ke
door kerstdag Jan 10, 2015 om 17:07
Elektronica & tv

Horizon box UPC stroomvreter

Mijn stroomverbruik is aanzienlijk hoger geworden na de overstap naar UPC. Een meting geeft aan dat de Horizon box maar liefst 34 Watt verbruikt in de stand-by stand. Moderne apparaten verbruiken slecht enkele Watts. Als je de Box aan zet, verbruikt hij 39 Watt.
Even rekenen? In stand by dus 300 Kwh. Aan stand 340 Kwh.
Schandalig dat UPC stroomvreters levert. Milieu onvriendelijk is en niet rekening houdt met de kosten.
Het jaagt het energieverbruik enorm op.
Niet echt klantvriendelijk dat ik zo.

27679 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb zelf geen Horizon, maar de Ciscobox van UPC. Wat de mijne doet is een paar minuten na het uitzetten iets 'loaden' en dan gaat hij naar een energiezuinige stand.

Vroeger maakte het bijna niet uit of je de box aan of uit had, hij bleef in standby bijna net zoveel energie vragen als dat hij aan stond. Daar hebben ze dus iets aan gedaan.

Ik vraag me af of dit ook niet bij uw Horizon box zou moeten gebeuren en dat uw box iets mist wat er wel op zou moeten zitten. Misschien is er nog een update mogelijk die de box als hij op standby staat in een energiezuinige modus zet.

Het is een idee om deze vraag op het UPC forum te stellen, daar zitten figuren die weten daar alles van af.

ke
door kerstdag - Jan 10, 2015 om 17:19
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:15]Ik heb zelf geen Horizon, maar de Ciscobox van UPC. Wat de mijne doet is een paar minuten na het uitzetten iets 'loaden' en dan gaat hij naar een energiezuinige stand.

Vroeger maakte het bijna niet uit of je de box aan of uit had, hij bleef in standby bijna net zoveel energie vragen als dat hij aan stond. Daar hebben ze dus iets aan gedaan.

Ik vraag me af of dit ook niet bij uw Horizon box zou moeten gebeuren en dat uw box iets mist wat er wel op zou moeten zitten. Misschien is er nog een update mogelijk die de box als hij op standby staat in een energiezuinige modus zet.

Het is een idee om deze vraag op het UPC forum te stellen, daar zitten figuren die weten daar alles van af.

ke
door kerstdag - Jan 10, 2015 om 17:23
68 Antwoorden / 9 Vragen

Sorry. De vraag hoort hier niet thuis en is verplaats naar discussie.
Om toch nog even een antwoord te geven. Hij staat al enkele uren onder de verbruiksmeter. (Ampeermeter)

=kerstdag schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:07: Mijn stroomverbruik is aanzienlijk hoger geworden na de overstap naar UPC. Een meting geeft aan dat de Horizon box maar liefst 34 Watt verbruikt in de stand-by stand. Moderne apparaten verbruiken slecht enkele Watts. Als je de Box aan zet, verbruikt hij 39 Watt.
Even rekenen? In stand-by dus 300 Kwh. Aan stand 340 Kwh.
Schandalig dat UPC stroomvreters levert. Milieu onvriendelijk is en niet rekening houdt met de kosten.
Het jaagt het energieverbruik enorm op.
Niet echt klantvriendelijk dat ik zo.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je kunt de Horizon aanpassen.

De Horizon HD DVR Mediabox geeft met verschillende kleuren licht aan of hij actief is:

Blauw: de mediabox is aan.
Geel: de mediabox staat hoog in stand-by.
Rood: de mediabox staat laag in stand-by.
Geen verlichting: de mediabox staat uit.

Om de Horizon Mediabox in stand-by te zetten, drukt u op de [aan/uit]-knop op de afstandsbediening.

Maar, let op:

Wanneer het energiebeheer van de Horizon Mediabox staat ingesteld op 'laag', zal de mediabox volledig uitschakelen en werken telefonie en internet via de mediabox niet. Geplande opnames zullen wel opgenomen worden, de mediabox gaat hiervoor tijdelijk terug naar hoog stand-by. Tevens kan het opstarten langer duren omdat het ingebouwde modem eerst online moet komen en goed signaal moet krijgen. Om de mediabox sneller te laten opstarten uit stand-by, kunt u de energie-instellingen aanpassen en uw tv-signaal verbeteren.

Ik weet niet hoe dat zit bij de Horizon, of je kan kiezen of je internet via de box verloopt. Mijn internet en telefonie verloopt via een apart modem.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ben nu al in het V&B gedeelte bezig, ik voeg nog even toe.

Ga in het hoofdmenu via 'Opties' naar 'Voorkeursinstellingen'.

Hier kunt u bijvoorbeeld instellen wanneer de mediabox automatisch op stand-by gaat. Ook kunt u instellen hoeveel stroom de mediabox verbruikt wanneer hij stand-by staat via de optie 'Energieverbruik in stand-by'.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2015 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou die meter niet het verbruik in Watt's meten? ;-)

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2015 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kerstdag,

Lijkt me inderdaad een 'beetje' hoog verbruik.
34W x 24uur x 365 dagen = ca 298 kWh
En dat à ca € 0,24 maakt ca € 71,50 kosten per jaar.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb deze discussie op het UPC forum gevonden, waaruit

Helaas is het voor de Horizon mediabox niet mogelijk om het telefonie- en internet gedeelte actief te houden en daarbij minder te verbruiken. Daar is de laag stand-by optie voor ontwikkeld. Dit punt staat daarom ook niet als ontwikkelpunt op de planning.

Nou, dat is dan echt helaas pindakaas. Die laagstand lijkt me dan echt een wassen neus.

