kr
door kris76 Jul 29, 2014 om 13:16
Geldzaken & recht

Geldlenende partij verantwoordelijk?

Ik heb in 2009 gelijktijdig met het afsluiten van mijn hypotheek via het inmiddels failliete Quarendum een geldbedrag ingelegd in 3 Comm. Vennootschappen (CV De Eenvoud te Epe). In totaal ruim 27.000 euro. Hiervan zou ik 5 jaar 5% rente ontvangen en dan kon ik mijn inleg terug vragen. Dit ging allemaal prima en vorig jaar heb ik opgezegd. Dit jaar, na afloop vd 5 jaar termijn, kreeg ik bericht van de familie Schaap dat het geld weg was. Een heel epistel met redenen van de hele familie wat er verkeerd was gegaan maar geen bewijsstukken. Deze waren er ook niet was de reactie toen ik ernaar vroeg.
De beherende vennoot van de CV is overigens niet dhr. Schaap of zijn vrouw/zoon (dhr en zoon waren wel vanaf het begin de contactpersonen) maar een schoonzoon zo weet ik inmiddels. Ik kan geen faillissementen vinden of andere info online. Een deurwaarder zegt "de familie Schaap is een bekende familie dus je geld is waarschijnlijk weg". De fam. Schaap zegt ook: wij zijn de geldlenende partij van de CV's en hierdoor aansprakelijk en bij ons valt niets meer te halen (beslag bank, fiscus).
Ik heb daar moeite mee! Kan ik nog iets doen om iemand aansprakelijk te stellen cq geld terug te vorderen? en is het goed om een oproep plaatsen voor alle gedupeerden en samen iets te doen? Het geldt voor alle CV's (20+) maal 9 inleggingen per CV dus om 150-200 mensen waarschijnlijk. De inschrijvingen bij de KVK staan nog steeds. Raar toch?

Graag advies! Meer gegevens kan ik eventueel toesturen.

1199 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De beherend vennoot is met zijn privé vermogen aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap. U kunt alleen uw vermogen kwijtraken. En dat bent u blijkbaar ook.

Maar u moet als stille vennoot toch bescheiden krijgen ivm de afwikkeling van die cv's?

En wat deed die CV De Eenvoud?

kr
door kris76 - Jul 29, 2014 om 15:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,
Dank voor uw reactie. De CV's belegden het geld en ik kreeg gegarandeerd 5% rente, maandelijks uitgekeerd. Ik kende de risico's rondom het verlies van mijn ingelegde geld. Maar goed, de rente ging 4 jaar lang goed en toen begonnen de uitkeringen te haperen. Telefonisch de verzekering gehad dat het goed kwam. Ging ook weer even goed en vervolgens niets meer.

Ja toch? ik denk ook steeds, ik zou stukken moeten ontvangen, maar dus helemaal niets behalve brieven van een derde partij (vader en zoon Schaap). Van faillissementen is kennelijk ook geen sprake..

Wat kan ik nu het beste doen? een brief richting de beherende vennoot? Tips over hoe dit aan te vliegen cq wat te schrijven?

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ze belegden toch ergens in? Zo lijkt het meer een piramideconstructie.

Maar goed, mijn kennis reikt niet zo ver wat u precies zou kunnen doen.

Misschien kunt u uw vraag ook nog hier stellen.

Klik hier

kr
door kris76 - Jul 29, 2014 om 15:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb inmiddels ook de vraag bij de rechtwinkel gesteld. Bedankt voor uw tijd en input!

...Mochten anderen nog willen reageren, dan graag.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, ik hoop dat u nog wat boven water krijgt.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2014 om 16:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mocht iemand interesse hebben, de vraag wordt beantwoord op rechtswinkel.nl

klik HIER

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is razendsnel.

Dus bekend als de bonte hond. Dag geld. Helaas.