tevens de ijking van vanochtend uitgewezen. Iemand een idee wie of welke instantie ik nog kan inschakelen? Ik weiger om extreem hoge maandbedragen en dus ook jaarafrekeningen te blijven betalen voor gas wat wij niet verbruikt kunnen hebben....

8067 21 Rapporteer

ph
door philip36 - Aug 18, 2014 om 16:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Is dat extreme verbruik plotseling gekomen of heeft u een ander gasmeter gekregen?
Wat is het jaarverbruik nu?

d.
door d.quaedvlieg - Aug 18, 2014 om 16:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Nee dit is al tijden zo.
Het is lastig berekenen want eerst woonde ik alleen en had een bovengemiddeld verbruik. Nu wonen wij samen. Het verbruik is nog steeds hoog maar dus moeilijk in te schatten wanneer het echt begonnen is ovm samenwonen. We hebben geen nieuwe meter gekregen. De meneer vd ijking is vanochtend geweest. Hij heeft de gasmeter losgekoppeld en 45 minuten in zijn bus doorgemeten en toen weer terug opgehangen. Op basis van zijn metingen kon hij geen afwijking vinden. Omdat er geen afwijking te vinden was krwgen we ook gewoon de oude meter weer opgehangen. In eerste instantie dachten wij dat het gasverbruik aan onze oude cv lag. In november een nieuwe laten plaatsen maar helaas nog steeds extreem verbruik. We verbruiken 3600 per jaar.
Net belde de cv installateur terug. Hun hebben wel een fout gemeten. De cv kan 30 kw per 36 sec aan. De gasmeter geeft 44,6 aan. Hun sturen nu de fabriek langs. Goede service maar ben bang dat het niets zal helpenaangezien het verbruik voor de nieuwe installatie ook al extreem hoog was

getty
door getty - Aug 18, 2014 om 17:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt niet maar zo weigeren om te betalen. Als uit het onderzoek geen fouten zijn gebleken, is het nu aan u om aan te tonen dat er iets niet correct is. De bewijslast ligt nu bij u. Niet betalen is niet verstandig.

d.
door d.quaedvlieg - Aug 18, 2014 om 17:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uw antwoord. En mijn antwoord is ook bedoeld in de spreekwoordelijke zin van het woord.
Ik bedoel: de maandbedragen/jaarafrekeningen zijn extreem hoog. Volgens Feenstra (cv-installateur) kunnen wij max 30 kw per 36 sec verbruiken maar er wordt 44,6 kw per 36 geregistreerd. Dit verbruiken wij dus niet daadwerkelijk en daar wil ik dan ook niet voor betalen. Ik begrijp ook dat de bewijslast nu bij mij ligt, vandaar ook mijn vraag. Wat kan ik nu nog doen. Het klopt niet, maar hoe kan ik dit aantonen?

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2014 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U verbruikt 3.600 kuub gas per jaar? Als de ijking dus niets bijzonders aangeeft, is die meter dus goed.

Wat heeft die cv installateur dan gemeten dat hij nu ineens een fout constateert?

Zit er niet ergens een afsplitsing dat uw buren op uw meter stoken?

ph
door philip36 - Aug 18, 2014 om 19:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u sterk twijfelt of de ijking goed is uitgevoerd kunt u de netbeheerder vragen voor een Second opinion.
U kunt uw verhaal ook eens posten op het forum bij Klusidee.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 18, 2014 om 20:29
376 Antwoorden / 8 Vragen

Appels en peren verhaal
Uw gasmeter is voorzien van een G4 of G6 aanduiding dit betekent resp. max 6 m3/h (globaal 60 KW) en max 10m3/h (globaal 100 kw). een gemiddelde CV heeft een vermogen van 25 - 36 KW / H ( kijk dit na op de technische omschrijving van uw CV boekje) De aanduiding 30 KW per 36 seconden slaat nergens op.
Jammer is dat Essent blijkbaar alleen vertrouwen heeft in eigen monteurs of Feenstra ( u weet wel die kreet : van slagers die hun eigen vlees keuren wat dus automatisch altijd goed is :((((
Trouwens gasmeters die herkeurd moeten worden dienen eerst volgens de Ijkwet 1 of 2 x 24 uur in een airco ruimte te worden neergezet om een juiste aanduiding te kunnen controleren en dit kan nooit in 45 minuten
TIP. sluit alle gastoestellen (CV en gasfornuis) af en controleer wat de meter doet, voor hetzelfde geld heeft u ergens lekkage !!
Of zet de CV aan en kontroleer het verbruik en kijk of dit ongeveer klope in een jaar (goed schatten) 3600 m3 voor een hoekwoning blijft zondermeer erg veel
behalve uw verbruik is het huis wel goed geisoleerd ??

