ge
door gerrit22_1 Oct 22, 2015 om 11:05
Auto & vervoer

Huis &Tuin

Wij Wonen in een flat en betalen servise kosten waar onder stookkosten en we hebben verwarming meters die worden 1 keer per jaar opgenomen en dat is 30 juni en de afrekening komt pas december of januari ruim een half jaar later ik vind het wel erg lang dat hoeft toch niet zo lang te duren graag hoor ik wat uw.
G.J.van Rijn

1281 22 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 22, 2015 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De termijn tussen de meter opname en de afrekening is inderdaad behoorlijk lang.
U zult niet de enige bewoner zijn die daar een probleem mee heeft, wat vinden de andere flatbewoners daarvan.
Heeft u hierover reeds contact opgenomen met de verhuurder en wat is hun reactie.
Inventariseer wie uw medestander zijn en ga gezamenlijk in bezwaar bij de verhuurder.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 15:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gerrit22,

Ze doen dan inderdaad wel lang over het definitief afrekenen, maar het maakt natuurlijk weinig uit.
Financieel maakt het weinig verschil; als je moet bijbetalen heb je er dus wat 'voordeel' van omdat je pas een paar maanden later moet betalen en als je geld terugkrijgt moet je - helaas - wat langer wachten.
Het komt wel vaker voor dat woningcorporaties wat traag zijn met hun administratie.

Met vr.gr.

ge
door gerrit22_1 - Oct 22, 2015 om 16:09
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerrit22 schreef op donderdag 22 okt 2015, 11:05]Wij Wonen in een flat en betalen servise kosten waar onder stookkosten en we hebben verwarming meters die worden 1 keer per jaar opgenomen en dat is 30 juni en de afrekening komt pas december of januari ruim een half jaar later ik vind het wel erg lang dat hoeft toch niet zo lang te duren graag hoor ik wat uw.
G.J.van Rijn

ge
door gerrit22_1 - Oct 22, 2015 om 16:11
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 okt 2015, 15:57]Hallo gerrit22,

Ze doen dan inderdaad wel lang over het definitief afrekenen, maar het maakt natuurlijk weinig uit.
Financieel maakt het weinig verschil; als je moet bijbetalen heb je er dus wat 'voordeel' van omdat je pas een paar maanden later moet betalen en als je geld terugkrijgt moet je - helaas - wat langer wachten.
Het komt wel vaker voor dat woningcorporaties wat traag zijn met hun administratie.

Met vr.gr.

ge
door gerrit22_1 - Oct 22, 2015 om 16:17
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 okt 2015, 15:57]Hallo gerrit22,

Ze doen dan inderdaad wel lang over het definitief afrekenen, maar het maakt natuurlijk weinig uit.
Financieel maakt het weinig verschil; als je moet bijbetalen heb je er dus wat 'voordeel' van omdat je pas een paar maanden later moet betalen en als je geld terugkrijgt moet je - helaas - wat langer wachten.
Het komt wel vaker voor dat woningcorporaties wat traag zijn met hun administratie.

Met vr.gr.
Maar iemand met kinderen zouden met de feestdagen de afrekening krijgen dan word het wel duur.
het gaat toch met de computer dus dan moet het toch zo gebeurt zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die computer wordt wel bediend door mensen. En weet u dan al zeker dat u teruggaat krijgen?

En als u denkt bij te moeten betalen, kunt u nu al gaan reserveren.

uwjurist
door uwjurist - Oct 22, 2015 om 17:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dit komt waarschijnlijk door de invoering van en problemen met de Warmtewet. Zie de vele berichten hierover op internet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Oct 22, 2015 om 17:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Normaliter moet de afrekening voor 1 juli van het volgende kalenderjaar verstuurd worden, aldus de wet. Dit jaar lukt dat veel verhuurders niet vanwege de nieuwe wet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stand is pas op 30 juni van dat jaar opgenomen. Dus nog alle tijd.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerrit22,

.....Maar iemand met kinderen zouden met de feestdagen de afrekening krijgen dan word het wel duur......
Alleen als je zou moeten bijbetalen.
Je weet de opgenomen stand toch naar ik aanneem en dan weet je dat en kun je de maanden tot de afrekening komt reserveren.
Het zal toch echt niet om enorme bedragen gaan.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 17:30]P.S. Normaliter moet de afrekening voor 1 juli van het volgende kalenderjaar verstuurd worden, aldus de wet. Dit jaar lukt dat veel verhuurders niet vanwege de nieuwe wet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Zonder vervelend te willen doen: bovenstaande vetgedrukte is m.i. niet zo duidelijk.
Vóór 1 juli van volgend jaar is toch altijd mogelijk dan?

ro
door ron530 - Oct 22, 2015 om 18:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De stookkosten zijn een component van de totale servicekosten zoals kosten elektra trappenhuizen, tuinonderhoud en zo meer. Pas als die kosten bekend zijn kunnen de servicekosten definitief berekend worden. De WBV is daarbij afhankelijk van externe bedrijven die nog geen definitieve afrekening hebben gemaakt.

me
door mein33 - Oct 22, 2015 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gerrit22 schreef op donderdag 22 okt 2015, 16:17]

Maar iemand met kinderen zouden met de feestdagen de afrekening krijgen dan word het wel duur.

