pa
door patjedrees Sep 6, 2013 om 12:36
Auto & vervoer

Fabrieksgarantie hyundai

Vervalt fabrieksgarantie bij het niet laten uitvoeren van een geen onderhoudsbeurt? Auto nog geen 24 maanden oud en nog geen 11.000 km gereden. Volgens dealer dient een 35.000 km beurt gegeven te worden anders vervalt de 5 jaar fabrieksgarantie. Zo betaal ik toch mijn eigen garantie...?

21632 14 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 6, 2013 om 12:50
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de fabrikant mag aan het verlenen van (fabrieks)garantie voorwaarden verbinden. Door het regelmatig uitvoeren van een onderhoudsbeurt kunnen problemen vroegtijdig onderkend worden.

Let wel, "fabrieks"garantie is wat anders dan de "wettelijke" garantie de de leverancier (en dat is niet altijd de fabrikant) u moet bieden. Ook die wettelijk garantie kan vervallen als het goed niet behoorlijk wordt onderhouden..

dearagain
door dearagain - Sep 6, 2013 om 18:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de garantieregels schrijven dat nu eenmaal voor!

valerius-2
door valerius-2 - Sep 6, 2013 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

En als u nu niet is die beurt laat doen en er komt iets te voorschijn dat juist via die beurt ontdekt of niet dan heeft u de garantie voorwaarden niet in acht genomen en staat u zelf voor de kosten. Kosten voorkomen is vooruit zien ook bij een auto die toch ook geld kost.

ro
door ron530 - Sep 6, 2013 om 20:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Beetje cynisch maar u bent er in getrapt, de komende jaren bent u wat garantie betreft kapitalen kwijt aan onderhoud en zo meer. Een beurt missen en de garantie is einde oefening. Hyundai houdt wat dat betreft de dealers wel aan het werk.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 6, 2013 om 20:27
937 Antwoorden / 2 Vragen

Maak een deal met de garage, alleen het nodige laten doen, korting krijgen en toch garantie ;) staan ze misschien wel voor open. ( of niet, maar ja proberen kan geen kwaad! of die garantie laten gaan en minder kwijt zijn aan onderhoud. )

ph
door philip36 - Sep 6, 2013 om 20:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Begrijp het niet helemaal, auto nog geen 2 jaar oud, nog geen 11000 km op de teller en dan een 35000 km beurt?
Dat betekent dat er na 11000 km, filters en wat al niet meer, vervangen worden, welke pas bij 35000 km nodig zijn.

Ik zou zeker een e- mail naar de (consumenteservice) van de importeur sturen waarin u de situatie uitlegt.
De dealer kan zoveel vertellen.
Bij een andere hyundai dealer informeren misschien?

ph
door philip36 - Sep 6, 2013 om 20:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

In het onderhoudsboekje staat precies welke onderhoudsbeurten wanneer gegeven moeten worden en wat er gecontroleerd en vervangen moet voor elk van de onderhoudsbeurten.

ro
door ron530 - Sep 6, 2013 om 20:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De grote beurt zal wel uitgevoerd moeten worden maar het is aan de dealer om te beslissen wat er daadwerkelijk vervangen dient te worden. Simpel gezien moet de auto bij elke voorgeschreven kilometerstand of tijdsperiode bij de dealer geïnspecteerd worden om maar dat stempeltje in het boekje te krijgen. In het meest gunstigste geval doen ze er nieuwe motorolie en filter op en vullen andere vloeistoffen bij. Maar centjes gaat het wel kosten.

