ta
door tarzan1 Oct 24, 2014 om 09:15
Geldzaken & recht

Lammy leren jas laten vermaken

ik heb een lammy leren jas laten vermaken die 1000 euro heeft gekost, nooit is gedragen, geërfd van mijn vader en te groot was. De kleermaker heeft echter de jas te klein gemaakt en heeft dat willen verdoezelen door de knopen naar de rand te verplaatsen. De jas is nog steeds te klein, en hij kan de jas niet meer naar tevredenheid corrigeren. Is hij nu niet verplicht mijn jas te vergoeden? En als ik geen bon heb, omdat mijn vader inmiddels is overleden, kan ik jas laten taxeren en zo ja waar? Wie moet dit oplossen? Zijn verzekering? Rechtshulp? kleermaker probeert schuld op mij af te schuiven dat ik akkoord ging met maat bij afspelden, echter zijn inschatting als professional was zeer belabberd en hij had duidelijk geen verstand van vermaken leren lammy jas. Wel beweerde hij al 30 jaar kleermakers ervaring te hebben! Wat is de juiste weg om te bewandelen?

9682 8 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2014 om 11:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de jas niet goed is opgemeten, dan is hij verplicht dit te vergoeden wegens het leveren van een wanprestatie. Hij zal zijn verzekering moeten aanspreken, die zal de jas dan wel naar waarde beoordelen. Hij zit dan fout, hij heeft afgespeld en had met zijn ervaring moeten weten dat het te krap is gemeten. Door het verzetten van de knopen, krijg je ook wel het vermoeden dat hij zelf doorhad dat er iets niet klopte.
Aan de andere kant moet het wel heel duidelijk zijn dat de jas nu te klein is. Een trui onder een jas, scheelt bijv. meteen al een slok op een borrel. Alleen u weet of u met de juiste kleding aan, de jas heeft laten verstellen.

Het beste kunt u hem per brief/mail aansprakelijk stellen voor de schade. Als hij niet mee wil werken, dan kunt u uw rechtsbijstand inschakelen.

mahadma
door mahadma - Oct 24, 2014 om 12:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dit wordt geen eenvoudig verhaal. De basis is inderdaad zoals @Zoekster al aangeeft: "Wat droeg u voor het maatnemen als kleding?". Wat de jas ooit gekost heeft doet nu weinig terzake, de verzekering van de kleermaker zal daarover een uitspraak gaan/moeten doen.

ta
door tarzan1 - Oct 24, 2014 om 16:04
1 Antwoorden / 4 Vragen

Dank zoekster en mahadma, ik heb bij maat nemen gezegd dat ik nog een trui eronder aan moest kunnen, dus niet te strak. Ik droeg tijdens opmeten slecht een dunne shirt/fleece.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2014 om 19:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Buiten het feit dat de kleermaker fout is vraag ik me oprecht af wat zo'n jas nog waard is. Ze zijn zeker al jaren niet meer in de mode en kleding schrijft nog sneller af als een nieuwe auto.
Dit komt omdat kleding een paar keer over de kop gaat en na 6 maanden met 70% korting wordt verkocht.
Als je er €100 uit weet te slepen zou ik zeggen pak die deal. Uw emotionele waarde is niet van belang.
Diewilik

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2014 om 21:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft wel of niet in de mode zijn ermee van doen? Tik eens op internet in Lammy Coat en bekijk nieuwe jassen en lees de prijzen eens ervan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 26, 2014 om 01:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Aurora1. Wat zo'n jas nu kost is nauwelijks relevant.In januari gaan ze gewoon in de opruiming voor de helft. Deze jas heeft geen aankoopbon en kan wel al jaren oud zijn. Dus nauwelijks iets waard. Nieuwe BMW kost ook 40.000 maar na 3 jaar krijg je er misschien nog 15.000 voor. Kortom huidige nieuwwaarde zegt weinig.

door 1953 - Oct 26, 2014 om 02:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dan is mijn enige antwoord met wedervraag erop: 'Waarom dan toch in zee gaan met hem als hij het niet goed heeft afgespeld?' U trok toen al zijn deskundigheid in twijfel.

Achteraf jammeren heeft geen zin meer.

Civiele procedure aanspannen? Is dat wel waard iets van emotionele waarde is (geweest)?

ma
door manwijf - Oct 31, 2014 om 14:23
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk jammer dat het niet gelukt is. Wil hij helemaal geen vergoeding geven? Die zou ik dan maar nemen. Zoals al gezegd lammy coats zijn, ook al waren ze heel duur in aanschaf, al jaren uit de mode. Ik zie ze geregeld voor een prikkie op de vlooienmarkt liggen. Mogelijk kun jij op die manier nog eens aan een ander exemplaat komen. Ik de winkel zie je ze immers niet meer. Dan heb je misschien aan het bedrag van de vergoeding zelf wel genoeg.Als die dan precies past, is dat probleem ook opgelost.