Zo weet ik er nog wel een paar.
Als de eindafrekening in mei, juni of juli komt dan komt het ook niet gelegen i.v.m. de vakantie, met of zonder kinderen.
In de overige maanden van het jaar, incl. december, komt het bijbetalen, om welke reden dan ook, ook niet uit want er is altijd wel een andere bestemming voor dat geld (te vinden).
Maar de eindafrekening, berekend over 12 mnd, is en blijft even duur ongeacht de maand waarin de rekening op de mat valt.
Simpele oplossing: neem de betaalde stookkosten van de afgelopen drie jaar en neem hier het gemiddelde maandbedrag van.
Zit u met uw voorschot in de buurt van dit gemiddelde bedrag dan zult in weinig of niets hoeven bijbetalen bij de eindafrekening.
Betaald u nu minder aan voorschot dan het gemiddelde bedrag van de afgelopen 3 jr, dan is het verstandig om maandelijks een bedrag dat ongv. gelijk is aan het verschil te reserveren.
Op deze manier is er weinig of geen kans op en onverwachte verrassing.

uwjurist
door uwjurist - Oct 22, 2015 om 18:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 okt 2015, 18:00][quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 17:30]P.S. Normaliter moet de afrekening voor 1 juli van het volgende kalenderjaar verstuurd worden, aldus de wet. Dit jaar lukt dat veel verhuurders niet vanwege de nieuwe wet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Zonder vervelend te willen doen: bovenstaande vetgedrukte is m.i. niet zo duidelijk.
Vóór 1 juli van volgend jaar is toch altijd mogelijk dan?

Voor de spijkerzoekers: Het is veel verhuurders dit jaar dus niet gelukt om al voor 1 juli jl. de afrekening over het afgelopen kalenderjaar (2014) te sturen.

uwjurist
door uwjurist - Oct 22, 2015 om 18:31
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer de standen worden opgenomen, leveranciers en gemeenten hun nota sturen etc. is allemaal niet van belang. Verhuurders moeten altijd alles omrekenen naar het afgelopen kalenderjaar. Vaak moet men dus 2 nota's combineren en van de oudste nota bijv. 8 maanden doorberekenen en van de volgende 4.
Het is nu eenmaal wettelijk verplicht voor 1 juli de afrekening van het kalenderjaar daarvoor te verschaffen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

me
door mein33 - Oct 22, 2015 om 18:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 18:26]

Voor de spijkerzoekers:

Indien u hier mee het "zoeken op laagwater" bedoeld dan is het u blijkbaar ontgaan dat daar geen sprake van is.
Bij velen is het nl. "hoogwater", het water staat hen tot aan de lippen. :-))

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is dus voor de individuele stookkosten niet van toepassing.

Conform Art. 7:259 lid 2 BW verstuurt uw verhuurder uiterlijk zes maanden na afloop van het kalenderjaar een afrekening servicekosten. Wanneer u via de servicekosten ook betaald voor individuele stookkosten krijgt u ook te maken met een afrekening stookkosten. Conform hetzelfde Art. 7:259 lid 2 BW moet uw verhuurder tegelijkertijd met de overige servicekosten ook de afrekening stookkosten presenteren. In veel gevallen is er in geval van individuele stookkosten echter sprake van een ander afrekenseizoen, bijvoorbeel juli tot en met juni. Conform de wet moet de verhuurder bij een afrekeningperiode van juli tot en met juni dus een afrekening verstrekken uiterlijk 30 juni van het jaar erop.
Veel verhuurders vinden dit vreemde regeling en versturen de afrekening stookkosten direct wanneer deze beschikbaar is (er staat ook geen sanctie op het te vroeg versturen van een afrekening stookkosten).

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2015 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, bron vergeten. Bron Servicekosteninfo

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 18:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 18:26][quote=edrick3 schreef op donderdag 22 okt 2015, 18:00][quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 17:30]P.S. Normaliter moet de afrekening voor 1 juli van het volgende kalenderjaar verstuurd worden, aldus de wet. Dit jaar lukt dat veel verhuurders niet vanwege de nieuwe wet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Zonder vervelend te willen doen: bovenstaande vetgedrukte is m.i. niet zo duidelijk.
Vóór 1 juli van volgend jaar is toch altijd mogelijk dan?

Voor de spijkerzoekers: Het is veel verhuurders dit jaar dus niet gelukt om al voor 1 juli jl. de afrekening over het afgelopen kalenderjaar (2014) te sturen.

(Als ik spijkers nodig heb kijk ik wel in de gereedschapskist.)
Het was mij niet duidelijk wat er bedoeld werd.
Bedankt voor de verhelderende toelichting.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2015 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De genoemde Servicekosteninfo is hier te vinden.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 22, 2015 om 23:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 22 okt 2015, 17:30]P.S. Normaliter moet de afrekening voor 1 juli van het volgende kalenderjaar verstuurd worden, aldus de wet. Dit jaar lukt dat veel verhuurders niet vanwege de nieuwe wet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ja war k woon is het ook niet nog steeds niet verrekent, juni 2012-2013 3.em 2013 -2014 ook nog niet en2014-2013 is nog niet gebeurt, hier loopt het afrekenings jaar van 1 juni tot 1 juni

aurora1
door aurora1 - Oct 23, 2015 om 07:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@valerius-2 dan zou ik maar eens achter de jaarafrekening van 2012-2013 en 2013-2014 aan gaan.