mi
door minkie75 May 2, 2010 om 16:30
Vakantie & reizen

Feestdagen uitbetalen of vakantie uren inleveren

Op mijn werk hebben ze een feestdagen regeling waar ik nogal mijn twijfels bij heb.

Bijvoorbeeld 2e kerstdag. Bedrijf is gesloten dus ik kan niet werken al zou ik willen.
Nu is het zo dat als ik in de 13 weken voorafgaand aan de feestdag niet 6x op dezelfde dag heb gewerkt (2e kerstdag was vrijdag, dus in de 13 vrijdagen ervoor 6 vrijdag werken), ik voor die betreffende feestdag 5 uur vakantie moet inleveren.

Als ik wel 6x op diezelfe dag heb gewerkt hoef ik niets in te leveren.

Heb ik 5x op die dag gewerkt dan moet ik nog steeds 5 uur vakantie inleveren.

Ik heb een wisselend rooster met om en om de vrijdag werken en vrij. Als ik dus 1 dag vrij neem of ziek ben dan heb ik al pech.

Is dit wel toegestaan?

6096 27 Rapporteer

vladja
door vladja - May 2, 2010 om 16:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is er een CAO van toepassing?

Vladja

mi
door minkie75 - May 2, 2010 om 17:27
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ja er is een CAO van toepassing.
Hoe is dit wettelijk geregeld

erik008
door erik008 - May 2, 2010 om 17:36
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Kerst is een nationale feestdag en gaat normaal gesproken niet van je snipperkaart af.
Wat voor soort contract heb je met dat bedrijf?
Werk je op een nul uren contract of zo?

vladja
door vladja - May 2, 2010 om 17:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=minkie75 schreef op zondag 2 mei 2010, 17:27]Ja er is een CAO van toepassing.
Hoe is dit wettelijk geregeld

Welke CAO?

Vladja

mi
door minkie75 - May 2, 2010 om 18:19
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op zondag 2 mei 2010, 17:36]Kerst is een nationale feestdag en gaat normaal gesproken niet van je snipperkaart af.
Wat voor soort contract heb je met dat bedrijf?
Werk je op een nul uren contract of zo?

Vast uren contract van 19,5 uur in de week.

mi
door minkie75 - May 2, 2010 om 18:20
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 2 mei 2010, 17:48][quote=minkie75 schreef op zondag 2 mei 2010, 17:27]Ja er is een CAO van toepassing.
Hoe is dit wettelijk geregeld

Welke CAO?

Vladja

Eigen cao van het bedrijf.

erik008
door erik008 - May 2, 2010 om 18:34
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Staat die regeling ook in het CAO?

mi
door minkie75 - May 2, 2010 om 18:57
11 Antwoorden / 1 Vragen

Het is in de CAO vermeld.
Echter is deze regeling later ingevoerd dan dat ik in dienst ben gekomen.

erik008
door erik008 - May 2, 2010 om 19:14
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wie heeft de CAO en de regeling goedgekeurd?

mi
door minkie75 - May 2, 2010 om 20:19
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op zondag 2 mei 2010, 19:14]Wie heeft de CAO en de regeling goedgekeurd?

De OR van het bedrijf

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 17:30
777 Antwoorden / 31 Vragen

Welke dagen van de week werk je normaliter??

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 18:46
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werk in een 2 wekelijks schema
Maandag, dinsdag, en donderdag altijd. Woensdag en vrijdag afwisselend. Ene week op woensdag de andere op vrijdag.

Afgelopen koninginnedag moet ik ook weer 5 vakantie uren inleveren. In de 13 weken voorafgaand heb ik 4x gewerkt op vrijdag. 1x ziek en 1x vrije dag op een vrijdag.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 18:57
777 Antwoorden / 31 Vragen

Hoeveel vakantiedagen of -uren krijg je van je werkgever per jaar?