wat betreft de meting: Kijk na of dit volgens de alg. voorwaarden van Essent ook gebruikelijk is of dat de meter moet worden opgestuurd naar een onafhankelijk Instituut. Bedrijven die dit doen zijn o.a. Ijkcentrale Borkeloo of Gastech / Kiwa in Apeldoorn. Vroeger werden deze gasmeters met name gekeurd bij het KIWA in Dordrecht maar dit is dus veranderd in Gastech/Kiwa. Als het een oude meter betreft dan heeft dit gasinstituut ook lijsten met periodieke ijk-gegevens vanaf het begin van de meters die in het gasnet werden geplaatst, de Zgn. Meterpool. Hierop staan types en serienummers van gasmeters die volgens statistische berekingen hadden vervangen moeten worden (afkeur-regeling) Wellicht kunt u aan de hand van uw gasmeternummer navragen of deze serie meters nog steeds in de goedkeurregeling vallen en dus nog goed aangeven.

d.
door d.quaedvlieg - Aug 18, 2014 om 20:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

het is een G4.
De cv is max 30 kw
feenstra hebben wij zelf ingeschakeld om te controleren of de cv wel goed is aangesloten.
Enexis heeft de ijking laten uitvoeren door burcolo.
wanneer ik geen gebruik maak van fornuis en cv loopt de meter ook niet door.
dit is letterlijk overgenomen van het rapport van feenstra die hier was om de cv te controleren:
gasleiding afgeperst, deze zakt 4/10 per 3 minuten. Dit is binnen de norm.
Belasting gemeten, deze wijkt erg af. Ik meet 44,6 op een 30 kw toestel.
Ketel nagekeken, deze functioneert naar behoeven.

De woning is niet optimaal geisoleerd maar wel overal dubbel glas.
Gemiddeld verbruik is 3600.
Mijn ouders wonen in een oude woning, mijn moeder is altijd thuis.
Verwarming vaak en hoog aan en zij hebben een gemiddeld verbruik van 1800.
Hun huis is slecht geisoleerd.

Nu stuurt feenstra de fabriek langs voor extra controle.
Ik heb een monteur geregeld voor extra controle op gaslek.

Waar kan ik de ijkwet vinden?

d.
door d.quaedvlieg - Aug 18, 2014 om 21:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

ík heb nu trouwens geen verzegeling meer op de gasmeter, omdat deze eraf is gehaald door de ijkingsmonteur vanochtend. Kan en mag dat?

sl
door slobberbone - Aug 18, 2014 om 22:21
508 Antwoorden / 2 Vragen

De cv kan 30 kw per 36 sec aan. De gasmeter geeft 44,6 aan.

Ik vindt 3 m3 gas verbruik per 36 seconden erg fors ruim 5 per minuut dus ik denk dat uw ketel niet goed functioneert.

En ja er moet een nieuwe zegel aangebracht worden.

ph
door philip36 - Aug 18, 2014 om 22:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De man van de ijking had natuurlijk toestemming om het zegel te verbreken.
Binnenkort zal wel iemand van de netbeheerder langskomen om de gasmeter weer te verzegelen.
Maakt u zich daar niet druk om.

zw
door zwaardvis - Aug 18, 2014 om 23:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

een G4 aanduiding betekent max 6 m3/h (globaal 60 KW)

Dat is dus bij 30 KW 3 m3 per uur. Oftewel 3 m3 per 3600 seconden. Niet per 36 seconden!
Vergist iemand zich een factor 100?

ridder_1
door ridder_1 - Aug 19, 2014 om 02:04
376 Antwoorden / 8 Vragen

Aan de theoretiche verhalen in de ijkwet heeft u als leek weinig.
Informeer eens bij VSL / VERISPECT dit is het voormalige TNO instituut in Delft en zij weten alles van deze wet en van gasmeters met de max. afwijkingen, etc

Adres: Thijsseweg 11, 2629 JA Delft
Telefoon:015 269 1500

Wat ik lees is dat ik denk dat het niet aan de gasmeter ligt daarvoor zou de afwijking veelst te groot zijn, Vraag eens aan de installateur of de ketel goed is afgesteld want de gemeten gascapaciteit is (haast ondenkbaar ) hoog en moet toch rond de 25 Kw zijn afhankelijk van extra gebruik voor heetwater / badverwarming.Bij enkel verwarming en koken moet dat lager zijn tussen de 16 en 22 KW. Dit is wel afhankelijk van uw stookgedrag. Staat de branderdruk niet te hoog afgesteld ?? Ik neem aan dat uw nieuwe ketel een verbeterde Hoogrendement ketel zal zijn, op goed gevoel zou voor een hoekwoning het gasverbruik op ongeveer 2000 - 2300 M3 moeten uitkomen bij een zachte winter zoals afgelopen jaar. Succes !!

d.
door d.quaedvlieg - Aug 19, 2014 om 09:06
7 Antwoorden / 1 Vragen

hoi,

het is een eco-tec vht nl 30-34/5-5

mijn verbruik de afgelopen jaren:
2010/2011 1903 (van mei t/m juli heb ik hier niet gewoond)
2011/2012 2297 (veel van huis)
2012/2013 3201 (2pers huishouden)

