sy
door sybshops Feb 11, 2015 om 19:21
Huishouden & energie

Kan een bedrijf je zomaar op een blacklist zetten op basis van adresgegevens? Of is dit in strijd met de wet?

Onlangs overgestapt van energieleverancier via gaslicht.com naar de greenchoice. Kort na aanmelding via deze site kreeg ik een mail van oxxio of ik even 400 euro borg van te voren wilde overmaken?! Dit stond nergens vermeld in de voorwaarden. In eerste instantie dacht ik aan een hoax of oplichterij. Na wat googlen bleek: deze methode wordt wel vaker gebruikt wanneer een nieuwe klant wantbetaler is geweest. Vrij bijzonder aangezien ik echt letterlijk nog nooit in mijn leven een rekening te laat betaald heb.
Na contact met greenchoice bleek mijn vermoeden te kloppen. Ik zou op een blacklist staan, maar niet bij greenchoice. Dit zou een ander bedrijf voor de greenchoice hebben uitgezocht, namelijk "Directpay".

Toen ik telefonisch contact zocht met directpay bleek: zij doen een check op basis van adresgegevens. Als er ooit een vorige bewoner een keer een rekening niet op tijd heeft betaald, komt dit adres op hun blacklist te staan. Mijn adres stond blijkbaar op de blacklist en naar aanleiding daarvan heeft directpay een negatief advies gegeven aan greenchoice. Greenchoice wilde daarom alleen doorgaan met de aanmelding als ik eerst 400 euro betaalde.

Om dit ongedaan te maken moest ik een aantal gegevens naar een speciaal emailadres mailen van directpay om van hun blacklist af te komen.

Al met al heeft dit mij flink wat inspanning, tijd, frustratie en geld (0900 nrs) gekost.

Mijn vraag is: mag dit zo maar? Is dit wettelijk gezien een legale manier van werken? Wat is er gebeurd met onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

1317 3 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 11, 2015 om 19:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Of dat zomaar kan ik geloof het niet dat men zonder daar vanaf weet dit kan doen, het minste lijkt mij toch dat zij daar u mededeling van behoren te doen wanneer dit gebeurt en niet na een tijd dat u daar zelf achter moet komen op deze manier.

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2015 om 21:11
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, is erg vervelend en gebeurt vaker dan men denkt: slechte buurt, slechte naam bewoners en noem maar op. Ook met verzekeringen e.d. "werkt " men zo. Hoop dat u schone lei heeft kunnen maken na al uw inspanningen; uit het niets lijkt iemand zomaar een "bijna"crimineel. Frustratie alom, wat ik me heel goed kan voorstellen.

sw
door swat1500 - Feb 12, 2015 om 00:06
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan zomaar als er inderdaad sprake is geweest van een wanbetaler op het betreffende adres. Energie maatschappijen hebben geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie en kunnen dus niet controleren of de wanbetaler van destijds nog steeds op het betreffende adres woont. Het is dus een geoorloofde manier van risico inschatting.
Men moet wel de mogelijkheid bieden om eventuele onjuiste gegevens te laten corrigeren.

De term "u bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is" is een strafrechtelijk begrip waar u binnen het civiel recht niets aan heeft.