hi
door hippiskippi Jan 26, 2015 om 23:12
Geldzaken & recht

Geldbeherende broer schenkt aan zijn vrouw namens vader

Mijn oudste broer beheert sinds een paar jaar het geld van mijn ouders. Vanaf het moment dat hij en zijn vrouw toegang hadden het geld, is mijn schoonzus een prominente rol gaan spelen in onze familie. Ze is woordvoerder van mijn ouders geworden, contactpersoon voor diverse zorginstellingen, contactpersoon bij ziekenhuisopnames van mijn ouders en na het uiteindelijke overlijden van mijn moeder liep ze met mijn moeders bankpas in haar portemonnee. En gooide daarvan haar tank vol, omdat ze steeds naar mijn vader moest om boodschappen voor hem te doen. Volgens mijn oudste broer was dit geoorloofd omdat zij zijn vrouw was en hij haar volkomen vertrouwde, en mij en mijn andere broer niet. Inmiddels is mijn vader dementerend, en beweert mijn schoonzus dat hij niet meer handelingsbekwaam is. Hij krijgt geen bankafschriften meer, al vraagt hij hier wel om. En laatst kwam uit dat mijn broer de jaarlijkse schenking behalve aan zichzelf en ons (broer en zus) ook aan zijn vrouw had overgemaakt. Volgens haar omdat mijn vader haar ook als kind ziet en bovendien omdat ze al een paar jaar niets voor haar verjaardag heeft gehad. Mijn vader wil geen ruzie dus gaat er niet tegen in. Nu vindt schoonzus dat de rest van het geld ook maar verdeeld moet worden. Volgens haar omdat mijn vader dan van al het gedoe en gediscussieer af is. Heb ik als dochter en erfgename hier iets over te zeggen? Mag mijn broer, ondanks de indicatie van mijn vader, zonder inzicht te geven dit soort verrichtingen doen? En kan ik, mocht na het overlijden van mijn vader, blijken dat er geld ten onrechte opgenomen of overgemaakt is, e.e.a. terugvorderen?

2773 9 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 26, 2015 om 23:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou wel graag de andere kant van het verhaal horen. U schildert uw schoonzus als een geldwolf af, maar ze heeft wel alle dingen geregeld met de zorginstellingen, ziekenhuisopnames en misschien heeft zij ook de begrafenis/crematie geregeld van uw moeder. U kunt het ook anders bekijken. Uit eigen ervaring weet ik wat een enorm geregel en gedoe dat is. U moet maar blij zijn dat die zaken niet op uw schouders terecht zijn gekomen, want daar gaat behoorlijk wat tijd en energie in zitten.

Waarom heeft u zelf geen van die taken op u genomen, dan had u ook een vinger in de pap gehad. En het heeft inderdaad geen enkele zin om een dementerende bankafschriften te geven, met gemak geven ze die weer door aan een wildvreemde, of gaan ze die op onvindbare plaatsen verstoppen. U zou uw vader eigenlijk buiten dit soort gekibbel moeten houden, dat is niet goed voor hem.

Het enige wat u nog zou kunnen doen, als u echt denkt dat dit niet snor zit, is contact opnemen met de notaris die de volmacht heeft verstrekt en aangeven dat de volmacht niet (langer) de wens is van uw vader. Maar ik vraag me af of dat hier wel het geval is.

tenormin
door tenormin - Jan 27, 2015 om 00:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Het is in mijn ogen redelijk normaal dat uw schoonzuster haar benzine tankt op kosten van, ja, van wie eigenlijk, uw schoonvader? Ik had ook altijd card blanche om alles te regelen voor wat uw schoonzuster allemaal gedaan heeft en doet. Is wel zo goed als een dagtaak. Kan best zijn dat u niet in staat bent om dit alles voor uw vader te regelen (mijn zusje kon dit ook niet op dagelijkse basis) maar, in tegenstelling tot u was zij erg blij dat ik het allemaal kon regelen. Is op zich, zolang vader leeft en het zich kan veroorloven, nu wat geld te verdelen. U krijgt dan toch ook uw deel en als uw vader zijn schoondochter ook als dochter ziet, zie ik er niets vreemds in.

