di
door dinekej Oct 23, 2012 om 14:25
Huishouden & energie

Factuurkosten

Heb zojuist mijn verwarmingsketel laten maken door Feenstra, heb een contract maar moet arbeidsloon en onderdelen betalen. Geen probleem. Maaaar als ik een factuur wil hebben moet ik €7,00 factuurkosten betalen. Dat wil ik niet dus ben ik verplicht om een eenmalige incasso af te geven. Ik heb gebeld, de €7,00 zijn de kosten voor het maken van de factuur, het opsturen etc. Het is toch belachelijk dat je moet eerst moet betalen voordat je een factuur krijgt! Ik vraag me trouwens ook af of dit allemaal we mag. Wie kan me helpen?

3633 9 Rapporteer

tonjakassa
door tonjakassa - Oct 23, 2012 om 14:50
165 Antwoorden / 0 Vragen

Louter nieuwsgierigheid: waartoe dient dat contract.
Zijn er prijzen/bedragen in het contract opgenomen wat staat er dan in?...dat u arbeidsloon en onderdelen moet betalen.
Zijn die dan incl. BTW...of komt de BTW er pas bij als u die factuur à € 7,- laat sturen.

Zo op het eerste gezicht een typisch bedrijf...of mis ik iets

valerius-2
door valerius-2 - Oct 23, 2012 om 14:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dit is een gewoonte die steeds meer bedrijven gaan toepassen. Zelfs het rijk is er al mee bezig(bekeuringen)

jo
door jorisw - Oct 23, 2012 om 19:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Facturatie is duur dus op zich niet gek dat men de voorkeur geeft aan automatische incasso's. Die 7 euro lijkt me eerder kostendekkend dan dat ze daar geld mee verdienen.

energieverbruik
door energieverbruik - Mar 12, 2013 om 16:43
63 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tonjakassa schreef op dinsdag 23 okt 2012, 14:50]Louter nieuwsgierigheid: waartoe dient dat contract.
Zijn er prijzen/bedragen in het contract opgenomen wat staat er dan in?...dat u arbeidsloon en onderdelen moet betalen.
Zijn die dan incl. BTW...of komt de BTW er pas bij als u die factuur à € 7,- laat sturen.

Zo op het eerste gezicht een typisch bedrijf...of mis ik iets

Feenstra kent een kontraktvorm waarin alleen het een of tweejaarlijksonderhoud aan het CV toestel is opgenomen. Eventuele reparaties en levering van onderdelen maken geen deel uit van de overeenkomst.

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2013 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dinekej,

Ja, dat kunnen ze doen.
Voor het maken, verzenden, etc van een factuur moeten kosten gemaakt worden.
Deze brengen ze bij de klant in rekening.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 12, 2013 om 19:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u wel een gehoord dat tijd geld kost, nu zij besteden tijd en dat kost man(vrouw)kracht, en die moet nu eenmaal geld verdienen .

alfatrion
door alfatrion - Mar 12, 2013 om 20:36
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een bedrijf is niet verplicht u een factuur te geven. Het bedrijf moet u natuurlijk wel vertellen wat u moet betalen en waar ze dit op baseren. De hoofdregel is dat hiervoor geen kosten in rekening kan brengen. Het is wel mogelijk om hierover, binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid, afwijkende afspraken over te maken. De kosten van betaling zijn wel zonder afwijkende afspraken op u te verhalen, maar deze kosten zijn een fractie van een euro.

=dinekej schreef op dinsdag 23 okt 2012, 14:25: Heb zojuist mijn verwarmingsketel laten maken door Feenstra, heb een contract maar moet arbeidsloon en onderdelen betalen. Geen probleem. Maaaar als ik een factuur wil hebben moet ik €7,00 factuurkosten betalen.
Vat ik dit correct op dat het bedrijf een automatische machtiging wilt ontvangen voor een nog onbepaald bedrag en zonder u een toelichting om de rekening wilt geven? Daarmee gaat men m.i. wel een grens over.

me
door mein33 - Mar 13, 2013 om 13:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als er geen factuur/rekening/nota wordt gestuurd hoe moet je dan weten welk bedrag je op welke rekening moet storten. Als er sprake is van een eenmalige incasso dan moet je toch ook weten om welk bedrag het gaat. Je geeft toch geen blanco machtiging af. Tevens heb je naar mijn mening een bewijsstuk nodig waarin is aangegeven welke werkzaamheden zijn verricht en welke materialen zijn gebruikt om ingeval van defecten aanspraak te kunnen maken op garantie.

P.s.
Feenstra is een onderdeel van NUON.

tonjakassa
door tonjakassa - Mar 13, 2013 om 16:09
165 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=energieverbruik schreef op dinsdag 12 mrt 2013, 16:43][quote=tonjakassa schreef op dinsdag 23 okt 2012, 14:50]Louter nieuwsgierigheid: waartoe dient dat contract.
Zijn er prijzen/bedragen in het contract opgenomen wat staat er dan in?...dat u arbeidsloon en onderdelen moet betalen.
Zijn die dan incl. BTW...of komt de BTW er pas bij als u die factuur à € 7,- laat sturen.

Zo op het eerste gezicht een typisch bedrijf...of mis ik iets

Feenstra kent een kontraktvorm waarin alleen het een of tweejaarlijksonderhoud aan het CV toestel is opgenomen. Eventuele reparaties en levering van onderdelen maken geen deel uit van de overeenkomst.

@energieverbruik - dank voor uw reactie...rest mij toch nog wel een brandende vraag...
worden de werkzaamheden/geleverde materialen dan op een werkbon omschreven/beschreven en de BTW op deze werkbon berekend...of steekt die monteur z'n vinger in de lucht...het z.g. "natte vingerwerk"...of heeft hij misschien een onderdelen prijslijst incl. BTW bij zich.