di
door dirk23 May 4, 2014 om 17:05
Huishouden & energie

Hoe hang ik een houten frame aan de muur

Het houten frame weegt ongeveer zes, zeven kg. De latjes zijn dun, vurenhout, 2.5 cm x 1.0 cm. Ik heb twee heavy duty hangers waarin 2 gaatjes zitten. Hoe kan ik zorgen dat het hout niet splijt? Schroefjes, spijkertjes, nieten ?
Of speciale cilinderboutjes die door het frame gaan met twee platte koppen, die je in elkaar kan schroeven

10175 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is lijmen of kitten een optie? er zijn materialen die zeggen veel gewicht te kunnen hebben.

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pattex montagekit durf ik niet aan. Het lijnoppervak is ongeveer 1,5 cm2. Te klein om het volle gewicht te kunnen dragen denk ik. Maar ik heb geen ervaring van de hechtkracht van Pattex.

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leg het probleem voor bij een van de grote doe-het-zelf zaken, die hebben van alles in huis. Ook advies.

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat za ik morgen ook doen. Maar ik wil eerst alle info rustig zelf kunnen afwegen.

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs de dunste schroef splijt het hout op den duur. Ik denk nu dus aan spijkertjes, nietjes of die.speciale extra harde spijkerhangers die je in beton kan slaan.

Is er een timmerman met ideeën?

ve
door verwijderd - May 4, 2014 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een systeem zoals bijv. spiegels opgehangen worden met steuntjes?
Ik kan me overigens totaal geen voorstelling van maken van dit zware frame met latjes (en waarvoor het dient). Kijk anders nog eens op het forum van Klusidee en/of stel de vraag daar opnieuw.

ve
door verwijderd - May 5, 2014 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het splijten van hout kan voorkomen worden door op de plaats waar de schroeven komen een gaatje in het hout te boren. Mijn vader, een neonmonteur, noemde dit "het gat voorboren".

ve
door verwijderd - May 5, 2014 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirk23 schreef op zondag 4 mei 2014, 21:09: Zelfs de dunste schroef splijt het hout op den duur. Ik denk nu dus aan spijkertjes, nietjes of die.speciale extra harde spijkerhangers die je in beton kan slaan.

Is er een timmerman met ideeën?

Voorboren.
Klein boortje van 1 mm, voorzichtig boren.
Schroefjes hoeven dan ook niet persee de kleinste schroefjes te zijn, eventueel inkorten met een nijptang.

Groetjes van de timmerman.

ve
door verwijderd - May 5, 2014 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, voorboren voorkomt splijten. Ik ben zelf een timmermanszoon maar dat was kennis die heel diep weg was gezakt. Ik heb trouwens een bioscoopscherm gebouwd. 2.7m x 1.35m.

Ik heb besloten om twee andere hangers te kopen met maar 1 ipv 2 gaten. Dan boor ik een gaatje door het frame en gebruik speciale cilinderboutjes (waarvan de ene helft in de andere draait)met twee platte koppen om de hangers aan het frame te bevestigen.

Ik laat nog weten hoe het afloopt.

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar hang je het scherm aan? Is de muur van steen, Ytong blokken, hout, gipsplaat of ...?

Ik heb zelf een grote poster (2m bij 1,5m) hangen aan rails van dit systeem. Achterop het frame van de posterzitten twee hangers als deze.

Misschien is het een idee voor zo'n zware lijst om deze te gebruiken.

Je hebt dan wel twee transparante draden naar de rails lopen.

In plaats van draden zou je ook schroeven met pluggen in de muur kunnen zetten. Dan moet je wel heel netjes recht boren anders zit je steeds tegen een scheef scherm te kijken. Het voordeel van deze draden is dat je de hoogte in kan stellen tot je tevreden bent.

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

de oplossing is al gegeven , kijk bij pebk

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

een reactie van een andere (gepensioneerde) timmerman: Vergeet dat voorboren. Zoals iemand al schreef, het materiaal is te dun om op die manier iets op te hangen, op den duur splijt het onherroepelijk. Is ophangen aan muurhaken geen optie? Jammer dat ik geen idee heb hoe e.e.a. eruit ziet.

