bo
door boemer10 Sep 3, 2014 om 16:03
Huishouden & energie

Huis en Tuin

Geachte,

Ik heb een 6 tal houten balken 12x12 cm, lengte 290 cm. gekocht en wil deze tijdelijk (8 maanden) opslaan en volgende jaar mei gaan gebruiken.
De balken worden binnen in huis bewaard.
Heb wel eens gehoord, dat je tussen de balken latjes moet leggen tegen het krom trekken. Ik bedoel de balken laten rusten op de latjes (stapelen)
Maar dacht dat dit alleen noodzakelijk was buitens huis.
Wie kan mij een tip geven?

1542 14 Rapporteer

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 16:35
1209 Antwoorden / 20 Vragen

De latjes zorgen ervoor dat overal de lucht er goed bij kan.
Hout krimpt als het droogt, en niet zo'n klein beetje ook.
Droogt het ongelijkmatig, dan kan het dus behoorlijk krom trekken.
Daarbij kan het ook nog tussen de balken gaan schimmelen als de lucht er niet goed bij kan.

Zorg ervoor dat het hout niet te snel droogt, want dan is het eerder ongelijkmatig, dus niet in een ruimte met een CV die op 25 graden loeit.

Kortom: tussen latjes, in een matig verwarmde ruimte waar voldoende ventilatie is, is het beste.
Ook niet direct in zonlicht leggen en zorg voor flink wat latjes, anders kan het onder het eigen gewicht nog doorzakken. Leg de balken liefst op de smalle kant (maar dat maakt bij 12x12 natuurlijk niet uit :-)).

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2014 om 17:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo boemer10, als het goed is zouden de balken dus gewoon "uitgewerkt" verkocht moeten zijn. Als de bomen lang genoeg in het water hebben gelegen en goed gedroogd zijn bij de fabriek. Dus binnenshuis zou u de balken gewoon moeten kunnen stapelen. Heb alleen geen idee of u waaibomenhout balken heeft gekocht (en bij wie) of echt uitgewerkte. Goed hout trekt n.l. niet krom. Lees: goed hout!! Ter vermeerdering van de 'feestvreugde': kom uit de houtindustrie.

emcede
door emcede - Sep 3, 2014 om 17:05
960 Antwoorden / 4 Vragen

OT maar toch: waarom koop je in vredesnaam NU balken om over 8 maanden te gebruiken?! Zijn over 8 maanden de Russen binnengevallen of zo???

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 17:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ik denk dat TS een koopje op de kop heeft getikt :-)
En Tenormin heeft natuurlijk gelijk dat uitgewerkt (lees: goed gedroogd) hout veel minder problemen geeft. Maar ja, onbewerkt hout kan ook weer vocht opnemen uit de lucht, dus goed ventileren blijft absoluut verstandig.
Balken van dit formaat zijn meestal gewoon vuren, dus dat is waaibomenhout :-)
Als iemand nog walnotenhouten balken van dit formaat voor een weggeefprijsje heeft, dan houd ik me heel warm aanbevolen :-)

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2014 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Draai ze ook regelmatig.

komsja
door komsja - Sep 3, 2014 om 17:39
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Om de rechte balken zoveel mogelijk recht te laten blijven is het inderdaad verstandig om de balken op een vlakke ondergrond te stallen en tussen de balken wat latjes (allemaal dezelfde maat) te leggen maar betekend niet dat de balken 100% gezekerd zijn en niet krom kunnen trekken.
Want als er in 1 van de balken een scheurtje zit kan de balk kromtrekken

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 17:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=komsja schreef op woensdag 3 sep 2014, 17:39]Want als er in 1 van de balken een scheurtje zit kan de balk kromtrekken
Scheuren ontstaan doordat het hout aan de buitenkant droogt en aan de binnenkant nog niet.
Dan knapt tíe uit z'n jasje :-)

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2014 om 18:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 3 sep 2014, 17:58]
Scheuren ontstaan doordat het hout aan de buitenkant droogt en aan de binnenkant nog niet.
Dan knapt tíe uit z'n jasje :-)

Just'um. En daarom liggen die gezaagde planken verder te drogen in de fabriek, althans, kan alleen maar schrijven over eigen (niet meer bestaande) zaak. Die lagen in enorme klimaatkamers. Probleem wat ik tegenwoordig veel lees is over meubelen die spontaan barsten/scheuren vertonen, is vlug, vlugger, vlugst verkocht moet worden. Maar heb niet het idee dat boemer.10 er een meubel van gaat maken (6 balken) ;-) dus zo'n vaart zal het niet lopen. En nog even, off topic, over hout te schrijven: wist men dat het prachtig, witte berkenhout in de loop der jaren een schitterende okerkleurige houtsoort word? Man, man, wat mooi. ?

