di
door dijkstra2 Jun 12, 2014 om 13:59
Voeding & gezondheid

Klacht over declaratie Ziekenhuis

Ik heb in 2012 een 3-maandelijkse behandeling gehad voor een probleem met mijn rechterknie, waartussen onder- en bovenbeen het kraakbeen helemaal weg was. Helemaal goed gelukt. Dit is gedeclareerd door het Lievensberg ziekenhuis in Bergen op Zoom bij DITZO. Bij inzage in mijn eigen pagina bij DITZO, zag ik dat ditzelfde bedrag voor de gehele behandeling echter 2x was gedeclareerd.. De eerste declaratie werd ingediend op 25-9-2012 en de 2e op 20-7-2013. De echte behandel periode was echter vanaf 1 juni 2012 t/m 31-8-2012. Heb het ziekenhuis gebeld dat dit slechts een behandeling was voor 1 voorafspraak, 3 vervolgafspraken met een tussenpauze van een week en een eind afspraak met de Orthopeed zelf. Op de kop af 3 maanden. Ik kreeg als antwoord dat de behandeling langer had geduurd en al was het maar 1 dag over de 3 maanden dan werd het hele bedrag dus gewoon weer in rekening gebracht bij de zorgverzekeraar.
Ik heb DITZO hiervan in kennis gesteld, die mij zeiden met het Ziekenhuis contact op te nemen en heb DITZO een brief gestuurd met een kopie van mijn afsprakenkaart. Na een tijd niets gehoord te hebben, heb ik DITZO weer gebeld, en die vertelden mij dat het ziekenhuis het juist had gedaan, basta en daarmee uit. Ik was sprakeloos. Ik kon niets meer doen
Voor een 3-maandelijkse behandeling binnen de termijn, voor een voorafspraak + röntgenopname, 3 x wekelijks een injectie van 5 minuten en een eindafspraak van 5 minuten is nu uiteindelijk een bedrag betaald van 2 x Euro 608,77= Euro 1217,54 inplaats van Euro 608,77.
Geen wonder dat de zorgkosten zo uit de hand lopen. Geen gehoor bij het ziekenhuis en geen gehoor bij de zorgverzekeraar. Nederland is een Luilekkerland geworden voor de Zorgsector en de kosten komen in de vorm van hogere verzekeringspremies bij het publiek terecht. Halleluja!!

2709 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2014 om 15:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, halleluja dan maar dat de behandeling naar wens is verlopen. De rekeningen zullen wel correct zijn, ook als de behandelperiode in 1 periode is gedaan. Met de rekeningen mogen de ziekenhuizen later declareren.

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2014 om 15:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dijkstra2,

En wat is nu je vraag?
Of er juist gehandeld is?
Lijkt me wel.
Je bent zo attent geweest om de verzekeraar op de hoogte te stellen van de in jouw ogen dubbele declaratie.
Deze heeft e.e.a. gecontroleerd en in orde bevonden.
Dat sommige declaraties in onze ogen wel eens 'onlogisch hoog' zijn is blijkbaar het gevolg van het gehanteerde systeem.

Met vr.gr.

di
door dijkstra2 - Jun 12, 2014 om 18:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat jullie niet begrijpen waarom het gaat.
Ik heb in totaal 5 afspraken gehad in precies 3 maanden in 2012.. Dit is juist gedeclareerd, alleen met verkeerde data. De 2e declaratie kwam in 2013 voor dezelfde behandeling, maar nu met nog latere data, die dus helemaal niet had plaatsgevonden. Punt is dat zij ervan uitgaan dat een behandeling in precies 3 maanden moet gebeuren en dan krijgt de Ziektekostenverzekeraar de rekening die dan ook mooi wordt betaald zoals het hoort. Echter Is dezelfde behandeling 1 dag uitgelopen dan precies die 3 maanden, krijg de verzekeraar dus weer dezelfde rekening, wat volgens mij ordinaire fraude is. Mijn huisarts was het er helemaal mee eens.
Helaas kan ik de overzichten niet in deze opzet aanhechten, want hiervoor is geen mogelijkheid
geschapen. Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is?
Voor elke behandeling moet je uiteraard betalen, maar niet voor die je niet gehad hebt.
Ik heb die 5 afspraken op mijn afsprakenkaart staan en dat is all. Verder nooit meer een behandeling gehad, wat te zien is op mijn afsprakenkaart.

