mi
door michellekepen Nov 27, 2015 om 00:53
Geldzaken & recht

Gegevens verstrekking aan derden

Mijn huurbaas, een woning-coöperatie, heeft mijn gegevens aan een derde partij verstrekt/doorgespeeld. Deze derde partij betreft een energie-aanbieder.
Het doorspelen van deze gegevens heeft mijn huurbaas van te voren schriftelijk aangekondigd. Indien ik hier niet van gediend was, dan kon ik dit middels een bijgesloten kaart aangeven. Kortom, bij niets doen werd er verstrekt, tenzij ik dus actie zou ondernemen om dit tegen te gaan.

Mijn vraag is tweeledig maar nauw met elkaar verbonden:
1. is de verstrekking van mijn gegevens door verhuurder aan energie-aanbieder legaal?
2. is de door verhuurder gekozen weg om "gegevens te verstrekken tenzij......' juridisch toegestaan? M.a.w., indien bij 1. het antwoord negatief is, zou deze handelwijze het alsnog legaal kunnen maken?

extra:
- het mag duidelijk zijn dat verhuurder ook had kunnen kiezen alleen bij expliciete toestemming gegevens door te spelen. Maar dan waren er natuurlijk weinig kandidaten over gebleven.....
- verhuurder geeft desgevraagd aan geen enkel financieel belang te hebben bij het doorgeven van mijn gegevens, dus daar ga ik vooralsnog van uit.
- i.v.m. eventuele verdere actie ben ik expliciet op zoek argumenten, liefst juridisch onderbouwd.

1652 5 Rapporteer

door 1953 - Nov 27, 2015 om 01:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Tsja...uw verhuurder heeft u vooraf verwittigd dat zij dat voornemens waren te doen. U kreeg de keuzes van uw verhuurder: weigeren van de verstrekking van uw gegevens, u moet actie doen door de kaart te retourneren en bij geen retournering gaat uw akkoord met het voornemen.

Wat voor gegevens wordt of werd door de verhuurder doorgegeven aan een energiebaron: uw naam, adres en woonplaats alleen?

Uw verhuurder krijgt waarschijnlijk daarvoor als een geslaagde overeenkomst met energiebaron is gerealiseerd een financiële beloning (commissie).

U hoeft in feite van het voorstel van een energiebaron niet te accepteren en gewoon verder gaan met de huidige energieleverancier.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een negatieve optie, zoals uw verhuurder hanteerde, is in feite niet verboden. Maar hier speelt natuurlijk heel wat anders. De verhuurder verstrekt ongevraagd en ongewenst gegevens van zijn huurders aan een derde.

Mijns inziens is hier de wet op de privacy van toepassing. En of de verhuurder hier nu commissie voor ontvangt, doet verder niet ter zake.

Ik zou hier zeker een klacht over indienen bij de verhuurder en ook bij het College voor bescherming van persoonsgegevens.

Anders worden straks nog uw gegevens verkocht aan zorgverzekeraars, of telefoonbedrijven en ga maar door.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://www.cbpweb.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/verstrekken-van-persoonsgegevens

valerius-2
door valerius-2 - Nov 27, 2015 om 13:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zal in elk u toestemming die u gaf toen u geen reactie graf op de brief van de huiseigenaar deze nu daarvoor alsnog mededeelt dat u hiet van wilt.

aurora1
door aurora1 - Nov 27, 2015 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanklikbare link van @tijger1: klik hier.