an
door angelique1988 May 12, 2011 om 08:14
Geldzaken & recht

Incasso oplichting

Hallo, tot mijn grote verbazing ontving ik dinsdag 11 mei 2011 een aanmaning van een incassobedrijf. Het begon allemaal toen ik in november 2010 een product besteld had bij een autodemontagebedrijf. Die heb ik enkele dagen later retour gezonden, nu beweert dat bedrijf dat zij de retourzending nooit ontvangen hebben, en ik heb hier helaas geen bewijsje meer van dat ik het wel terug gezonden heb. Ook zegt het autobedrijf dat ze mij in deze tussentijd van 6 maanden 2 aanmaningen gestuurd hebben, alvorens het incassobureau in te schakelen. Deze heb ik echter nooit van hun ontvangen. Ik dacht ik stuur het pakket retour en ben er vanaf, heb ook niks meer van het bedrijf gehoord na de retourzending. Nu moet ik dus de hoofdsom van E 49.- betalen en E 63.- buitengerechtelijke kosten en E 3.- rente. Terwijl ik het product nieteens meer heb!! Mag dit? En kan ik hier nog iets aan doen, zonder bewijs? Alvast bedankt...

2721 3 Rapporteer

jaapje_1
door jaapje_1 - May 12, 2011 om 08:55
315 Antwoorden / 0 Vragen

Angelique,

Erg vervelend voor je maar jij bent als verzender aansprakelijk voor de zending totdat de ontvanger deze ontvangen heeft. Jij moet kunnen aantonen dat de ontvanger de zending ontvangen heeft en als jij zelf de trace code niet meer hebt wordt dat een heel lastig verhaal.
Het blijft wel opmerkelijk dat je de aanmaningen nooit ontvangen hebt. De buitenrechtelijke kosten zijn uit mijn hoofd wel aan de hoge kant, dit mag maar een bepaald percentage zijn van de hoofdsom. De rente is ook te hoog, dit is het bedrag over de hoofdsom voor een heel jaar en dat is na het onstaan van de vordering nog niet voorbij.
Neem in iedergeval even contact op met het bedrijf dat er wat mis gegaan is, die 49 euro zal je sowieso moeten betalen de rest kan je alleen maar damage control op uitvoeren.

moeder56
door moeder56 - May 12, 2011 om 11:12
483 Antwoorden / 2 Vragen

Als je de datum van terugzending nog weet, kun je bij het verzendkantoor navragen of zij de code nog voor je kunnen traceren. Deze wordt nl. gescand.

alfatrion
door alfatrion - May 12, 2011 om 11:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De buitenrechtelijke kosten mogen volgens Rapport Voorwerk II tot een hoofdsom van 250 euro niet hoger zijn dan 37 euro. Hier komt nog BTW bovenop wanneer de tegenpartij niet BTW plichtig is. In bijna alle gevallen is men wel BTW plichtig.

Hier tegen zou je zelf in het verweer kunnen komen door te betwisten dat de aanmaningen zijn aangekomen, maar nu er meerdere aanmaningen zijn verstuurd hangt de kans van succes een beetje af van de rechter. Bij verlies zijn de kosten hoger dan de 37 euro.