donna
door donna Aug 10, 2012 om 00:30
Computers & telefonie

Kan roaming vanzelf inschakelen?

Ik heb een HTC smartphone met abonnement van Vodafone. Ik dacht dat ik roaming had uitgezet, maar nu verschijnt plotseling een R boven in het scherm en ik weet niet wat dat anders kan zijn dan Roaming.

Om het uit te zetten heb ik het volgende gedaan: op Draadloos en netwerken --> mobiel netwerk --> Gegevensroaming: " verbinding maken met gegevensservices tijdens roaming" uitgevinkt. Maar de R blijft er gewoon staan.

Omdat ik hem niet weg kan krijgen heb ik uiteindelijk het mobiele netwerk helemaal uitgezet, maar nog steeds blijft de R staan. Bovendien, als ik een netwerk kies omdat ik wil bellen komt er meteen een bericht dat ik bezig ben met data-roaming. Uiteindelijk heb ik alles afgezet: vliegtuigmodus, wi-fi, bluetooth, mobiel netwerk en automatisch synchroniseren, maar nog steeds staat die R daar. Het gekozen netwerk is Vodafone Spanje, omdat ik daar op dit moment ben.

Ik wil helemaal geen roaming, ik heb wi-fi op mijn telefoon, een pc met wi-fi en gratis gebruik van het netwerk van het hotel.

26438 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag donna,
Misschien heb je iets aan klik hier..., beide pagina's even doorlezen en Klik hier...?

vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe het bij HTC zit, maar bij mijn telefoon staat er een "R" in het icoontje om aan te geven dat, als data roaming op nationaal staat, aan te geven dat ik aan het roamen ben en daardoor geen gebruik kan maken van mobiel internet.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 09:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Donna,

Wanneer je geen gebruik wil maken van data roaming dien je inderdaad de gegevensservice tijdens roaming uit te vinken. Dit heb je dus goed gedaan.
De "R" in je scherm heeft te maken met dat je gebruik maakt van het buitenlands netwerk. In jouw geval is dit Vodafone Spanje.
Zolang dit dus in je scherm staat is er niets aan de hand. Je hoeft dus niet bang te zijn voor onnodige datakosten in het buitenland. Dit heeft er gewoon mee te maken dat je gebruik maakt van een roamingnetwerk.

Met vriendelijke groet,

Anoeska
Vodafone 24/7 Web Crew

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vodafonewebcare: dank je wel voor dit snelle antwoord, ik heb de vraag een dag eerder al aan de klantenservice gesteld, maar daarvan heb ik nog geen reactie.

Mag ik nog wat vragen? Kan ik het automatisch synchroniseren weer aanzetten? Ik heb dat om problemen te voorkomen uitgezet, zoals ook al het andere, maar het lijkt me niet nodig zolang de gegevensservice uit staat.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt toch veel beter met al uw vragen langs zo,n service punt te gaan? Wellicht heeft een verkeerde telefoon u deze problemen gegeven dus ruilen zou een optie zijn?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

kamphuysen schreef op vrijdag 10 aug 2012, 10:11: Het lijkt toch veel beter met al uw vragen langs zo,n service punt te gaan? Wellicht heeft een verkeerde telefoon u deze problemen gegeven dus ruilen zou een optie zijn?
Ja :-) ruilen voor een telefoon met een plakkertje erop 'verboden te roamen'.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

kamphuysen schreef op vrijdag 10 aug 2012, 10:11: Het lijkt toch veel beter met al uw vragen langs zo,n service punt te gaan? Wellicht heeft een verkeerde telefoon u deze problemen gegeven dus ruilen zou een optie zijn?

Geweldig idee! Dat nog niemand daar eerder aan gedacht heeft!

Denk je dat het ruilen van je telefoon in Spanje makkelijk gaat? Hoe is jouw ervaring op dit punt?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK denk dat je vodafone web care kunt vertrouwen.Daar heb je goed aan gedaan.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Donna,

Je kunt alles aanzetten maar laat je gegevensservice tijdens roaming uitgevinkt staan.
Je kunt natuurlijk ook een Alles-in-1-bundel activeren. sms Alles op Reis naar 4000. Je betaald dan € 2,00 per dag en krijgt daarvoor 20 minuten bellen, 20 gebeld worden, 20 Sms-berichten én 35MB per dag. Dan heb je er geen omkijken meer naar en kun je op het strand internetten.

Met vriendelijke groet,

Eric
Vodafone 24/7 Web Crew

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Donna
R is een telefoonmaatschappij,waarschijnlijk zie je dat op je movil.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

montecabo schreef op vrijdag 10 aug 2012, 15:25: Hallo Donna
R is een telefoonmaatschappij,waarschijnlijk zie je dat op je movil.
Natuurlijk, logisch toch de 'R' van Vodafone Espanja.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2012 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vind ik het raar dat ik, zodra ik het mobiele netwerk aanzet, dit bericht krijg:

Je bent nu aan het roamen. Dataroamen kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Netwerkverbinding tijdens roamen toestaan?

Dan heb ik de keuze tussen ok en annuleren, als ik annuleer kan ik ook niet bellen.Vodafone kan wel zeggen dat er niets aan de hand is zolang de gegevensservice is uitgevinkt, waarom komt dit bericht dan?

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Donna,

lees dit even

Als je het bovenstaande even leest snap je ook wat roaming is en ook wat DATAROAMING is.
Dat is een wezenlijk verschil hoor.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op vrijdag 10 aug 2012, 15:38:
montecabo schreef op vrijdag 10 aug 2012, 15:25: Hallo Donna
R is een telefoonmaatschappij,waarschijnlijk zie je dat op je movil.
Natuurlijk, logisch toch de 'R' van Vodafone Espanja.

Nee gillipolla de R van telefoonmaatschappij "R" españa natuurlijk.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:45: Hallo Donna,

lees dit even

Als je het bovenstaande even leest snap je ook wat roaming is en ook wat DATAROAMING is.
Dat is een wezenlijk verschil hoor.

Succes, poltol

Dat is inderdaad een informatief artikel, ik denk dat ik het nu begrijp. Zolang "gegevensverbinding ......" staat uitgevinkt, kan ik het mobiele netwerk aanzetten om te bellen, maar zal er niet automatisch overal naar updates worden gezocht.
Het verwarrende was de waarschuwing voor hoge kosten zodra ik verbindiing maakte met een mobiel netwerk.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook om gewoon te kunnen bellen en bereikbaar te zijn zal er een verbinding met een netwerk moeten bestaan, omdat dat niet je eigen netwerk is ben je a/h roamen.

Maar over die roaming-verbinding gebruik je dus, als je alles goed hebt ingesteld, geen data-verbinding.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,

DATAROAMING site vergeten.

dataroaming

Vr.gr. poltol