bo
door boemer10 - Sep 3, 2014 om 18:50
31 Antwoorden / 14 Vragen

Bericht van Boemer10

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken voor de antwoorden.
Ik zou de balken binnenkort gebruiken, maar moet voor een tijd weg en zie er niet eerder kans toe dan volgende jaar.
Het hout is Hilhout, gekocht bij Intratuin.
Volgens de aankoop is het geimpragneerd Grenen hout.
Het hout wordt opgeslagen in een ruimte waar het constant 10 graden is.
Meer kan ik niet doen.
De afstand tussen de genoemde latjes is 50 cm en 10 cm. van af de kopse kanten

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 18:59
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:42]...Probleem wat ik tegenwoordig veel lees is over meubelen die spontaan barsten/scheuren vertonen, is vlug, vlugger, vlugst verkocht moet worden.
... Man, man, wat mooi.
Precies. Nemen ze inferieur hout, slecht gedroogd, leuk vernisje erover.
Nah ja, ik kan er ook wel uren over bomen (grapje), maar dat doen we dan wel in een PB elders.
Mooi hout is echt fantastisch materiaal, zo jammer dat er bijna geen vruchtbomen meer zijn.

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 19:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boemer10 schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:50]Het hout is Hilhout, gekocht bij Intratuin.

Dan weten we nog niet welke houtsoort, want Hillhout is een bekend merk, maar bij 12x12 cm zal het wel gewoon vuren zijn. Die zijn vaak geïmpregneerd met Wolman zouten als het voor de tuin bestemd is.

Is het vuren tuinhout behandeld met Wolman zouten (ziet er een beetje groenig uit):
Als je ze buiten gaat gebruiken, dan moet je de kopse kanten extra behandelen. Wolman zouten zijn een oppervlakte-behandeling, dus als je het doorzaagt, dan de zaagsnedes extra behandelen.
Voor binnen is dat absoluut niet nodig.
Steek je vurenhout onbehandeld in de volle grond, dan is dat met een paar jaar helemaal weggerot.

bo
door boemer10 - Sep 3, 2014 om 19:39
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 3 sep 2014, 19:12][quote=boemer10 schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:50]Het hout is Hilhout, gekocht bij Intratuin.

Dan weten we nog niet welke houtsoort, want Hillhout is een bekend merk, maar bij 12x12 cm zal het wel gewoon vuren zijn. Die zijn vaak geïmpregneerd met Wolman zouten als het voor de tuin bestemd is.

Is het vuren tuinhout behandeld met Wolman zouten (ziet er een beetje groenig uit):
Als je ze buiten gaat gebruiken, dan moet je de kopse kanten extra behandelen. Wolman zouten zijn een oppervlakte-behandeling, dus als je het doorzaagt, dan de zaagsnedes extra behandelen.
Voor binnen is dat absoluut niet nodig.
Steek je vurenhout onbehandeld in de volle grond, dan is dat met een paar jaar helemaal weggerot.

bo
door boemer10 - Sep 3, 2014 om 19:41
31 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 3 sep 2014, 19:12][quote=boemer10 schreef op woensdag 3 sep 2014, 18:50]Het hout is Hilhout, gekocht bij Intratuin.

Dan weten we nog niet welke houtsoort, want Hillhout is een bekend merk, maar bij 12x12 cm zal het wel gewoon vuren zijn. Die zijn vaak geïmpregneerd met Wolman zouten als het voor de tuin bestemd is.

Is het vuren tuinhout behandeld met Wolman zouten (ziet er een beetje groenig uit):
Als je ze buiten gaat gebruiken, dan moet je de kopse kanten extra behandelen. Wolman zouten zijn een oppervlakte-behandeling, dus als je het doorzaagt, dan de zaagsnedes extra behandelen.
Voor binnen is dat absoluut niet nodig.
Steek je vurenhout onbehandeld in de volle grond, dan is dat met een paar jaar helemaal weggerot.

Ik heb geschreven Grenen hout

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 19:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=boemer10 schreef op woensdag 3 sep 2014, 19:41]Ik heb geschreven Grenen hout
Excuses, te snel gelezen.
Opslag-methode lijkt mij perfect mits het maar voldoende geventileerd is.