eefie
door eefie Aug 19, 2010 om 13:48
Voeding & gezondheid

Hoe kan een visueel gehandicapt meisje naar school

Hallo,

Dit probleem is erg schrijnend te noemen:
De dochter van mijn vriendin is door een oogziekte vanaf haar 9e jaar zwaar visueel gehandicapt.
Dit was een hele klap voor het hele gezin, maar ze hebben zich er doorheen geslagen.
Nu moet ze het nieuwe schooljaar naar het Voortgezet Onderwijs.
en heeft in middels afscheid genomen van haar basissschool (Visio) in Haren.
Ze wonen in Drenthe en de enige geschikte school staat in Noord- Brabant.
Hoewel ze er wel is toegelaten en het vervoer ook geregeld is, zal ze niet naar deze school kunnen.
Dat wordt vrijwel onmogelijk gemaakt , omdat de afstand geen indicatie is om daar intern te verblijven.
Het is niet te doen dat dit kind 4 à 5 uur per dag moet reizen om naar die school te gaan.
Alsof het kind en het gezin nog niet genoeg hebben meegemaakt worden ze door allerlei bureaucratische regels tegengewerkt.
Voor de school in Haren is het gezin al eens verhuisd. I.v.m het werk van de vader is nogmaals verhuizen geen optie.
Daarbij komt ook dat er meer kinderen in het gezin zijn die alles al een keer hebben moeten achterlaten.
Wie kan helpen, want het gezin is ten einde raad.

976 3 Rapporteer

mastag
door mastag - Aug 19, 2010 om 14:11
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Eefje
Helpen kan ik je niet maar ik sta wederom verbaasd dat er zoveel tegenwerking is. Dit is toch een duidelijke situatie zou je zeggen, laat haar intern gaan. Maar die indicatie krijgt ze dus niet.
We gaan echt ten onder aan regels en aan verkeerd besteed geld. Mijn overbuurman is al 18 jaar thuis met een uitkering vanwege zijn rug. Hij is wel de enige die zelf 13 kuub weg staat te scheppen voor zijn aanbouw, met tv's sleept om deze te repareren (zwart) en die zelf onder zijn auto ligt om remmen te vervangen. Zo'n e*kel wordt door ons betaald. En een kind met toekomst (mits goed onderwijs) moet het maar uitzoeken.
Ik kan niet meer dan je veel sterkte wensen en hoop dat er een expert is die een gat in de regelgeving weet te vinden voor je.
Succes
Mastag

cassandra_1
door cassandra_1 - Aug 20, 2010 om 22:04
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Eefie,

Uit uw vraag blijkt niet of het alleen om een visuele handicap gaat, of dat er ook andere belemmeringen zijn voor het volgen van regulier voortgezet onderwijs. Er zijn tegenwoordig zodanig veel hulpmiddelen beschikbaar dat veel visueel gehandicapten op een gewone school terecht kunnen.
U schrijft niet om welke school het gaat, maar aangezien de school in Brabant ligt, ga ik er hier even van uit dat het om Sensis in Grave gaat. Op de website van Visio (www.visio.org) staat dat intern verblijf hier mogelijk is: alleen in de weekenden, alleen doordeweek, 7 dagen per week, kortom alles is hier mogelijk. Let wel: Sensis heeft meerdere vestigingen in Brabant, en niet bij alle vestigingen is intern verblijf mogelijk.
Het afstandscriterium geldt hier naar mijn mening wel degelijk. 4 à 5 uur reistijd is voor een jong kind véél te lang, zeker als dit 5 dagen per week is.
Blijft nog de mogelijkheid over dat de ouders zelf voor die school hebben gekozen, en dat deze school niet door Visio is geadviseerd. Dan wordt het inderdaad moeilijker, want ik denk dat het intern verblijf gerelateerd is aan de ernst van de handicap. M.a.w. kinderen die ondanks de handicap thuis behoorlijk kunnen functioneren zullen minder snel intern geplaatst worden dan kinderen die niet of moeilijk met hun handicap om kunnen gaan.

Ik denk dat het verstandig is als de ouders het probleem voorleggen aan de leerplichtambtenaar of aan de ambtenaar leerlingenvervoer van hun gemeente. Die mensen zijn doorgaans goed op de hoogte van alle scholen in de regio; wellicht weten zij een oplossing.

Ik hoop dat u hier wat mee kunt.

Groeten,
Cassandra

inekel1953
door inekel1953 - Aug 20, 2010 om 23:20
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste eefie,

Dit is in en in triest, mag toch hopen dat men hierin hulp kan bieden daar ook deze jonge dame recht heeft op onderwijs. En dan wel op een manier, dat menselijk is, door naast haar schooltijd, tijd overblijft voor huiswerk en ontspanning en zeker voor iemand met een visuele beperking.

Is het niet mogelijk dat via de organisatie Wonen en dagbesteding, waaronder ook het onderwijs valt iets te regelen, zie de onderstaande link met adres. Of via de afdeling Revalidatie en advies wat zowel in Haren als in Breda is gevestigd?

http://www.visio.org/Wonen-en-Dagbesteding/Locaties-Wonen---Dagbesteding-(1)/Breda-(1)
Visio De Blauwe Kamer
Galderseweg 65
4836 AC Breda
T 088 585 80 00
deblauwekamer@visio.org

http://www.visio.org/Contact/Adressen-Revalidatie---Advies
Bureaus voor revalidatie en advies zijn te vinden o.a. Haren en Breda

Wat ik nog heb gevonden is dit:
Sensis
Zorg, onderwijs en diensten
voor slechtziende en blinde mensen

In het woon- en dagcentrum in Grave leren schoolgaande kinderen en jongeren zo
zelfstandig mogelijk te worden. Dat gebeurt door extra begeleiding tussen de middag of na
school. Ook kan een kind tijdelijk bij Sensis komen wonen: voor enkele jaren of voor de hele
schoolperiode; voor één of voor vijf dagen per week.

Bij deze de link: http://www.retinoblastoom.nl/pdf/Sensis.pdf

Misschien heeft u hier iets aan.

M.vr.gr., Ineke L