ph
door philip36 - Jun 12, 2014 om 20:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Onbegrijpelijk dat zoiets mogelijk is.
Je loopt inderdaad tegen een muur aan, het lijkt of de zorgverzekeraar het soms ook niet meer weet en maar aanneemt dat alles volgens de regels verloopt.
In dit geval zijn deze regels niet goed en het wordt hoogtijd dat er iets gaat veranderen aan dit soort declaraties.
U zou eens kunnen vragen waar deze declaratiemethode beschreven staat.
Maar ja, ziekenhuizen hebben veel geld nodig, o.a. óók voor het betalen van afkoopsommen aan vertrekkende artsen.

ditzowebcare
door ditzowebcare - Jun 16, 2014 om 15:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dijkstra2, vervelend om te horen dat je nota naar jouw idee dubbel is gedeclareerd. Zou u ons uw polisnummer kunnen doorgeven zodat wij hier nogmaals naar kunnen kijken? ^MB

el
door elze30 - Aug 13, 2014 om 10:25
150 Antwoorden / 3 Vragen

Googel op " dbc dot wikipedia". Dan kunt u uitleg lezen over " regeling prestaties en tarieven medische psecialistische zorg ". Het hele dbc systeem berust op gemiddelden, dus er worden nooit uitzonderingen gemaakt. Ik denk dat ue argument, dat u niet over de drie maanden heen bent gegaan, niet klopt, omdat het in de officiele regeling niet gaat om drie maanden, maar om 90 dagen.
Zie in het betreffende artikel: "Het eerste subtraject van een zorgtraject is zorgtype met code ZT11. Een vervolgtraject heeft code ZT21. Een subtraject wordt gesloten:

Bij een klinisch subtraject: op de 42e dag na ontslag.
Bij een niet-klinisch subtraject (dagverpleging of polikliniek) met operatie: op de 42e dag na de operatie.
Bij een niet-klinisch subtraject met een conservatieve (= niet-operatieve) behandeling:
met ZT11: op de 90e dag na de opening van het subtraject.
met ZT21: op de 365e dag na de opening van het subtraject.
Op de 365e dag indien het subtraject na 365 dagen nog open staat."

di
door dijkstra2 - Aug 13, 2014 om 10:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mij werd door de administratie uitdrukkelijk gezegd dat het om een periode van 3 maanden gaat en niet over een periode van 90 dagen. Hun eigen woorden dus!!

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2014 om 11:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dijkstra2 schreef op woensdag 13 aug 2014, 10:31]Mij werd door de administratie uitdrukkelijk gezegd dat het om een periode van 3 maanden gaat en niet over een periode van 90 dagen. Hun eigen woorden dus!!

Huh? 3 maanden = toch 90 dagen? Zal wel aan mij liggen. ;-((

el
door elze30 - Sep 3, 2014 om 21:13
150 Antwoorden / 3 Vragen

Van 1 juni tm 31 augustus is 30+31+31=92 dagen. Dus als de laatste behandeldag op 29 augustus was geweest dan was het wel binnen de eerste dbc gevallen. Vanaf30 augustus start automatische de nieuwe dbc.

el
door elze30 - Sep 3, 2014 om 21:14
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dijkstra2 schreef op woensdag 13 aug 2014, 10:31]Mij werd door de administratie uitdrukkelijk gezegd dat het om een periode van 3 maanden gaat en niet over een periode van 90 dagen. Hun eigen woorden dus!!Toch was dat dus fout.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2014 om 21:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=elze30 schreef op woensdag 3 sep 2014, 21:13]Van 1 juni tm 31 augustus is 30+31+31=92 dagen. Dus als de laatste behandeldag op 29 augustus was geweest dan was het wel binnen de eerste dbc gevallen. Vanaf30 augustus start automatische de nieuwe dbc.

Nou ja, wachten we een schrikkeljaar af, is het weer een dag of wat verschil. Wel onzin hoor, door de bank genomen. Krijg ook supplement voor 3 maanden, is gewoon 90 dagen. Bestel je de medicatie toch een paar dagen eerder, indien nodig?