iris_nina m
door iris_nina m Feb 7, 2011 om 20:54
Voeding & gezondheid

Komt er ooit verandering binnen de ggz?

Hallo, ik ben Nina. Ik ben nu 11 jaar een cliënt van de ggz. Ze beloven een hoop maar uiteindelijk doen ze erg weinig. Sinds een tijdje hebben ze hier het "act" Dat noemen ze algemene crisis team maar het betekend wat anders. Het is een Engelse vertaling ergens van. Maar niet crisis team. Woon nu ongeveer 6 a 7 jaar weer hier. Ze hebben inmiddels rond de 20.000€ ontvangen. Weliswaar via mijn verzekering, maar toch. Hoe is het mogelijk dat ze zo'n groot bedrag ontvangen voor "weinig doen". Ik GA nu weg bij de ggz. Ben het enorm zat. Zoals ik al zei: ze beloven een hoop en doen zeer weinig. Het act komt 2x in de week. Het enige wat ze vragen is: hoe gaat het nu met je? Er komt iedere keer een ander en eigenlijk alles loopt langs elkaar heen. Ik vraag me dus af : komt hier ooit verandering in? Maar op mij hoeven ze niet meer te rekenen. Ik GA daar weg. Er is in Drachten een hulpverlenende instantie die je niet als nummer ziet!! Maar als een persoon. Dat is Pi-groep. Ik ga daar mijn geluk proberen te zoeken.

4007 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 7, 2011 om 22:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Assertive Community Treatment (ACT)--

--Rol cliënt
Van de cliënt wordt een actieve bijdrage verwacht bij het tot stand brengen van verbeteringen op verschillende gebieden--GGZ

Als je niet tevreden bent moet je dat bespreken en anders ergens anders hulp zoeken.

iris_nina m
door iris_nina m - Dec 13, 2011 om 17:05
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, ik ben inmiddels weg bij de ggz. Het klopte idd dat ik een verkeerde diagnose had gekregen. Dat betekend dus: 11jaar lang verkeerde medicatie, 11jaar lang verkeerde behandeling, 11jaar weggegooide tijd, 11jaar had ik er wel iets aan kunnen doen. Nu word er aan gewerkt. Ik kom nu stapje voor stapje in de goede richting. Geen medicatie meer, geen vervelende bijwerkingen meer. De diagnose nu is: ADHD met een beetje borderline. En om even terug te komen op bepaalde antwoorden van de vorige keer: Stacey, ik heb mee gewerkt met het act maar, er werd langs elkaar heen gewerkt. Er kwam iedere keer een andere hulpverlener en die wist niet wat er besproken was met de vorige hulpverlener dus, ben ik idd maar weggegaan bij de ggz want ik werd er niet wijzer van alleen maar meer stress. En dat kan niet de bedoeling zijn van een behandeling bij de ggz. Jpm en druifje1: bedankt voor jullie reacties.

jpm
door jpm - Dec 13, 2011 om 17:06
820 Antwoorden / 28 Vragen

't Gebeurt vaak dat mensen worden opgenomen, soms gedwongen maar ook op basis van vrijwilligheid, waarna ze het idee hebben dat er niets gedaan wordt aan de situatie. Zolang u als client nergens om vraagt wordt gewacht op initiatief uwerzijds. Ga eens na wat u werkelijk wilt, wat uw doelen zijn en vraag of deze reëel kunnen worden nagestreefd. Als daarop een "neen" volgt zou ik vragen om begeleiding om deze doelstelling te formuleren zodat daarop een "ja" zou kunnen volgen. Vervolgens is het geheel aan u om het bijbehorend behandelprogramma te volgen en regelmatig te vragen hoe men uw situatie ziet veranderen (als het goed is "verbeteren").
Veel sterkte en succes.

druifje01
door druifje01 - Dec 13, 2011 om 17:08
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je hebt natuurlijk het recht om om een vaste begeleider te vragen. Bereid je goed voor en stel een doel, dan wel plan, samen. Je doet er goed aan om heel duidelijk te maken waar je last van hebt want anders loop je sterk de kans dat er iets voor je bepaalt wordt wat jouw probleem niet raakt en niet helpt op te lossen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2012 om 16:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Meestal 'heb' je niks. Wat je nodig hebt is een stabiel vriendelijk persoon die je niets opdringt en niets aanpraat, maar die je langzaam maar zeker je vertrouwen wint zodat hetgeen je wegdrukt (dat is dus wat ADHD en veel andere kwalen verhullen met moeilijke woorden) in een overdracht naar boven kan komen. Daar is permanente veiligheid voor nodig. Borderline is ook niet anders dan een wanhopige gewichtigdoenerij. Je bent jezelf 'gewoon' een beetje kwijtgeraakt zoals zo velen dat doen, ook hulpverleners zijn niet zichzelf. Van het allergrootse belang is dat je iemand vindt die je niet gaat vertellen wat je moet doen, mankeren, of erger nog, iets gaat uitleggen maar die er gewoon is en die luistert. Als je merkt dat je gehoord wordt zal er misschien wijfelend en geleidelijkaan wel meer los kunnen komen, wat met medicijnen altijd tegengewerkt wordt.