hi
door hippiskippi - Jan 27, 2015 om 00:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil dit wel even nuanceren. Ik heb mijn moeder verzorgd tijdens haar ziekte en haar crematie geregeld. Op verzoek van mijn ouders was ik juist de contactpersoon, maar dat wilde mijn schoonzus niet omdat ik niet de oudste ben. Ik heb toen alles overgedragen, om de goede vrede te bewaren.
ik vraag of mijn broer zonder duidelijke toestemmming een schenking van onze vader mag doen aan zijn vrouw. Ik vraag u niet mij te veroordelen.

hi
door hippiskippi - Jan 27, 2015 om 00:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

O, en er is geen volmacht verstrekt. Mijn broer heeft een machtiging.

hi
door hippiskippi - Jan 27, 2015 om 00:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin, net zoals mijn schoonzus kosten maakte maakten we allemaal onkosten. Ik bracht mijn vader (en dus niet mijn schoonvader!) dagelijks naar mijn moeder in het ziekenhuis. Ik heb zeven weken verlof opgenomen om mijn moeder tot haar dood in haar eigen huis te verzorgen. Mijn schoonzus heeft zich slechts een paar keer laten zien omdat ze het te druk had met haar werk. Genoeg toegelicht???

fi
door fisbel - Jan 27, 2015 om 02:30
851 Antwoorden / 3 Vragen

Aan de vriendin (partner) hetzelfde bedrag extra schenken als aan de andere kinderen is hoogst ongebruikelijk. Alleen als de schenker deze duidelijke wens heeft, dan kan dat natuurlijk wel. Maar omdat uw broer het geld van vader beheert en uw vader dementerend is, is dit een vreemde gang van zaken. Uw vader heeft het recht van inzage in zijn uitgaven / inkomsten. Daarvoor zijn papieren afschriften nodig. U zou eens naar de bank kunnen gaan in hoeverre hier mogelijkheden zijn.

Uw broer zou periodiek verantwoording moeten afleggen van de uitgaven vader. Het probleem is: waar kan je terecht als hij dat niet nodig vindt of niet wil. Een gesprek hierover met familieleden en notaris (als mediator) zal hij niet willen. Leest u eens de link hieronder. Het betreft een soortgelijke situatie, wel na overlijden van de laatst overgeblevene.
Lees hier

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2015 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die jaarlijkse schenking het maximale bedrag was, dus ruim € 5.000, zal uw schoonzus schenkingsrecht moeten betalen, want zonder schenkingsrecht aan een kind en nog een keer aan zijn vrouw schenken, kan niet.

Uw broer is gemachtigd zegt u, maar dat betekent niet dat hij maar mag doen en laten wat hij wil.

Als uw vader werkelijk dementerend is, dient er eigenlijk een bewindvoerder aangesteld te worden. Een notariële volmacht regelen, kan dan niet meer.

Als u de zaak op de spits wil drijven, kunt u een onder bewindstelling bij de kantonrechter aanvragen en dan moet jaarlijks verslag uitgebracht worden aan de kantonrechter van de financiële handel en wandel.

Nu vast alles uitdelen zodat er geen gezeur is? Lijkt me een gier die schoonzus.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2015 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld eens hier. Klik

ge
door gerboe - Jan 27, 2015 om 10:19
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb maar één advies: niet accepteren en de zaken volgens geldende regels en wetten regelen. Niet wachten tot uw vader komt te overlijden maar nu ingrijpen en het geld dat ten onrechte bij uw schoonzus terecht is gekomen terugeisen. Als u het nu laat gaan dan gaan de zaken ongetwijfeld nog verder uit de hand lopen. Het gaat er niet om wat iemand vindt dat hij of zij moet krijgen, daar zijn wetten voor.
De meeste notarissen en advocatenkantoren kennen de mogelijkheid van een gratis adviesgesprek. Wellicht is dat een optie.