lo
door loesje72 Dec 3, 2006 om 14:06
Elektronica & tv

Krachtstroomstekker vervangern voor een gewone

Ik heb een aansluiting in de keuken voor krachtstroom, voor als je bijvoorbeeld keramisch wilt koken. Daar gaat een stekker in met 5 pinnen. Nu heb ik een gasfornuis gekocht met elektrische oven, en wil ik weten of ik die stekkerdoos voor krachtstroom kan vervangen door een gewone stekkerdoos. En zo ja waar moet ik dan op letten!

Alvast bedankt voor de hulp.

21871 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

zou hem niet aansluiten die oven als deze op 220 volt draait

krachtstroom is sterker dan gewoon stroom m.i.

dit is levens gevaarlijk

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar kunt u beter zelf van afblijven en een erkende installateur voor laten komen.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan wel, maar ik vind dat te gevaarlijk, alleen de deskundige kan weten welke groep je doet, anders gebruik je misschien wel 2 groepen half, en de rest van installatie kan dan problemen geven.

Beter een oven die sterker is kopen die dit nodig heeft, of laat iemand die er verstand van heeft deze oven de stekker van 230v vervangen door een goed aangesloten 5 polige... waarvan alleen de juiste gebruikt worden voor 230v.. enkele groep!

Dus een 5 polige stekker op 3 draden, ook de aarde niet vergeten..!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

van wikipeda

Krachtstroom

Ga naar: navigatie, zoek

Krachtstroom is de term die wordt gebruikt voor een elektrische aansluiting tussen twee of drie fasen van een driefasenenergiesysteem, in plaats van tussen één fase en het sterpunt. Een krachtstroomaansluiting heeft daarom een hogere spanning, in het geval van een laagspanningsaansluiting is dat 400 Volt in plaats van 230 Volt. Vroeger was dit respectievelijk 380 Volt en 220 Volt. De benaming "krachtspanning" zou dus eigenlijk beter zijn.

Krachtstroomaansluitingen worden in huishoudens soms aangetroffen voor elektrische fornuizen. In de industrie zijn krachtstroomaansluitingen gebruikelijker.

Een aansluiting tussen twee draden van een "driefasige altenator" wordt wisselstroom genoemd omdat deze op een 2- of 3-fasige motor een magnetisch wisseldveld induceert.

Een aansluiting tussen drie draden van een "driefasige altenator" wordt draaistroom genoemd omdat die op een 3-fasige motor een magnetisch draaiveld induceert.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo loesje,

In principe kan dat, maar laat het wel doen door iemand die daar
ervaring mee heeft (gekwalificeerd is). Zoals je al hebt opgemerkt
zitten er vijf aders in de krachtstroomaansluiting, n.l. drie
fase-aansluitingen, één 'nul' of retour-aansluiting en één
aarde-aansluiting.

Bij een 'gewone' aansluiting heb je te maken met slechts één
fase-aansluiting, één 'nul' of retour-aansluiting en één
aarde-aansluiting.

Er zullen dus twee fase-aansluitingen moeten worden 'afgemonteerd.'

Laat het dus door een installateur doen, want de spanningen zijn hoog. Tussen fase en nul staat 230V en tussen twee fasen staat 380V! dus blijf er zelf vanaf.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf sleutelen is gevaarlijk maar het kan wel, mits er een nul draad is. Ik zou het anders om doen en de stekker vervangen door een krachtstroom stekker. Maar toch als er geen verstand van electra is AFBLIJVEN.

Ronny.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

in principe is dit wel mogelijk.

er moet echter wel het ea aangepast worden in de groepenkast, daar er nu 3 fasen, een nul en aarde naar toegaat= krachtstroom.

je moet de aansluiting  in de keuken  en in de groepenkast aanpassen.

de oude krachtaansluiting in de groepenkast zelf behouden en de afgaande draden van deze krachtgroep naar de keuken afkoppelen.

vervolgens een uitbreidingkast naast de bestaande groepenkast plaatsen en daar een nieuwe"lichtgroep" tbv van de oven in monteren.

de draden die je van de kachtgroep hebt afgekoppelt sluit je vervolgens aan op deze nieuwegroep die tevens moet zijn voorzien van een aardlek ivm uitbreiding/wijziging van een bestaande installatie.

je houdt nu 2 bruine draden over, deze worden niet meer gebruikt en moeten worden verwijderd indien mogelijk.

is dit niet mogelijk dienen deze draden te worden afgeknipt of worden afgelast.

dit is geen klusje voor een handige doe het zelfer, als je je er niet mee vertrouwt,schakel dan deskundige hulp in.

dat voorkomt gevaarlijke situaties!!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet helemaal onhandig bent is het best te doen hoor.