Cookies
door Cookies - Jan 10, 2015 om 17:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees dit (o.a.) op het upc forum (antwoord afkomstig van upc medewerker, juli 2013):

De energiestand hoog is wat de Horizon mediabox minimaal nodig heeft om het modem (internet en telefonie) en Digitale TV actief te houden, inclusief de harde schijf en de verschillende audio en video-outputs. De Horizon verbruikt nu 56 Watt.

Een andere mogelijkheid is de stand 'middel' waarbij de Horizon 27,5 Watt gebruikt. In de middel stand-by blijven ook het modem, wifi-verbinding en telefonie actief, maar nu wordt het volledige videogedeelte uitgeschakeld. De Horizon mediabox zal alleen meer gaan gebruiken op het moment dat deze gaat opnemen
.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:41]Ik lees dit (o.a.) op het upc forum (antwoord afkomstig van upc medewerker, juli 2013):

De energiestand hoog is wat de Horizon mediabox minimaal nodig heeft om het modem (internet en telefonie) en Digitale TV actief te houden, inclusief de harde schijf en de verschillende audio en video-outputs. De Horizon verbruikt nu 56 Watt.

Een andere mogelijkheid is de stand 'middel' waarbij de Horizon 27,5 Watt gebruikt. In de middel stand-by blijven ook het modem, wifi-verbinding en telefonie actief, maar nu wordt het volledige videogedeelte uitgeschakeld. De Horizon mediabox zal alleen meer gaan gebruiken op het moment dat deze gaat opnemen
.

Het vreemde is dat die middelstand nu niet meer te vinden valt op de website van UPC klik HIER

Ook een latere reactie in datzelfde forumtopic van een webcare UPC rept niet meer over die middelstand.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 10, 2015 om 17:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is dan een behoorlijke misser van UPC.

Hier modem van Ziggo 8,5 watt, router 8 watt en tv ontvanger 0,1 watt (schatting, meter geeft 0 aan).
Nu is het dus wachten dat Ziggo ook met de Horizon op de proppen gaat komen.. *zucht*

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 10, 2015 om 17:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Modem is 9,6 watt zie ik nu net (de 'oude' was iets van 8).

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 17:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:50]Dat is dan een behoorlijke misser van UPC.

Hier modem van Ziggo 8,5 watt, router 8 watt en tv ontvanger 0,1 watt (schatting, meter geeft 0 aan).
Nu is het dus wachten dat Ziggo ook met de Horizon op de proppen gaat komen.. *zucht*
Ze gaan zeker door met de Horizon. De Cisco DVR is er ook al uitgedrukt. Mijn abo bestaat daarom niet meer.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 10, 2015 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom in 2 rubrieken vragen, ze zullen ze kwijt willen zij zeker al een tijd niet eer gemaakt? eerst de ze op dan komt pas de volgende versie, die minder stroom gebruikt. Dus zolang u deze heeft gewoon niet meer in standbij laten staan maar uitschakelen.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 19:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 10 jan 2015, 19:05]Waarom in 2 rubrieken vragen, ze zullen ze kwijt willen zij zeker al een tijd niet eer gemaakt? eerst de ze op dan komt pas de volgende versie, die minder stroom gebruikt. Dus zolang u deze heeft gewoon niet meer in standbij laten staan maar uitschakelen.
Uitschakelen van de Horizon betekent dat je telefoon en internet ook niet werkt.
Prima advies!

ja
door janf43 - Jan 10, 2015 om 19:44
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:27]Je kunt de Horizon aanpassen.

Ik weet niet hoe dat zit bij de Horizon, of je kan kiezen of je internet via de box verloopt. Mijn internet en telefonie verloopt via een apart modem.

Je kunt er voor kiezen bij UPC om het internet en telefoon door een apart modem te krijgen. Voor velen heeft dit de voorkeur. De internetverbinding is stabieler en het totaal energieverbruik in de standby mode is lager. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 19:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=janf43 schreef op zaterdag 10 jan 2015, 19:44][quote=zoekster schreef op zaterdag 10 jan 2015, 17:27]Je kunt de Horizon aanpassen.

Ik weet niet hoe dat zit bij de Horizon, of je kan kiezen of je internet via de box verloopt. Mijn internet en telefonie verloopt via een apart modem.

Je kunt er voor kiezen bij UPC om het internet en telefoon door een apart modem te krijgen. Voor velen heeft dit de voorkeur. De internetverbinding is stabieler en het totaal energieverbruik in de standby mode is lager. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.
Oké, dus je kunt gewoon een los modem van UPC krijgen bij de Horizon. Zie het nergens op de site staan, maar is dan zeker de praktijk. Vreemd eigenlijk dat in een vraag over energieverbruik de webcare van UPC daar niets over vermeldt en dat ook in de informatie op de site, alleen maar wordt gesproken over het laag zetten van de standby en dat je dan geen telefoon of internet meer hebt.
Zouden ze die klant toch veel beter kunnen helpen, als deze simpele oplossing er is.

pi
door pieterwolters - Jan 10, 2015 om 21:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben een paar maanden terug overgestapt op Horizon en kreeg een modem en setupbox. Geen modem in de setupbox dus. Ik heb er niets speciaals voor gedaan, gewoon de standaard bestelling.

ge
door geeta21 - Jan 12, 2015 om 17:52
69 Antwoorden / 30 Vragen

Ik heb ook een upc horizon mediabox.Telefoon en internet heb ik niet op de hrizonbox aangesloten maar direct op het modem.De horizon schakel ik uit met de op afstand bediende stekker van Action.Wel in de gaten houden of er programmas opgenomen moeten worden.Werkt prima