f.weele
door f.weele Jul 20, 2010 om 14:33
Auto & vervoer

Lege accu tomtom

De accu van mijn tomtom xl is na het opladen binnen 2 weken weer leeggelopen zonder te zijn gebruikt. De tomtom wordt weinig of niet gebruikt. Waar ligt dit aan? Nieuwe accu laten monteren?

24073 26 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - Jul 20, 2010 om 15:28
533 Antwoorden / 0 Vragen

Accu,s dienen van tijd tot tijd opgeladen en ontladen worden gebeurd dit niet zal de capaciteit terug lopen ook de levensduur loopt hiermee terug.Dat word vernieuwen.

Mvrgrt Nico

erik008
door erik008 - Jul 20, 2010 om 17:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is heel normaal.
De accu in de tom-tom loopt zeer snel leeg, ook als je hem niet gebruikt.
Een nieuwe er in zetten is dan ook zinloos.

f.weele
door f.weele - Jul 20, 2010 om 17:44
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste erik008, ik vermoedde al zo iets. Ik dacht wel dat er een li-ion accu in zat zoals in mobiele telefoons of laptops en die zouden normaal gesproken wat langer volgeladen moeten blijven dan nicadd-accu's. Ik denk hierbij met name aan accuboormachines die ook snel leeg lopen na verloop van tijd zonder te zijn gebruikt. In ieder geval zal ik iedere week mijn tomtom opladen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan . Bedank voor jou antwoord. m.vr.gr. f.weel

=erik008 schreef op dinsdag 20 jul 2010, 15:52: Dit is heel normaal.
De accu in de tom-tom loopt zeer snel leeg, ook als je hem niet gebruikt.
Een nieuwe er in zetten is dan ook zinloos.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 20, 2010 om 18:05
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik mijn Garmin Nuvi soms maanden niet, maar dan is er meestal maar 1 streepje weg. Die hoef ik bijna nooit op te laden en is toch al zo`n 3 jaar oud.

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2010 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sonjaatje,

off topic:
Dat is héél fijn voor je, maar aan zo'n antwoord heeft TS niets!
Net zo min als aan dit antwoord.
Zulke antwoorden kunnen dus beter achterwege blijven!!

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 20, 2010 om 18:13
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Zo kan hij zien dat het niet normaal is dus hij heeft er wel iets aan.

erik008
door erik008 - Jul 20, 2010 om 18:30
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De uitspraak dat het heel normaal is, heb ik ook van de tom-tom helpdesk gekregen toen het mij verbaasde.
De tom-tom gaat namelijk niet helemaal uit, als je op het uit knopje drukt.

dobby
door dobby - Jul 20, 2010 om 19:56
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=f.weele schreef op dinsdag 20 jul 2010, 17:44]Ik dacht wel dat er een li-ion accu in zat zoals in mobiele telefoons of laptops en die zouden normaal gesproken wat langer volgeladen moeten blijven dan nicadd-accu's. Ik denk hierbij met name aan accuboormachines die ook snel leeg lopen na verloop van tijd zonder te zijn gebruikt.

effe OT - maar NiCd accu's worden nog steeds in boortolletjes enzo gebruikt omdat die nu eenmaal hiervoor meer geschikt zijn... in korte tijd hoge vermogens leveren.. Ni-MH, of nog meer Li-Ion (of zelfs Litium-Polymeer, zeg maar zelfde resultaat in nog minder "volume") is "perfect" voor low-power appliances.. maar voor high-power dingen val je toch al wel snel terug op NikkelCadmium.. (ok - nog liever lood-accu's, maar ja.. dat is niet zo portable, en dus minder practisch..)

Maar goed - dit heeft niets met de originele vraagstelling te maken, dus ik stop maar...

inekel1953
door inekel1953 - Jul 20, 2010 om 20:17
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste f.weele,

Het is inderdaad normaal dat de accu van de TomTom snelleeg loopt als hij een dag of wat nietsdoend blijft liggen. Toch zodra je weet met je auto gaat rijden en er is een signaal gevonden zal de Tom Tom het vrijwel meteen weer doen en de accu opladen.

M.vr.gr. Ineke L

genius
door genius - Jul 20, 2010 om 21:18
886 Antwoorden / 4 Vragen

Even een korte reaktie van mijn kant:
Ik heb een losse "bureau-houder" aangeschaft welke via USB aan mijn Laptop / PC is aangesloten. Deze wordt, indien hierin geplaatst, opgeladen en meteen d.m.v. TomTom Home ge-update. Zo is 1.) je TomTom altijd up-to-date en 2.) volgeladen.
Het wordt trouwens aanbevolen om de TomTom meerdere malen per week via TomTom Home even een up-date te geven.