Koop een perilex stekker en sluit daar je 220Volt snoertje op aan.

De contactdoos op de muur laat je gewoon zoals die is.

De middenpin is massa, verder gebruik je alleen de nul, (die is altijd aanwezig bij een kooktoestel en 1 van de fases.

Haal de stroom eraf en maak de contactdoos open, de blauwe draad is de
nul, de fase is altijd blauw of zwart, daar heb je er maar 1 van nodig.

Meestal zijn er bij een kookaansluiting maar 2 fases aanwezig.

In geval van twijfel nog even controleren of er tussen de blauwe en de fase die je gebruikt 230 V staat ipv. 400 V.

Als je je verstand gebruikt is het goed te doen.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Loesje72.

Een gasfornuis met elektrische oven komt blijft wat betreft het vermogen onder de 3600 Watt. Dit is het vermogen dat maximaal op een normale 220 Volt kontaktdoos mag worden aangesloten.

Of de bestaande krachtstroom aansluiting grebruikt kan worden hangt er van af hoe de aansluiting is uitgevoerd.
Mogelijkheden zijn:
1) 3 fasen een nul een een aarde
2) 2 fasen, nul en aarde
3) 3 fasen en aarde, dus zonder nul (niet zo waarschijlnlijk).

Is het de eerste dan is vervanging door een normale 230 Volt kontaktdoos mogelijk mits er niet zwaarder dan 16 Ampere is gezekerd.
Eén van de fasen, de nul en de aarde moeten dan worden aangesloten.

Is het teede het geval dan maakt niets uit, mits niet zwaarder gezekerd dan 16 Ampere, want ook dan moet er dan 1 fase, de nul en de aarde worden gebruikt

Is het derde het geval dan is aansluiting niet zonder meer mogelijk want dan moet er een nuldraad vanaf dezelfde groep worden bijgetrokken. Ook dan geldt dat er niet zwaarder dan met 16 Ampere mag worden gezekerd.

Let op: niet gebruikte fase draden aan beide zijden loslaten en isoleren of nog beter de niet gebruikte draden verwijderen.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat het geen leken klusje is kan het wel veilig. Als er een nul leiding aanwezig is dan staat er tussen deze nul en de fase gemarkeerd met L1, L2, L3 220 volt. Dat is het probleem dan niet, op de krachtstroom stekker staan de aansluitingen weergegeven. Dus altijd de nul leiding en 1 fase gebruiken. Maar nog veel beter laat er een bedrijf naar kijken als u het niet aan durft.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom de stekker doos vervangen?? het meest eenvoudige is toch om in de 5 polige stekker slechts de aardpool, de nulfasepool en de 240 fase pool aan te sluiten op de verbinding naar het kooktoestel. De andere laat u onbenut of wel die sluit u niet aan. Zo eenvoudig kan het. Een andere expert gaf al aan welke kleur de de draden naar de contactdoos hebben resp. welke pennen u aan moet sluiten en beslist welke niet. Om veiligheidsreden is het wel zeer zinnig om dit te laten doen door een handige klusser met electra kennis.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

wees verstandig haal geen domme dingen uit laat iemand het doen die daar verstand van heeft Als je een fout maakt dan kan het levensgavaarlijk zijn behalve dat je je apparatuur in brand kan raken want je spanning is veel hoger en voor een vakman is het een kleinigheid dit aan te passen

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe weet u dat het krachtstroom is.

Hoe heeft u dat gecontroleerd?

Het is zo dat ik ook een electrisch fornuis bezit deze is aangesloten 230 volt maar omdat de kookplaten samen met de oven aan kan is er dus een z.g dubbele aansluiting 2x 230 volt in dubbel aangesloten stker contacrdoos. Daar komen n.l 2 verschillend groepene groepen in voor allebij met een aparte zekering.

