dodge
door dodge Jun 22, 2007 om 14:34
Vrije tijd & tuin

Groen geworden Hortensia

Wij hebben sinds een maand of 2 binnen 2 blauwe Hortensia's in pot, echter: blauw zijn ze niet meer....de bloemen zijn geheel groen geworden. Ze bloeien nog steeds, gaan niet dood ofzo, maar de bloemen zijn net zo groen als het normale blad. Kunnen we ze nog ergens mee terugtoveren naar blauw? Heb al wat gegoogled, maar niets zinnigs kunnen vinden; überhaupt niet hoe het komt dat ze groen geworden zijn. Als ze in de volle grond staan, kun je inderdaad nogal eens kleurveranderingen meemaken vanwege de zuurgraad.

Zijn er hier nog experts met groene vingers om mijn groene probleem op te lossen?

Hoe komt het dat ze groen geworden zijn & kun je met van die speciale korrels voor kleurverandering voor struiken buiten deze ook weer terugkrijgen op kleur?

21826 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier staat iets over binnen groen laten worden en dan na 6 weken naar buiten en dan wordt hij rood  ?? ? heb ik nog nooit gezien ;-)

wellicht heb je hier iets aan.

Kleurverandering

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon zegt net.....

Hortensiamest met blauwkleuring. Is te koop bij tuincentra dus ook bij Intratuin. (Hij werkt ál 20 jaar nij zo'n Intratuinvestiging.

Ach, 't leven kan zo simpel zijn!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prachtig hoor, die kleurmest van tegenwoordig. Maar mijn opa - een oude tuinder - deed  altijd gewoon een handje spijkers onder de plant; wordt-ie ook blauw ;)

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee jaar geleden een blauwe hortensia na een in huis periode in de tuin (kalkrijke Z.Vlaamse klei) geplant, het jaar daarop was-tie mooi roze.

De blauwe kleur wordt "gemaakt" met ammoniakaluin en zure grond. Misschien is deze aluin nog bij een drogist te koop. Een eetlepel in drie porties aan het gietwater toevoegen en 1 a 2 keer p.w. er mee begieten.

Als je niets doet zal hij uiteindelijk weer de oorspronkelijke roze kleur krijgen.

Succes Harrie

ve
door verwijderd - Jun 24, 2007 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal bedankt vast, maar weet nu iemand waarom de bloem helemaal groen is geworden? Ligt waarschijnlijk toch aan de zuurgraad, maar meestal krijg je omkleuringen blauw>>roze dan. Nu zit ik met een groene. Dat van die spijkers ken ik, en uiteraard zoals ik zelf al aangaf ook de mest om te kleuren.

Overigens: ik heb ze nu in de pot buitengezet & ze beginnen minder groen te worden, hier & daar weer een beetje blauw. Direct zonlicht & regenwater maken dus ook al weer verschil...

ve
door verwijderd - Jun 24, 2007 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dodge,

Volgens mij kan je de hortensia wel weer terug kleuren. Zet ze buiten en zet ze in de volle grond. Zet ze in niet te goed gemeste grond. Een hortensia moet een beetje lijden. Te goed en ze worden groen. Strooi om de wortel van de plant wat koperen spijkers. Eventueen op de grond onder het blad ook een paar. Het koper wordt opgenomen door de grond en komt via de wortels in de plant. De bloemen worden nu blauw. Volgens mij is er in de tuinmarkt ook een mest soort verkrijgbaar die een hoog koper gehalte heeft.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dodge,

Heb je toevallig nog het kaartje met de (sort)naam van de hortensia? Wellicht is het gewoon een soort die van nature groen is.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat "lijden" heeft 'm goed gedaan hoor! Inmiddels poosje buiten, met veel regen & wat zonneschijn en wat eens een lichtblauwe was, wordt nu bordeauxrood. Ook nog wat blauwig erbij. Overigens ook nog wat spijkers bijgedaan, maar daar is tie helaas dus niet blauw van geworden (of nog niet, misschien dat we straks alle kleuren van de regenboog krijgen)