me
door mercedesbowie Sep 10, 2015 om 15:09
Huishouden & energie

Houtverbinding

Wie kan mij helpen.
Ik wil op 2 staande balken 15x15 en een balk van de zelfde maat in de lengte op deze staanders monteren.
Dus het wordt a.w. een poort.
Zelf had ik gedacht door de liggende balk een gat te boren door en door en in de staande balk ook een gat te boren van ongeveer 20 cm.
De beide balken middels een draadeind aan elkaar te schroeven.
Mogelijk bestaat er voor hout, ook een soort chemisch anker.
Die het draadeind in de staande balk vastzet.
Heb ook gedacht aan half hout en dan lange schroeven er doorheen
Wie weet een oplossing

6769 9 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 10, 2015 om 15:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De meest simpele oplossing is om door de balken, de twee rechtopstaande en de horizontale, een gat door en door te boren. Doe daar een een draadeind door en monteer aan beide zijden een sluitplaat en een moer en het geheel stevig aandraaien en klaar is de klus.

Ik zou geen gat van 20 centimeter ;-)) boren maar wel ter dikte van het draadeind.

aurora1
door aurora1 - Sep 10, 2015 om 15:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens op het forum van Klusidee of stel uw vraag daar nog eens: klik hier.

van leyden
door van leyden - Sep 10, 2015 om 17:05
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mein 33.

Hoe kan je nou aan beide zijden een sluitplaat monteren?
Je zit altijd met een kopse kant.

van leyden
door van leyden - Sep 10, 2015 om 17:13
1289 Antwoorden / 17 Vragen

In de staander boor je een gat ter grootte van een plug en in de ligger eentje ter grootte van de bout.
Je neemt een draadeind en draait de bout met een tang in de plug van de staander, tot hij goed vast staat, daarna zet je de ligger vast met moeren.

Dit is een goedkope oplossing.

van leyden
door van leyden - Sep 10, 2015 om 17:15
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Note,

Vergeet de vulringen niet om de druk te verdelen.

ph
door philip36 - Sep 10, 2015 om 18:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De vraag is waar de houtconstructie voor gebruikt wordt en wat voor houtsoort het is.
Als op de dwarsbalk alleen maar krachten naar beneden komen, dus gebruikt wordt als ondersteuning voor bijv. een muur of aftimmering er boven is de sterkte van de verbinding niet zo belangrijk.

van leyden
door van leyden - Sep 10, 2015 om 18:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 10 sep 2015, 18:13]De vraag is waar de houtconstructie voor gebruikt wordt en wat voor houtsoort het is.
Als op de dwarsbalk alleen maar krachten naar beneden komen, dus gebruikt wordt als ondersteuning voor bijv. een muur of aftimmering er boven is de sterkte van de verbinding niet zo belangrijk.

Is ook zo.
Het sterkst zijn natuurlijk de soorten houtverbindingen.
Maar heb een vermoeden dat een zwaluwstaartverbinding toch te hoog gegrepen is voor ts.

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2015 om 22:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De meest simpele manier is om uit de dwarsligger een hoek van ongeveer 5 cm diepte te zagen en deze op de staanders bevestigen met lange schroeven. Wilt u een draadeind gebruiken boor dan een gat in de staander 1/2 cm groter dan de dikte van het draadeind. Vul dit gat met (goede) montagekit en druk het draadend er in. Laat dit 24 u uitharden waarna u de dwarsligger kunt plaatsen. Er bestaan ook draadenden die aan een zijde zgn houtschroefdraad heeft en aan de andere zijde normaal schroefdraad. Om deze te bevestigen in de staander dient u het gat voor te boren met een iets kleinere boor dan de dikte van het houtschroefdraad. Ook hierbij kunt u montagekit gebruiken zodat deze goed vast komt te zitten.

door 1953 - Sep 11, 2015 om 10:28
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sorry, ben geen timmervrouw! Kan u dus niet helpen in dezen.

Gaat het om 15x15 centimeter, decameter, meter of hectometer?