Zwemmer

mo
door moontjess - Jul 19, 2013 om 02:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat in de hulpverlening er ook om om zelf de regie te nemen....dus niet afwachten wat hulpverleners voor jou moeten doen,maar een vorm van samenwerken....wat kan en mag je verwachten van de hulpverleners,maar ook wat kunnen wij verwachten van jou. Niet altijd alles wegschuiven op slechte hulpverleners,uit ervaring weet ik dat hoe minder begeleiding ik geef (ja ik werk in hulpverlening) hoe zelfstandiger cliënten worden,en dat zij dan meer de regie over nemen over hun leven.

ka
door kaats - Feb 25, 2014 om 16:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik val zowat van mijn stoel. Hoe kun je dat laten gebeuren?
Als je het zelf had moeten betalen, zou je het nog geen half jaar hebben laten voortduren.
Nou ja, fijn dat je na 11 jaar achter bent gekomen, dat ze je hebben getraineerd. De ggz....flut! Alleen kwam ik er gelukkig na drie maanden al achter: ze doen maar wat. Met een beetje geluk tref je iemand die oprecht geïnteresseerd is. Maar dat komt zelden voor.

Kaats

iris_nina m
door iris_nina m - Feb 25, 2014 om 16:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo lieve mensen, ik ben inmiddels geruime tijd weg bij de ggz. September 2013 heb ik me uit laten schrijven met de mededeling dat ik het ook wel zelf kan. In de tussentijd kwam ik bij Synaeda terecht en dat was ook niet alles want daar kreeg ik de diagnose ADHD met trekken van borderline en ernstig depressieve gedachtes. Ik kwam volgens hun meestal te laat of helemaal niet op de afspraken en daarom hebben ze me toen weer doorverwezen naar de (ja wel) Ggz. Bij Synaeda werd er tevens geconstateerd dat ik een erg laag IQ-gehalte heb. Tussen de 79 en 84. Dan wel verbaal. Want mijn performale gedeelte is juist redelijk ontwikkeld.... ? Pardon? En er werd vermeld dat ik goed in de Franse taal ben (?) Nee, ik ben niet goed in de Franse taal. Ik ben goed in de Engelse taal. En zo was er wel meer. Maar ja... Ik ben maar een "patiënt" dus moet niet zeuren. Daar word ik dus een beetje moe van. Zijn we wel patiënten of zijn we cliënten en als we inderdaad cliënten zijn dan hebben we toch het recht om goed geholpen te worden.....

iris_nina m
door iris_nina m - Feb 25, 2014 om 16:59
6 Antwoorden / 2 Vragen

Moontjes, mensen gaan er meestal vanuit dat cliënten de dingen afschuiven. Maar je weet niks over mijn situatie. Dus niet ook mij over dezelfde kam scheren....

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw kwestie lijkt me niet bepaald geschikt voor een vraag en antwoord forum.

je
door jennieke - Apr 14, 2014 om 11:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Iris_nina m, ik kan je vertellen dat nu in 2014 ze nog geen steek veranderd zijn.. sommige dingen in jou verhaal klinken mij bekend in de oren. ik ben een meisje van 18 jaar oud en ik heb al verschillende diagnoses gehad waaronder: PTSS, Borderline, depressie, angststoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Ik voel mij een beetje belazerd en van het kastje naar de muur gestuurd. ondertussen wordt ik maar vol geduwd met snoepgoed ( anti-depressiva's) en ze hebben zelfs anti psychotica overwogen. in deze 3 jaar dat ik onder behandeling ben heb ik nog geen concreet behandelingsplan meegemaakt. ik denk dat het voor mij ook tijd word om weg te gaan en misschien een particulier te zoeken. en om dat ACT team kan ik wel lachen.. ze voeren inderdaad een act op. groetjes

mo
door moontjess - Apr 14, 2014 om 22:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dag iris-nina m.....nee idd weet ik niks over jou, en ik schrijf niet dat alle clienten alles wegschuiven. Ik zie het wel vaak gebeuren. Het is zo makkelijk hulpverleners de schuld te geven (en andersom ook de clienten)....maarwat heel belangrijk is dat beide partijen samen gaan werken: wat kan je verwachten, wat niet, wie doet wat en wanneer. Gewoon samen een samenwerkingsverband aangaan, met heldere afspraken, doel, en planning, waar beide partijen hun best voor doen. Ik kan uit 19 jaar ervaring wel zeggen dat cclienten zelf heel goed weten wat voor hun het beste werkt. Daar kan geen theorieboek tegenop. Tenslotte zijn we allemaal mensen