Dus als u de kookplaten en de oven te gelijk aan heeft staan is de belasting verdeeld over twee groepen.

Zo is het bij mij aan gesloten.

Mocht het bij u ook zo zijn dan is het eenvoudig te verhelpen, kijk in de meeter kast daar zit waarschijnelijk een apart groepenkastje met  minimaal 2 zekeringen deze twee uit zetten daarna de dubbel wandcontact doos ver wijderen, daarna een normaal aarde stopcontact plaatsen door 1 groep aan teluiten met aarde du drie verschillend kleuren te gebruiken dan blijven er twee kleuren over deze goed isolerendoor middel van lasdopjes daar na even een lamp in he op geplaatste contact te steken dan in de meterkast een groep aanzetten dan kun u bekijken welke groep u nu in gebruik moet nemen want als de lamp brand dan is het de goede, als hij uit blijft dan meot u de andere groep gebruiken, dus de ene uitzetten en de andere aanzetten.

succes ermee Met vr.gr.Valerius

ve
door verwijderd - Dec 3, 2006 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

met een bijbehorendestekker en een drieaderigsnoer kan een vakman deze stekker zodanigaansluiten dat je 220 v op je aansluiting heb verantwoord kosten niehil

ve
door verwijderd - Dec 5, 2006 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik blijft dit onverstandig vinden om hier op te reageren,
iemand die hier geen ervaring mee heeft moet een vakman inschakelen
iemand die wel ervaring heeft,en weet wat die doet.
er  zijn eenmaal dingen waar je geen risico mee moet nemen.
1 verkeerd antwoord en het leed is niet te overzien.
ik wil dat niet op mijn geweten hebben.

groet

ve
door verwijderd - Dec 5, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het juiste antwoord op uw vraag is misschien.
Als je een vijf-polige inbouw contactdoos hebt (perilex) kun je hier niet zomaar een een normale 220 volts wandcontactdoos inbouwen, omdat de afmetingen van beide contactdozen anders is. Een opbouw contactdoos zou je eventueel wel kunnen vervangen door een 220 volts contactdoos, maar je houdt dan twee draden over, die je ergens op een veilige manier kwijt moet kunnen.
Maar waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan. Laat iemand die wel verstand heeft van electriciteit, een vijf-polige perilex stekker aan de oven zetten.
Als je niemand in je omgeving kent, die dit kan, zijn er waarschijnlijk in een goede electrozaak wel verloopsnoeren van Perilex naar 220 volt te koop, of kun je er een door een verkoper in zo'n zaak laten maken.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan dit doen. Je moet opletten dat.
De bruine fase 1 is, zwarte fase 2 is. en grijze (voorheen zwart met een streepje) fase 3.
Blauwe is de nul en geelgroene is de aarde. Vandaar 5 pinnen.

Krachtstroom is drie fase stroom.
Je kunt dan drie aparte stopcontacten maken met ieder een eigen fase.
Ze moeten alleen alle drie een nul en een aarde hebben anders werkt het niet.

Wat je kan doen is een plakje maken met daar op drie stopcontacten en een verdeel doos. Je laat dan een drie fase kabel vanaf je krachtstroom stekker naar je de verdeeldoos lopen.
Op de linker zet je de bruine (fase 1) blauwe en een aarde.

Op de middelste zet je de zwarte (fase 2) en een blauwe en een aarde.

Op de rechter zet je grijze/zwart met merkje en een blauwe en een aarde.

De middelste pin van je stekker is de aarde en ik geloof de rechts boven is de nul/blauwe.

Je kan dit wel doen maar wees dan voorzichtig want als je fase en de nul omdraait heb je kortsluiting.

Maar het is zeker mogelijk om van krachtstroom drie gewone stopcontacten te maken

ve
door verwijderd - Dec 31, 2006 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord is al gegeven:

Perlilex stekker kopen. Vervolgens met een spanningszoeker kijken welke van de 4 buitenste kontakten stroom geven en welke niet.

Dan kun je dus de fase en de nul en aarde aansluiten en gebruik je de twee overgebleven pinnen niet.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2007 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Dit soort vragen maar 1antwoord ga naar erkend  bedrijf.

1 foutje in een antwoord en het leed is niet te overzien

groet