Nov 2013 de nieuwe cv installatie laten plaatsen.
Kan er een lek zitten in de leiding? Hoewel er wel op is gecontroleerd.
Als leek snap ik er te weinig van. Kan dan overal gecontroleerd worden? Of kan door feenstra en Borculo een lek (bijv in de kruipruimte) niet worden gezien?

zw
door zwaardvis - Aug 19, 2014 om 09:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het lijkt me toch dat je een dergelijk lek zou moeten ruiken. Met zoveel vakmensen over de vloer moet dat opgevallen zijn....

d.
door d.quaedvlieg - Aug 20, 2014 om 12:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

nou, lekker dan!
De fabriek van de cv-ketel is net langs geweest.
De thermostaat hangt op de buitenmuur en koelt op deze manier steeds af waardoor die weer opnieuw aanslaat. Hij adviseert een draadloze thermostaat.
Ook de leidingen op zolder isoleren.
ok, kan ik me in vinden. Zullen we regelen.
Volgens hem verklaart dat de hoge stookkosten.
Wel vreemd dat deze 'foutjes' ervoor zorgen dat ze even hoog blijven met een nieuwe cv installatie
Een nieuwe zou ondanks deze 'foutjes' toch minder hard hoeven te werken dan het oudje dat ophing?
Maar nu de klapper: ook deze meneer heeft alles doorgemeten. Er is helemaal geen afwijking en het kan dus niet zo zijn dat de installatie 44,6 heeft gemeten ipv max 30. Dat heeft Feenstra wel zo gezegd en op basis daarvan een ijking aangevraagd omdat de meneer van feenstra heeft gezegd dat de gasmeter dan kapot moet zijn. 373 dus weggegooid op basis van een meting die niet klopt.
Wat kan ik nu ondernemen naar feenstra?

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2014 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat moet het in huis toch tropisch zijn als hij steeds aanslaat? Lijkt me ook niet logisch.

Als u iets over Feenstra wilt kezen, moet u die naam maar in het zoekvak intikken. Waardeloos bedrijf.

zw
door zwaardvis - Aug 20, 2014 om 12:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Die nieuwe ketel, is dat alleen voor CV of ook voor warm water, dus een combiketel? In dat laatste geval staat het "warmwaterbedrijf" ingesteld op iets anders dan de Eco stand? Bij Normaal of Comfort gebruikt de ketel om de zoveel minuten een stoot gas om water op temperatuur te houden. In de Eco stand niet. Alleen duurt het dan wat langer eer je warm water hebt uit de kraan.

d.
door d.quaedvlieg - Aug 20, 2014 om 12:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een combi.
De meneer van de fabriek had de ketel nu van comfort afgezet juist met die reden.
Ik ben boos op feenstra met hun verkeerde meting en advies voor ijking van 373 euro!
Daarbij snap ik het verhaal van de fabrikant wel maar de thermostaat heeft altijd op de buitenmuur gehangen. Dat het de stookkosten niet bevordert snap ik ook.
Wat ik daaraan niet snap is de plotselinge stijging in 2012/2013.

mi
door miraltje - Aug 22, 2014 om 00:07
462 Antwoorden / 0 Vragen

de methode de "belasting" van het cv toestel te controleren dmv de gasmeter is verkeerd uitgevoerd.

het begint goed, maar je moet wel weten hoe dat betrouw baar kunt uitvoeren.

de 36 sec. is afgeleid van de warmte inhoud van het aardgas.

dat houd in dat een ketel van 30 kw in 36 seconden 30 liter gas verbruikt op vollast.

dit is echter lastig te meten, daarom vermenigvuldig je de 36sec.met een factor 5 = 3 minuten.

de factor 5 pasje ook toe op het vermogen van de ketel en dat wordt dan 150 kw, de meting wordt dan ook een stuk nauwkeuriger

maw in 3 minuten verbruik je 150 liter aardgas op vollastmet +/- 5%, indien dit niet klopt, dan is de cv ketel niet goed ingeregeld.= hoog gasverbruik.

de methode pas je toe om snel globaal na te gaan of het toestel redelijk goed afgesteld is zonder meetapparatuur te gebruiken.

dit neemt niet weg dat meetappartuur altijd noodzakelijk is om een toestel goed af te regelen

sl
door slobberbone - Aug 22, 2014 om 10:43
508 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt erop dat een Piet Prutser aan het werk is geweest bij van Feenstra, ik zou toch nog eens goed nagaan of ketel echt goed is aangesloten of een radiator verkeerd om etc.

Daarna Cv goed inregelen en waterzijdig inregelen zo pas je cv aan je woning aan.

Mijn voorbeeld: eengezinswoning 125m2 6 personen

Intergas HR28

Stook op 30 % vermogen ongeveer 8,5KW

Cv temperatuur op 55/35 laatste is retour temperatuur om tot een goede Delta-T te komen van 20.

Dit heb ingeregeld dmv voetventielen en pompsnelheid stand1 en nadraaitijd van 7 minuten.

Ons gasverbruik behoord bij de laagste 5% van Nederland.

Wonen hier nu ruim 5 jaar en wat jullie jaarlijks verbruiken hebben wij nog niet op de meter staan :)