li
door linnemans Feb 6, 2014 om 16:24
Huishouden & energie

Huurverhoging bij nieuwe bewoner.

Woningstichting De Zaligheden vraagt voor een seniorenwoning aan nieuwe bewoner een huur van € 480,00, waar de vorige bewoner, ondertussen overleden, een huur betaalde van nauwelijks € 350,00.
Is dit correct?

10348 10 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 6, 2014 om 16:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, dit is correct, oftewel dit mag.

Er komen hier overigens ook aardig wat vragen binnen over het omgekeerde geval. De zittende bewoners betalen meer dan de nieuwkomers.

Het levert altijd een hoop knorrigheid op.

Het is wel zo dat de huur aan het puntensysteem moet voldoen. klik HIER

Maar daar is vast wel rekening mee gehouden.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2014 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag.

mahadma
door mahadma - Feb 6, 2014 om 16:47
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Huurharmonisatie

Wat is huurharmonisatie?

Wanneer een woning wordt geharmoniseerd, dan wordt de huurprijs na huuropzegging met een bepaald bedrag verhoogd. Dit is geen vast bedrag en de verhoging kan op elk moment van het jaar plaatsvinden. Huurharmonisatie staat geheel los van de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli. Door het toepassen van huurharmonisatie kan het voorkomen dat twee gelijke woningen een verschillende huurprijs hebben.

Waarom huurharmonisatie?

Bergopwaarts heeft om een aantal redenen besloten om huurharmonisatie toe te passen:
•Eerlijke prijs-kwaliteitverhouding
Bergopwaarts is van mening dat de prijs van een woning in overeenstemming moet zijn met de kwaliteit ervan. Vaak is dat nu niet het geval en hebben de woningen een erg lage prijs in relatie tot de kwaliteit die wordt geboden. Huurharmonisatie brengt dit weer in balans.
•Profijt verdelen
Bergopwaarts houdt liever de huurprijzen van zo veel mogelijk woningen laag, dan van een relatief klein aantal woningen. Met huurharmonisatie wordt het profijt van de investering van Bergopwaarts eerlijker verspreid over het woningbezit.
•Financiële overwegingen
Bergopwaarts moet uit zijn eigen bedrijfsvoering voldoende financiële middelen halen om in de toekomst te kunnen blijven investeren in nieuwbouw, onderhoud en wijkvernieuwing. De extra inkomsten na huurharmonisatie bieden zekerheid voor de toekomst.

Hoe wordt er geharmoniseerd?

Per woning wordt bepaald of de huurprijs geharmoniseerd moet worden. Pas als er iemand gaat verhuizen komt huurharmonisatie aan de orde. Voor zittende huurders verandert er dus niets. Nieuwe huurders krijgen een huurcontract aangeboden met de nieuwe, hogere huurprijs. Het kan dus voorkomen dat er huurders naast elkaar in hetzelfde type woning wonen en dat de huurprijs verschillend is.

Even van een willekeurige site het begrip Huurharmonisatie geleend.

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2014 om 17:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo linnemans,

Lees ter info ook even hier.:

Het puntensysteem bepaalt wat de maximale huurprijs van uw sociale huurwoning mag zijn. Is uw huur hoger? U kunt dan de verhuurder vragen om de huur te verlagen. Het puntensysteem geldt niet bij geliberaliseerde huurwoningen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2014 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@

Chips. De link staat al bij zoekster. Sorry.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 6, 2014 om 19:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 6 feb 2014, 16:30]Ja, dit is correct, oftewel dit mag.

Er komen hier overigens ook aardig wat vragen binnen over het omgekeerde geval. De zittende bewoners betalen meer dan de nieuwkomers.

Het levert altijd een hoop knorrigheid op.

Het is wel zo dat de huur aan het puntensysteem moet voldoen. klik HIER

Maar daar is vast wel rekening mee gehouden.

Alleen met de maxium huur, die mag wel lager zijn.

li
door linnemans - Feb 6, 2014 om 21:29
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Ik ben nu overtuigd, niet blij.
linnemans

ch
door chantallie77 - Jun 19, 2014 om 09:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=linnemans schreef op donderdag 6 feb 2014, 16:24]Woningstichting De Zaligheden vraagt voor een seniorenwoning aan nieuwe bewoner een huur van € 480,00, waar de vorige bewoner, ondertussen overleden, een huur betaalde van nauwelijks € 350,00.
Is dit correct?

bij mij betalen de buren ook tussen de 350 en 450.. ik als nieuwe bewoner begon met 645
en inmiddels met de huurverhoging 680 (woon er nu anderhalf jaar) .. nu heb ik wel een nieuwe keuken douch en wc en cv ... maar bv boven enkel glas maar betaal dus zeker 200 meer dan mijn buren..
echt waardeloos dus

mahadma
door mahadma - Jun 19, 2014 om 10:03
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Chantallie, en in de rest van NL is het overal het zelfde. Doe je niets aan, accepteer het en ga door met je leven.

ch
door chantallie77 - Jun 19, 2014 om 23:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mahadma,

Bedankt voor het reageren hoor ;)