adjepatatje
door adjepatatje Jan 14, 2011 om 10:58
Computers & telefonie

Hoe krijg ik mijn muziek aaneengesloten op mp3?

Ik zet regelmatig (live)cd's op mp3 om er op mijn iPod/telefoon naar te luisteren. Het vervelende is dat nummers die op de cd aaneengesloten zijn of in elkaar overlopen (of er zit applaus tussen) op de player van elkaar gescheiden worden met een korte stilte. Hoe kan ik dat voorkomen en zorgen dat bijvoorbeeld een liveconcert weer één geheel wordt?

10436 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2011 om 11:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De bestanden 1 voor 1 overbrengen naar een audio bewerkingsprogramma, de pauze's er tussen uit knippen, en het geheel onder een nieuwe naam opslaan. Adobe audiotone weet hier wel raad mee. Succes\, mg.

rj
door rjw - Jan 14, 2011 om 11:30
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals mahadma zegt kan je alles aan elkaar plakken, maar dan heb je nog maar 1 track.

Als je de losse tracks wilt kunnen gebruiken, dan moet de mp3 speler gapless playing ondersteunen. Als dit niet wordt ondersteund door jouw mp3 speler, dan blijft de mahadma methode over.

freya
door freya - Jan 14, 2011 om 13:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^

Mijns inziens zit het probleem niet in de mp3-bestanden, maar in de manier waarop de speler de bestanden afspeelt. Bij de meeste mp3-spelers (en zeker bij de telefoons) zit er gewoon een pauze (hapering) tussen twee opeenvolgende nummers. Daar doe je niets aan. De magische term is 'gapless playback', oftewel, 'naadloos afspelen'. Als de mp3-bestanden goed geript zijn, zou een iPod dit in ieder geval goed moeten kunnen afspelen. Een iPod ondersteunt namelijk dit 'gapless' afspelen van mp3-bestanden.

Freya

adjepatatje
door adjepatatje - Jan 14, 2011 om 13:38
16 Antwoorden / 34 Vragen

Ok bedankt voor de reacties, ik check het wel met mijn iPod, maar op m'n telefoon (Samsung) kan ik het eigenlijk vergeten. Daar blijft het zo dus!

freya
door freya - Jan 14, 2011 om 13:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@adjepatatje:

Als je via iTunes de mp3-bestanden op je iPod gaat zetten, controleer in iTunes via Bewerken > Voorkeuren > tabblad: Afspelen of er een vinkje staat vóór de optie: Nummers in elkaar laten overvloeien. (dit regelt het 'gapless' afspelen)
Mocht bovenstaande optie niet goed hebben gestaan en als je mp3-bestanden al op je iPod stonden, dan zou ik ze er voor de zekerheid nog eens afgooien, die optie in iTunes goed instellen en dan de mp3-bestanden opnieuw op je iPod zetten.

Freya

ja
door jank - Jan 14, 2011 om 15:10
168 Antwoorden / 8 Vragen

Variant op mahadma:
Complete opname opnemen op je harde schijf, zoals vroeger op een cassettebandje. Dit complete bestand, al dan niet bewerkt, opslaan als MP3. Je mist dan wel de aparte tracks, maar je hebt wel een doorlopend geheel zonder hapering.
Niet te verwarren met een cd rippen, dan worden er weer losse tracks aangemaakt.
MP3 bestanden zijn eigenlijk databestanden, die muziek bevatten. Saarom brand je deze ook als data op een schijfje.

janfreak
door janfreak - Jan 14, 2011 om 15:18
58 Antwoorden / 10 Vragen

Het handigst lijkt me al je bestanden in een muziekeditor te plakken en vervolgens alle gedeelten die je er uit wilt hebben er uit te knippen en het geheel dan als één mp3 bestand op te slaan. Op Internet kun je zo een gratis muziekeditor downloaden, Audacity. Alleen moet je dan ook nog twee andere bestanden, die ook gratis zijn erbij downloaden, Lame for Audacity en FFmpeg for Audacity. Je kunt er ook mp4 bestanden mee bewerken.

rembrantd
door rembrantd - Jan 15, 2011 om 21:41
116 Antwoorden / 36 Vragen

Als je het aan elkaar wilt plakken gaat het supersimpel met shuang

http://www.shuangsoft.com/Shuangs_Audio_Joiner.asp