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw probleem ken ik. De oplossing is een sterke nylonkoord langs de hele zijkanten links en rechts verticaal vast nieten. Wel zorgen dat de lijn uit één stuk bestaat om op te hangen.
Bij Gamma kunt een ophangnylonkoord kopen en op de manier zoals boven omschreven op de houten frame bevestigen. Wel eerst het ophanghaak verwijderen

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe dergelijke zware lijsten ( in mijn gipsmuur) altijd met van die koperen L vormige haakjes,
Even de lijst op de goede plek houden, en zelf kiezen ( even aanstippen ) waar ze moeten komen, in dit geval gewoon ca 10 cm van elk hoekpunt aanhouden, 5 mm boren en erindraaien en je schuift zo de lijst erin de onderste 2 L tjes omhoog draaien en hoppa , ook eitje om als je de lijst schoon wilt maken, je schuift het er zo uit als je wilt onderste L etje weer naar beneden draaien en lijst kun je er zo uit halen. P.s , wel even waterpasje gebruiken bij het aanstippen. wat betreft de ene timmerman met 1 mm voorboren ? op dergelijk hout?? NIET DOEN . het draagvlak wordt smaller daar je toch ca 5 mmm moet boren, op de manier van de L houdertjes, hangt ie mooi strak tegen de muur , ken niks mee gebeuren. sccs.

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

timmermannen !! voorboren voorkomt niet altijd splijten. mocht je dan toch hebben voorgeboord, en erna het goede gat te hebben geboort, dan krijg je drukpunten op de gaten, let op wat er gebeurd, als je in bed ligt, en iets hoort , en je vaag vermoedt , das m n lijssie :'(

ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - May 7, 2014 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirk23,
wat u verklaart kan helemaal niet.
U maakt een frame voor een filmscherm van 2.7 bij 1.35 meter.
Daarvoor heb je een houtlengte van 8.10 meter nodig.
En u verklaart hieronder dat het lijnoppervak (u zult wel lijmoppervlak bedoelen) slechts 1.5 vierkante centimeter is.
Als u die denkfout maakt dan vrees ik het ergste voor een logische oplossing.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

quote=dirk23 schreef op zondag 4 mei 2014, 18:04]Pattex montagekit durf ik niet aan. Het lijnoppervak is ongeveer 1,5 cm2. Te klein om het volle gewicht te kunnen dragen denk ik. Maar ik heb geen ervaring van de hechtkracht van Pattex.

ve
door verwijderd - May 8, 2014 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi @Dirk23

Misschien zou je een lat (bijna de breedte van je frame) aan de bovenkant verstek zagen en aan de muur kunnen bevestigen en aan het frame een even lange lat maar dan aan de onderkant verstek zagen.
Zo hangen bij ons de psalmborden in de kerk aan de muur.

ve
door verwijderd - May 8, 2014 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien het om een bioscoopscherm blijkt te gaan valt misschien te overwegen om ophangbeugels te monteren waar het scherm ingeschoven kan worden, of een standaard waar het scherm op gezet kan worden.
Zoek anders ook eens op multimediasteunen of tv-hi-fi steunen e.d.

ve
door verwijderd - May 9, 2014 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie een heleboel oplossingen staan. Sommigen te ingewikkeld. Ik heb gewoon 2 plat stalen hangers ( rechthoekig) gekocht met een gat in het midden zodat ik genoeg speling heb op het hout.
. Ik heb niet voor geboord omdat ik ook denk dat er toch een risico aan zit. Ik heb helemaal door het frame geboord en de hangers via een verbindingsbout (cilinder 1.5. Cm) vastgemaakt aan het frame. Het frame weegt trouwens ongeveer 5 kg. Het gaat hangen aan een kalkmuur dus met lange, wat dikkere spijkers die lekker diep de muur in gaan, moet het op te hangen zijn.

Een andere methode zou kunnen zijn: boor tien dunne gaatje rondom het frame. Sla er tien lange, dunne spijkers door tot in de kalkmuur.