fr
door fredenwilma Dec 13, 2014 om 23:04
Geldzaken & recht

Kindsdeel

Mijn moeder is helaas in 2009 overleden, nadien is het huis van mijn ouders verkocht. Mijn vader heeft toen een verzorgingshuis betrokken. Nu is mijn vader helaas dit jaar overleden. Mijn broer en zus hebben zeker 13 jaar niet naar mijn ouders omgekeken. Zij eisen nu hun kindsdeel op, wat na het overlijden van mijn moeder is vastgesteld. Kort na het overlijden van mijn moeder heeft mijn vader met zijn volle verstand het testament gewijzigd. Mijn vader heeft er lekker van geleefd en na zijn overlijden blijkt er niet voldoende vermogen meer te zijn om het kindsdeel aan hen uit te betalen. Ik had alles al eerder uit handen gegeven bij de notaris. Heb erfenis benificiar aanvaard.Mijn zus heeft nu een advocaat ingeschakeld omdat zij meer geld eist dan nu beschikbaar is. Stel dat ik niet beschik over het bedrag wat zij eikst, wat kan dit voor gevolgen voor mij hebben? En stel dat ik toch meer zou moeten betalen, kan ik dit in termijnen doen?

1216 6 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 14, 2014 om 00:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ten eerste belachelijk dat ze ineens na het 13 jaar de weg naar huis weer weten te vinden maar dat gebeurd wel vaker als er geld in het spel is.
Ik ben geen jurist, heb ook geen parate kennis hierover maar ik hoop dat mijn gezonde verstand gelijk heeft als ik zeg dat ze u niet verantwoordelijk kunnen houden.
Ik ben erg benieuwd of zo'n kindsdeel opeisbaar is als een testament bijvoorbeeld een kind uitsluit. Of zoals in uw geval als er niets meer te halen is.
Ben benieuwd naar de antwoorden hierop.

Diewilik

ma
door malhy2 - Dec 14, 2014 om 01:27
309 Antwoorden / 13 Vragen

Zie hier: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-09-11/vader-maakt-erfenis-op

Ook daar is de volgende reactie te vinden waar ik het wel mee eens ben:
Ik word altijd een beetje misselijk van dit soort vragen, alsof je ergens “recht” op hebt. Je ouders hebben samen het geld verdient en blijkbaar besloten dat de langstlevende er mag van genieten. Het is niet JOUW geld maar dat van hun. Waarom denk de dat je er uberhaupt recht op hebt? Ik hoop dat mijn ouders alles opmaken en er lekker van genieten! Het is HUN geld, niet de mijne, dat ik verkrijg door mijn hand op te houden. Typische materialistische instelling van deze wereld, stel je voor dat je een cent mist waarop je “recht” denkt te hebben. TRIEST!!

het gaat hier niet in het bijzonder over Uw vraag, U bent bezorgt of Uw broers.zussen U kunnen benadelen maar ik kom deze vragen geregels tegen op het Forum.
Nogmaals dit slaat niet op U maar voor de andere vraagstellers over erfenissen.

Gr Ed

door 1953 - Dec 14, 2014 om 03:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het kindsdeel blijf!

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2014 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt dat uw vader zijn testament gewijzigd heeft, moet ik dasruit opmaken dat hij de andere kinderen heeft onterfd en dat u de enige erfgenaam bent?

Zijn nalatenschap omvat natuurlijk ook nog de niet uitbetaslde kindsdelen voor de kinderen naar aanleiding van het overlijden van uw moeder.

Die schulden moeten eerst voldaan worden, maar als er niets meer is, of niet voldoende, om die schulden te betalen, houdt het op. Dan is de nalatenschap per saldo nihil.

Maar de afwikkeling is in handen van een notaris, zoals u zegt, die kan u daarover precies inlichten.

lo
door lovewinnie - Dec 14, 2014 om 11:17
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De andere kinderen kunnen u niks maken. De ouder die overblijft heeft alle rechten het geld op te maken en er over te beschikken tot die ook dood gaat. Wat dan over blijft kan verdeeld worden. Is het geld er zou het betaald moeten worden is het er niet valt er niks te halen.

http://financieel.infonu.nl/geld/65026-langstlevende-mag-erfdeel-van-kinderen-opmaken.html

marcel75
door marcel75 - Dec 14, 2014 om 17:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dit probleem komt vaker voor als de erfgenamen in nalatenschap 1 niet dezelfde als de erfgenamen in nalatenschap 2.Het was slim van u om de nalatenschap beneficiair te aanvaarden. Daardoor bent u niet in privé aansprakelijk voor de betaling van de vordering die de andere kinderen hebben op de nalatenschap van uw vader.

Vervolgens hoop ik dat uw vader u tot executeur heeft benoemd. Dat maakt de afwikkeling namelijk wel wat eenvoudiger nu. Houdt er wel rekening mee dat u een boedelbeschrijving zullen moeten opstellen.

Ook vallen de notariskosten in beginsel niet onder kosten van vereffening en zult u die zelf moeten betalen als opdrachtgever.