ek
door ekostelijk Nov 24, 2014 om 15:58
Voeding & gezondheid

Hoge verkoopprijs door apotheek

Onlangs heb ik voor mijn pasgeboren dochter een aantal medicijnen moeten aanschaffen. Toen ik deze middelen bij mijn verzekeraar (de Amersfoortse) declareerde, kreeg ik in de meeste gevallen slechts twee derde van de bedragen vergoed. De reden hiervan stond aangegeven als: "Het gedeclareerde bedrag is groter dan het gecontracteerde tarief." Ik heb de verzekeraar gebeld en gevraagd wat dit precies inhoudt. Het gecontracteerde bedrag is de gemiddelde verkoopprijs van een product welke zij als richtlijn nemen voor de contract bedragen. De reden dat ik u mail is omdat deze apotheek (apotheek Tollius te Amersfoort) VER boven deze gemiddelde prijs zit! Dat vind ik een kwalijke zaak!

Ik zal u hieronder de prijsverschillen laten zien:

Nota bedrag Niet vergoed
€ 15,61 € 5,92
€ 16,55 € 6,18
€ 8,72 € -
€ 14,52 € 5,92
€ 15,16 € 5,93
€ 9,07 € -

Zoals u kunt zien gaat het in de meeste gevallen om meer dan 1/3 van de totaalprijs.

Is dit normaal? Wat zou een reden kunnen zijn van dit (enorme) prijsverschil? En wat zou ik hieraan kunnen doen?

Vriendelijke groet,
Elianne Kostelijk

1379 12 Rapporteer

getty
door getty - Nov 24, 2014 om 17:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aan de kosten kunt u denkt ik niet zoveel doen, maar u zou kunnen proberen de meerkosten die u zelf moet betalen te declareren bij uw aanvullende zorgverzekering (als u die heeft natuurlijk) Dit gaat namelijk niet automatisch, daar moet u zelf actie voor ondernemen.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u een restitutiepolis dat u zelf de medicijnen declareerde?

Niet alle medicijnen worden vergoed, of volledig vergoed. Neem het ook eens op met de apotheker waardoor dit is ontstaan.

Is die apotheker wel gecontracteerd door de zorgverzekeraar?

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2014 om 21:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dacht dat voor een baby medicijnen volledig vergoed werden. Kennelijk ook al niet zo. Vreemd.

su
door superklaver - Nov 26, 2014 om 18:55
68 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik zo op de site van de amersfoortse zie is dat ze geen contract met jullie apotheek hebben. en dan krijg je dus 100% van het gemiddelde gecontracteerde tarief. Mediq apotheek is wel gecontracteerd.

el
door elze30 - Feb 15, 2015 om 21:29
150 Antwoorden / 3 Vragen

Een oorzaak van dit verschil kan nog zijn dat de Amersfoortse het eerste terhandstellingsgesprek NIET onder het eigen risico brengt. Voorbeeld: als een medicijn €3 kost, betaalt u de eerste totaal €15. Dit is €3 + €6( aflevertarief) + €6 (eerste ter handstellingsgesprek). Hierover wordt bij volwassenen eigen risico betaald over €9, maar niet over de €6 van het ter handstellingsgesprek.
Misschien is er dus iets raars aan de hand, en wordt dit veroorzaakt door de Amersfoortse. Ik zou het nog maar een keer navragen. Eerst bij de Amersfoortse en daarna bij de apotheek.
En dan zou ik het op prijs stellen als u de verklaring en de conclusie op het forum zet.

ja
door janf43 - Feb 15, 2015 om 22:00
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=superklaver schreef op woensdag 26 nov 2014, 18:55]wat ik zo op de site van de amersfoortse zie is dat ze geen contract met jullie apotheek hebben. en dan krijg je dus 100% van het gemiddelde gecontracteerde tarief. Mediq apotheek is wel gecontracteerd.

Dus gewoon u laten inschrijven bij een wel gecontracteerde apotheek. Dan vallen alleen de terhandstellingskosten onder het eigen risico. Overigens zou het best zo kunnen zijn dat u daarmee duurder uit bent, want dan mogen ze per medicijn €6.25 rekenen.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze20
@janf43

Voor kinderen geldt er geen eigen risico.

su
door superklaver - Feb 15, 2015 om 22:44
68 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk toch dat het er aan ligt dat er geen contract met die apotheek is. Dan heb je een eigen risico voor het bedrag wat hoger ligt dan het notmale tarief. Voor volwassenen vallen medicijnen altijd onder het eigen risico incl de terhandstellingskosten. Verward het eigen risico niet met de eigen bijdrage. Eigen bijdrage en eigen risico zijn twee verschillende dingen. Voor kinderen durf ik het niet te zeggen Of er een eigen risico is.

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2015 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@superklaver

Maar dat heet geen eigen risico. Als er geen contract is, kan het zijn dat niet alles wordt vergoed. Hiewel dat voor het oog op hetzelfde neer komt, is het dat niet.

su
door superklaver - Feb 15, 2015 om 22:59
68 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 feb 2015, 22:51]@superklaver

Maar dat heet geen eigen risico. Als er geen contract is, kan het zijn dat niet alles wordt vergoed. Hiewel dat voor het oog op hetzelfde neer komt, is het dat niet.

Klopt wat je zegt tijger 1. Dat ben ik vergeten erbij te zetten. Het is geen eigen risico. Maar dit is het bedrag wat niet vergoed word omdat er dus geen contract is tussen de apotheek en de zorgverzekeraar.

door 1953 - Feb 15, 2015 om 23:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een andere apotheek nemen! Dit is toch niet de enige apotheek naar ik hoop in Amersfoort!

ja
door janf43 - Feb 16, 2015 om 00:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 15 feb 2015, 22:33]@elze20
@janf43

Voor kinderen geldt er geen eigen risico.

Bedankt voor de correctie. Mijn kinderen zijn al zo lang de deur uit dat ik dit even over het hoofd zag.