sa
door sascha123 May 24, 2015 om 16:45
Geldzaken & recht

Hoge contractkosten toegestaan

Ik heb samen met een vriendin sinds kort een appartement gehuurd in Eindhoven. Het is een appartement waar wij beide een kamer huren dus ieder een apart contract hebben getekend. Wij hebben dit appartement gevonden via de verhuur makelaar 123 wonen, die verspreid zit over heel Nederland.

Voordat we het contract mochten tekenen en de sleutels konden ontvangen moesten we p.p. een bedrag betalen van 1275 euro waarvan een maand huur, een maand borg en 350 euro aan contractkosten exclusief 21% btw. In totaal hebben wij samen 700 euro (excl. 21% btw) betaald aan contractkosten. Dit vonden wij veel en veel te duur voor het opstellen van een contract en hebben daarom contact opgenomen met verhuur makelaar om te vragen waar deze kosten vandaan komen. De enige reactie die we daarop krijgen is dat het vastgestelde bedragen zijn en zij ons verder geen kostenspecificatie kunnen geven.

Wij kunnen het ons niet voorstellen dat het opstellen van 2 contracten die in 2012 voor het laatst gewijzigd zijn en identiek aan elkaar zijn (behalve de persoonsgegevens) 700 euro heeft gekost. Daarom vroegen wij ons af wat we hier tegen kunnen doen. De kans dat we ons geld nog terug zien is nihil, maar wij willen wel graag een verklaring krijgen waarom deze kosten zo hoog zijn, en waarom deze niet zijn toegekend aan de eigenaar van het huurpand.

15635 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 24, 2015 om 17:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Contract- of administratiekosten
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dit is toegestaan, maar de kosten moeten redelijk zijn. Vroeger had de Huurcommissie hier een regel voor: het is ongeveer 2 uur werk voor een administratieve kracht en de kosten mogen verdeeld worden tussen huurder en verhuurder. Dat komt neer op maximaal ongeveer 60 euro contractkosten voor de huurder. Helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om te hoge contractkosten aan te vechten bij de Huurcommissie. Dat kan nog wel bij de Kantonrechter, maar zo’n procedure kost vaak meer geld dan de contractkosten waarover het gaat.

klik HIER voor de bron.

Al met al wordt een huurder flink uitgemolken voor hij in zijn woning kan bij dit soort deals. Een soort slikken of stikkenconstructie. Tenzij u naar de rechter stapt...

tenormin
door tenormin - May 24, 2015 om 17:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

HIER . Heeft u dit contract gekregen en doorgelezen wat men allemaal "moet" doen? Zie onderaan Algemenen Voorwaarden.

zoekster
door zoekster - May 24, 2015 om 17:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

klik HIER nog een heel artikel over bemiddelingskosten. Over 123 wonen staat het volgende.

Een maand huur plus 21% btw. De site spreekt verder over het tekenen van een bemiddelingsopdracht op het moment dat de gewenste woning is gevonden. Dat is vreemd, omdat bemiddeling juist plaats hoort te vinden voor dat moment en hoort te resulteren in een aangeboden woning.

sa
door sascha123 - May 24, 2015 om 17:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor jullie reacties.

123 wonen heeft duidelijk in een mail laten blijken dat het geen bemiddelingskosten zijn maar contractkosten. Wij hebben gereageerd op de huurwoning en niet het bureau ingeschakeld om een huurwoning te zoeken voor ons. Ze zijn niet intensief met ons bezig geweest, zehebben ons de kamers laten zien en de contracten opgesteld. De kosten van de contracten bedragen 700 euro. Aangezien onze huurbaas het bureau heeft ingeschakeld en niet wij vroegen wij ons af waarom de kosten zo hoog zijn, en daar krijgen wij geen duidelijk antwoord op.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dit ook nog maar eens lezen of u eventueel niet teveel huur betaalt voor die kamer.

Klik hier.

Een tijdje terug was er bij Kassa of Radar een item over die zogenaamde contractskosten. Als ik mij wel herinner werd opgeroepen dat te melden, want dan ging men procederen. Ging, geloof ik, wel over studenten.

zoekster
door zoekster - May 24, 2015 om 20:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 24 mei 2015, 18:55]Ik zou dit ook nog maar eens lezen of u eventueel niet teveel huur betaalt voor die kamer.

Klik hier.

Een tijdje terug was er bij Kassa of Radar een item over die zogenaamde contractskosten. Als ik mij wel herinner werd opgeroepen dat te melden, want dan ging men procederen. Ging, geloof ik, wel over studenten.

Dat ging over bemiddelingskosten.

Nu het over contractkosten gaat, geldt mijn eerste bijdrage en als u het daar niet mee eens bent zult u naar de rechter moeten stappen. Misschien heeft u een rechtsbijstandverzekering.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dat werd in het programma ook aangehaald. Dat ze de naam nu omgedoopt hadden.

zoekster
door zoekster - May 24, 2015 om 20:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 24 mei 2015, 20:49]@zoekster

Dat werd in het programma ook aangehaald. Dat ze de naam nu omgedoopt hadden.
Oké, ik heb het programma niet meer bekeken. Contractkosten, bemiddelingskosten, het is in feite allemaal sleutelgeld en spartel je tegen dan krijg je de woning niet.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2015 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, het wordt echt tijd, dat daar paal en perk asn gesteld wordt.

De Ts moet ook die puntentelling maar eens doen.

akkerdistel
door akkerdistel - May 25, 2015 om 04:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 24 mei 2015, 21:02]De Ts moet ook die puntentelling maar eens doen.
Alleen weer opnieuw verhuizen doe je alleen niet zo snel na die prijzige 'contractkosten', heb je gelijk het antwoord waarom dat zo duur is.

Nog afgezien dat het een hele strijd gaat worden, om de borg terug te krijgen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2015 om 08:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel

Maar als de huurprijs te hoog is volgens de puntentelling, kan men via de huurcommissie huurverhoging bewerkstelligen.

Klik hier

Dus verhuizen is dan helemaal niet nodig.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2015 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurverhoging moet natuurlijk zijn huurverlaging. ;-(((