ma
door maar Dec 11, 2005 om 22:29
Geldzaken & recht

Kadobon verlopen?

Ik heb een kadobon gekregen en toverde hem vorige week uit mijn kast tevoorschijn; ik was de bon totaal vergeten. Er staat op de bon dat deze maar een half jaar geldig is. Hij is nu dus een half jaar verlopen. Ik baal hiervan, want degene die hem mij heeft gegeven heeft er toch geld aan uitgegeven. Weet iemand of de winkel toch verplicht is mij de kadobon te laten besteden?

Bedankt alvast.

6527 11 Rapporteer

jo
door jopie75 - Dec 11, 2005 om 23:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Deze kadobon vertegenwoordigd een bepaalde geldwaarde; volgens de nederlandse wet kunnen zaken die geld vertegenwoordigen niet voorzien worden van een 'houdbaarheidsdatum'. De enige reden dat er een datum vermeld wordt op dit soort bonnen is omdat de instantie die deze bonnen uitgeeft uw consumeergedrag op deze manier probeert te beinvloeden; kortom ze proberen u te bewegen om de bon voor een bepaalde datum in te leveren. Kortom; men is dus verplicht om deze bonnen aan te nemen.

user123
door user123 - Dec 11, 2005 om 23:51
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Degene die de bon heeft gekocht en aanvaard heeft ingestemd met de beperkte geldigheidsduur.

Waarom u achteraf wanneer u op de hoogte was (of had kunnen zijn) van de voorwaarden erop terugkomen ?

polletje
door polletje - Dec 12, 2005 om 00:29
14 Antwoorden / 0 Vragen

maar, Jopie 75 geeft je een goed antwoord.

user 123 geeft je een populair antwoord..!

Sinds, al misschien "enige jaren" is het bekend, dat winkeliers verplicht zijn cadeaubonnen te verzilveren ondanks de vermelde geldigheidstermijn..!

Op veel van de huidige cadeaubonnen staat daarom deze termijn dan ook niet meer..!

Ga daarom naar de winkel waar deze bon verzilverd kan worden en wijs hen daarop ...!

Wedden dat de bedrijfsleider toegeeft..!! Het bedrag is betaald en het niet terug geven zou diefstal betekenen...!!

hutch
door hutch - Dec 12, 2005 om 12:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Polletje,

"Het bedrag is betaald en het niet terug geven zou diefstal betekenen...!!"

als je het zo stelt, is het geen diefstal (= door misdrijf verkregen), maar: verduistering (= anders dan door misdrijf verkregen). knipoog [;)]

Gr. Hutch

vladja
door vladja - Dec 12, 2005 om 13:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een cadeaubon behoudt zijn geldigheid zolang het bedrijf, waar deze gekocht is, bestaat, en niet van eigenaar gewisseld is!

Middenstanders zetten er een een datum op om binnen redelijke tijd de bon weer terug te zien. Dat is alles! In principe blijft die bon dus gewoon geldig. Is de zaak van eigenaar gewisseld of bestaat de zaak niet meer, dan is het einde verhaal en kunt u de bon weggooien. In de andere gevallen blijft de bon zijn geldigheid behouden.

Vladja

rooijm
door rooijm - Dec 12, 2005 om 14:33
62 Antwoorden / 6 Vragen

Als de winkel u niet de bon laat besteden, is de winkel inderdaad fout.
Echter een tipje, om veel stampij in de winkel te voorkomen; Als het een VVV-Irischeque, een dinerbon of een theaterbon betreft en de winkel doet moeilijk, schiet dan even aan bij een VVV kantoor, die wisselen hem dan vaak om voor een nieuwe. Eigenlijk koopt u dan een nieuwe bon, welke u betaalt met uw huidige bon. Dan hoeft u niet met de winkelmedewerkers in conclaaf.

En nu maar iets leuks bedenken om het bedrag te besteden!
Maaike

lenyenfred
door lenyenfred - Dec 12, 2005 om 14:33
93 Antwoorden / 8 Vragen

Het is inderdaad al jaren, dat een kadobon onbeperkt geldig is.

Het is zelfs voor de betreffende winkelier niet ongunstig, als de bon jaren weg blijft.

Al die tijd kan hij ''gebruik'' maken van het geld.

Heb ook nooit begrepen, dat een winkelier moeilijk doet over de
inleveringstermijn, tenzij hij zo zielig denkt, dat hij nog een
keer  kan verdienen  aan een kadobon.

Gewoon inleveren dus.

Groetjes Leny en Fred

bo
door boisle - Dec 12, 2005 om 16:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

wil daar iets over kwijt

een zaak de oorbel in denbosch daar heb ik een bon gehaald voormijn dochter haar verjaardag

ze had een euro over maar kreeg geld niet terug ook geen tegoedbon ik heb daar overgebeld en kreeg te horen dat ze daar niet aan deden tevens was de bon maar een jaargeldig stond erop geschreven op de een wel en de ander niet vreemd toch

kan iemand mij vertellen waar dit is aangegegeven in de wetgeving dan kun je ozn onhebbelijke winkelier eens fijntjes op wijzen.

mat ander kadobonnen zoals de cdbon kreeg ik zelfs voor 072 eurocent een teoedbon

dus waar een wil ie echt wel een weg of moet je dan inderdaad o[p princiepele gronden aangifte doen?

ka
door katja54 - Dec 13, 2005 om 11:45
54 Antwoorden / 8 Vragen

Twee weken geleden kwam ik een kadoobon tegen van een tuincentrum. Die bon was al meer dan een jaar verlopen. Ik heb het tuincentum bebeld en er was niets aan de hand. Ik kon hem gewoon inleveren maar ik moest me wel eerst even melden bij de klanten service.

ratwoman
door ratwoman - Dec 13, 2005 om 11:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt wel verschil of de bon van de winkel zelf is, of een  nationale bon. Als de bon uitgegeven is door die winkel, vind ik dat ze wel een uitzondering mogen maken. Ze hebben het geld immers al ontvangen. Maar ze zijn het niet verplicht. Verlopen is verlopen. Anders is het bij een nationale bon, die is vaak op een andere plaats gekocht. Een winkelier betaald honderden euro's per jaar om lid te zijn van bijvoorbeeld de vvv- of cd-bon, zodat zijn klanten die bonnen bij hem in de winkel kunnen inleveren. Hij moet de bonnen dan opsturen naar bijvoorbeeld de vvv of nvgd(cd-bon) en als de bon dan verlopen is of er mist een controlestrookje, dan krijgt de winkelier daar geen geld voor terug. De winkelier moet dan opdraaien voor de kosten, terwijl de bon niet eens bij hem gekocht is! Bij een vvv-bon is het inderdaad zo dat je die kunt omwisselen bij het vvv-kantoor. Gelukkig zijn de meeste mensen blij met hun cadeautje en wisselen hem binnen de geldigheidsduur in.

ja
door janwest - Feb 25, 2008 om 20:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jopie75,

Ik ben benieuwd of jij het bent ?

Ik ben jan westerop, je hebt vandaag op mij gereageerd

dat heet geknipoogt via match.com. als je het bent mail

me jwesterop@planet.nl

Groet,

Jan