pa
door patjedrees - Sep 7, 2013 om 07:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Philip36, normaliter worden olie, filters en bougies en dergelijken pas nas na 35000 km vervangen. Hyundai zegt 35000 km of 2 jaar.
Uiteindelijk betaal ik mijn eigen 5 jaar garantie.
Heb contact gehad met Hyundai Nederland en hier wordt aangegevn dat dit de voorwaarden zijn.
Het gaat mij om de garantie op bijv. electrisch circuit.
Dit heeft niets met een onderhoudsbeurt te maken.
Heb zelf jaren in de auto onderdelen verkoop gezeten en weet dus dat de filters, olie en bougies wat kilometers meegaan.
De dealer geeft aan dat de auto juist vervuilt van met mindere gebruik of het kleine aantal kilometers rijden.
Leg liever het geld van de onderhoudsbeurt opzij (volgens dealer grote beurt +/- €450,00) en als ik dan iets aan de auto krijg, betaal ik het hiervan.
Ga er toch niet vanuit dat er aan een nieuwe auto al gebreken komen.
Vorige auto jaren probleemloss gereden, was wel ander merk... maar toch.
Lid worden van de ANWB is nog goedkoper en dan wordt ik ook geholpen.
Persoonlijk vind ik het gewoon geldklopperij. Jammer

pa
door patjedrees - Sep 7, 2013 om 08:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Philip36, Moet ook nog aangeven dat de filters en olie en dergelijke vorig jaar (eerste beurt 6200 km) vervangen zijn. Dus m.a.w. deze "onderdelen" zitten er nog geen 6000 km in, terwijl de eerste beurt eigenlijk bij 15.000 km of 1e jaar is.
Deze önderdeln"zouden dus eigenlijk 20.000 km moeten kunnen blijven zitten.
Maar Hyundai schrijft dus voor: 35.000 km of 2 jaar.

hutch
door hutch - Sep 7, 2013 om 08:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=patjedrees schreef op zaterdag 7 sep 2013, 08:03]@Philip36, Moet ook nog aangeven dat de filters en olie en dergelijke vorig jaar (eerste beurt 6200 km) vervangen zijn. Dus m.a.w. deze "onderdelen" zitten er nog geen 6000 km in, terwijl de eerste beurt eigenlijk bij 15.000 km of 1e jaar is. Deze önderdeln"zouden dus eigenlijk 20.000 km moeten kunnen blijven zitten. Maar Hyundai schrijft dus voor: 35.000 km of 2 jaar.
Als ik lees wat TS schrijft, zegt Hyundai eigenlijk indirect dat zij eerste klas rommel verkopen m.b.t. in ieder geval de onderdelen.

Daarnaast gaat het Hyundai natuurlijk niet om de service (5 jaar garantie) maar om de welbekende 'centen'. Zoiets heet: 'klantenbinding'.
Maar dat zal ieder weldenkend mens wel begrijpen.

En TS heeft helemaal gelijk m.b.t. de andere delen van de auto.
Stel er treedt bijv. een lekkage bij de voorruit/achterruit (enz.) o.i.d. op..... dan vervalt de garantie dus ook?
Of gaat die dealer dan zeggen dat dit in een 'vroegtijdig stadium' ontdekt had kunnen worden......??

Maar ja.... formeel gezien heeft Hyundai gelijk. Die (financiële) 'klantenbinding' staat in de voorwaarden.

ph
door philip36 - Sep 7, 2013 om 12:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@patjedrees

Dit zou wel een item in een uitzending van Kassa kiunnen zijn.
Weet niet of nog meer merken dit zo doen.
Eigenaars op kosten jagen en milieuvervuiling door onnodig vervangen van olie en filters.

ro
door ron530 - Sep 7, 2013 om 13:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Alle autofabrikanten hanteren die absurde garantieregel. Het zou veel aannemelijker zijn dat de auto 1 keer per jaar voor inspectie naar de dealer terug gaat om te bekijken of de auto nog in orde is. Die inspectie zou gratis moeten zijn want je betaald voor een nieuwe auto al de hoofdprijs.

grindweg
door grindweg - Sep 11, 2013 om 21:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de garantie voorwaarden zijn er niet voor niets.
bewijst u bij problemen uw gelijk maar eens.