kr
door kruipdok Mar 26, 2006 om 18:16
Elektronica & tv

Hoe vaak slaat gemiddeld een koelkast aan?

Ik heb een oudere koelkast met groot vriesvak. Voorheen stond deze altijd in de hal en inmiddels ben ik verhuisd en staat hij in de woonruimte. Nu valt het mij op dat de koelkast zo'n 4 keer per uur en zo'n 8 minuten per keer aan slaat. Is dit normaal?

28804 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

elk kwartier lijkt mij wel erg vaak en 8 min. is telang

heeft u de kast na de verhuizing 24 uur laten rusten voor dat u hem aansloot en staat hij wel waterpas of zijn de deur rubbers versleten

meet ook eens de temp.in de kast en het vriesvak misschien koelt hij veel te sterk en is hij gewoon op.

ook kan de motor uit balans zijn.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hem hem inderdaad 24 uur uit laten staan. Rubbers zijn niet optimaal maar sluiten nog wel goed af en hij staat ook waterpas. Waarschijnlijk zal het wel ouderdom zijn.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2006 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Kruipdok,

Een koelkast werkt meerder keren per uur, dit wordt bepaald door de verliezen van de koude inwendige lucht,  die ontstaan door het openen van de deur en via de isolatie. In een hal is de temperatuur meestal vrij laag in ieder geval een stuk beneden de 20 graden. In een huiskamer is de temperatuur meestal 20 graden of hoger. Hopelijk kun je je voorstellen dat als de omgevingstemperatuur stijgt de verliezen van koude lucht ook groter zullen waardoor het koelsysteem vaker in zal schakelen. wat kun je nu doen:

1) plaats een zogenaamde energiemeter tussen de koelkast en de wandcontactdoos en meet over 24 uur het energieverbruik. Dit zal rond de 1- 1,5 kWh liggen gezien het feit dat de koelkast wat ouder is

2) meet de inwendige temperatuur in het midden van de koelkast, een electronische meter is daarvoor het beste, deze temperatuur moet tussen 4 en 6 °C liggen. Is dit hoger dan thermostaat iets hoger instellen, is dat lager dat thermostaat op een lagere stand, kleiner getal zetten.

3) kontroleer of de verdamper( de koelplaat) wel gelijkmatig bevriest, is dit het geval dan is er sprake van een verstopping in het koelsysteem. en dat kan helaas niet meer gerepareerd worden. Is dit wel gelijkmatig dat is er niets aan de hand. Veel succes henri1942

ve
door verwijderd - Mar 27, 2006 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels de temperatuur in de koelkast gemeten. Deze is c.a. 5,8 graden. Dus dit lijkt me prima.

Er hangt soms wel een kleine ijsdruppel aan de verdelingsplaat. Ik neem aan dat dit met ouderdom te maken heeft, gezien de koelkast op de laagste stand staat?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2006 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb b.t.w. tevens gemeten of hij qua temperatuur op een logisch moment aanslaat. Als de temperatuur 0,2 tot 0,4 graden daalt slaat hij opnieuw aan. Ik neem dat dit allemaal klopt en dat het met name te maken heeft met de kamertemperatuur (19) en de ouderdom.