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 19:00
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zo'n 5 weken per jaar.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 19:16
777 Antwoorden / 31 Vragen

@Minkey: Het lijkt er op dat je 25 verlofdagen per jaar telt terwijl je aan de andere kant parttime (80%) werkt. Weet je op hoeveel verlofdagen je recht zou hebben als je 100% zou werken.
Als dit die 25 dagen is, dan lijkt me de berekening complex maar uiteindelijk wel correct.
Denken mensen hier anders over?

gladdeharry
door gladdeharry - May 9, 2010 om 20:12
463 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan dat je met die vijf weken per jaar bedoelt: 5 maal 19,5 uur is totaal dus 97,5 uur voor een heel jaar.
Als het goed is heb je van je werkgever een kopie van de CAO gekregen.Zo niet dan alsnog daarom vragen.Daarin zou exact omschreven moeten staan hoe de regeling werkt.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 20:21
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gladdeharry schreef op zondag 9 mei 2010, 20:12]Ik neem aan dat je met die vijf weken per jaar bedoelt: 5 maal 19,5 uur is totaal dus 97,5 uur voor een heel jaar.
Als het goed is heb je van je werkgever een kopie van de CAO gekregen.Zo niet dan alsnog daarom vragen.Daarin zou exact omschreven moeten staan hoe de regeling werkt.

Hoe kom je tot 19,5 uren? Ma, Di, Do en Wo of Vr --> is 4 van de 5 dagen per week. Reguliere week is 40 uren. 4 dagen komt in mijn berekening dan op 32 uren.

Als op deze manier uren worden berekend dan zou dit beteken dat iemand die volledig werkt 25/4 *5 ongeveer 31 dagen per jaar vakantie zou hebben.
Klinkt als veel, maar is niet uit te sluiten. Het is aan de vraagsteller antwoord te geven op de berekeningswijze.

Ik snap overigens niet waarom mijn bijdrages aan dit onderwerp als negatief worden beoordeeld!

gladdeharry
door gladdeharry - May 9, 2010 om 20:31
463 Antwoorden / 14 Vragen

De vraagsteller geeft aan dat ze een vast kontrakt heeft van 19,5 uur per week.Dan neem ik aan dat de vraagsteller met 5 weken vakantie bedoelt 5 maal 19,5 uur. Full-time zit je ongeveer rond de 200 uur,dus dit zou best zo kunnen zijn.

Als je bijvoorbeeld op zo'n vrijdag te weinig dagen werkt in een bepaalde periode kan ik me best voorstellen dat je dan zo'n feestdag niet betaald krijgt.Wat ik niet snap is dat het dan ook nog snipperuren kost.Dat vind ik erg vreemd.Er zou je dan eigenlijk de gelegenheid geboden moeten worden om die uren op een ander tijdstip in te halen.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 20:41
777 Antwoorden / 31 Vragen

@Minkie:

Heb je 5 x 5 dagen per jaar verlof of heb je 5 x 19,5 uren verlof?

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 21:13
11 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn dagen bestaan uit 5 uur per dag, per week 19,5 uur dus gemiddeld van de 2 weken (zit 1 dag met 4 uur bij).

5x 19.5 uur vakantie is het dus per jaar.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 21:33
777 Antwoorden / 31 Vragen

Zou je ook willen aangeven hoeveel verlofdagen je fulltime werkende collega's hebben? Ik verwacht dat zij dan 5 x 40 uren hebben....

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 22:59
11 Antwoorden / 1 Vragen

De enige fulltime collega's zijn de leidinggevenden. Daarvan weet ik helaas niet hoeveel vakantiedagen die hebben.
20 uur per week is het maximum contract bij ons.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 23:07
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb de indruk dat mijn eerdere stelling klopt; een complexe manier van rekenen, maar uiteindelijk krijg je verlof zoals het hoort.

Tijdens je vakanties krijg je die 19,5 uren ook doorbetaald?
Wat zeggen je andere, niet leidinggevende, collega's er van?

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 23:16
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ja tijdens de vakantie wordt het doorbetaald.

De overige collega's vinden het eigenlijk allemaal een vreemde regeling. Zeker met dagen als kerst, dat je dan 5 vakantie uren moet inleveren valt nogal verkeerd.

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 23:21
777 Antwoorden / 31 Vragen

Kun je het andere gedeelte van de vraag t.a.v. uitbetaling a.u.b. ook beantwoorden?

mi
door minkie75 - May 9, 2010 om 23:26
11 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij staat het antwoord er....

" Ja tijdens de vakantie wordt het doorbetaald."

jscholtes
door jscholtes - May 9, 2010 om 23:41
777 Antwoorden / 31 Vragen

Gelukkig voor jou heb ik slechts een mening. Mijn mening is dat e.e.a. klopt.
Ik ben het met je eens dat het wel op een heel erg vreemde manier berekend wordt.