Niet echt een antwoord waar je iets aan hebt, maar toch . . . . .

Succes,

G.

f.weele
door f.weele - Jul 20, 2010 om 21:19
1085 Antwoorden / 27 Vragen

In de auto sluit ik de tomtom aan op de sigarettenaansteker zodat ik zeker weet dat hij blijft werken tot de bestemming is bereikt. Maar ja, als je hem een keer op de fiets of bromfiets wil gebruiken (daarvoor zijn tegenwoordig speciale bevestigingen verkrijgbaar) dan moet ie natuurlijk wel helemaal opgeladen zijn, want op mijn fiets heb ik nog geen 12 volts aansluiting (zal er waarschijnlijk ook nooit komen ook). Dat de tomtom niet helemaal uit gaat (erik 008) wist ik niet. Wordt ook nergens vermeld in het instructieboekje of in de uitgebreide handleiding die je van de site van tomtom kunt downloaden/afdrukken.

=inekel1953 schreef op dinsdag 20 jul 2010, 20:17:
Beste f.weele,

Het is inderdaad normaal dat de accu van de TomTom snelleeg loopt als hij een dag of wat nietsdoend blijft liggen. Toch zodra je weet met je auto gaat rijden en er is een signaal gevonden zal de Tom Tom het vrijwel meteen weer doen en de accu opladen.

M.vr.gr. Ineke L

genius
door genius - Jul 20, 2010 om 21:27
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=f.weele schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:19]In de auto sluit ik de tomtom aan op de sigarettenaansteker zodat ik zeker weet dat hij blijft werken tot de bestemming is bereikt. Maar ja, als je hem een keer op de fiets of bromfiets wil gebruiken (daarvoor zijn tegenwoordig speciale bevestigingen verkrijgbaar) dan moet ie natuurlijk wel helemaal opgeladen zijn, want op mijn fiets heb ik nog geen 12 volts aansluiting (zal er waarschijnlijk ook nooit komen ook).

Hierop heb ik het volgende gevonden:
Ik heb bij de Kijks...... een zonnelader aangeschaft. Hierop kun je m.b.v. diverse aansluitingen randapparatuur aansluiten zoals, mobile telefoon maar ook een TomTom. Zo wordt tijdens het fietsen het desbetreffende apparaat opgeladen. Wellicht ook een optie voor jou? Daarnaast heb ik een hoesje aangeschaft, met daarbij het bevestigingsmateriaal om op de fiets te monteren. Transparante voorzijde, screentouch werkt perfect en ook nog waterdicht!

Fijne fietstocht(en) toegewenst met uren lang plezier van je TomTom!

G.

f.weele
door f.weele - Jul 20, 2010 om 21:27
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Updaten doe ik inderdaad, maar meestal 1x per 2 weken. Zodra dat is gebeurd koppel ik hem af en laad hem gewoon op via de homecharger. Het opladen duurt namelijk ca. 2 uur en zo lang zit ik niet achter de pc en deze onnodig aan laten staan vind ik ook niet zo prettig

=genius schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:18: Even een korte reaktie van mijn kant:
Ik heb een losse "bureau-houder" aangeschaft welke via USB aan mijn Laptop / PC is aangesloten. Deze wordt, indien hierin geplaatst, opgeladen en meteen d.m.v. TomTom Home ge-update. Zo is 1.) je TomTom altijd up-to-date en 2.) volgeladen.
Het wordt trouwens aanbevolen om de TomTom meerdere malen per week via TomTom Home even een up-date te geven.

Niet echt een antwoord waar je iets aan hebt, maar toch . . . . .

Succes,

G.

f.weele
door f.weele - Jul 20, 2010 om 21:34
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, ik heb zo'n zonnecellader, gekocht bij de Al... Het apparaartje werkt perfekt voor mijn mob.telefoon, maar ik weet niet of mijn tomtom daarmee opgeladen wordt. Ik zal dat even nakijken m.b.t. voltgage en amp. Bedankt voor jouw tip. m.vr.gr. f.weel

=genius schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:27:
=f.weele schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:19: In de auto sluit ik de tomtom aan op de sigarettenaansteker zodat ik zeker weet dat hij blijft werken tot de bestemming is bereikt. Maar ja, als je hem een keer op de fiets of bromfiets wil gebruiken (daarvoor zijn tegenwoordig speciale bevestigingen verkrijgbaar) dan moet ie natuurlijk wel helemaal opgeladen zijn, want op mijn fiets heb ik nog geen 12 volts aansluiting (zal er waarschijnlijk ook nooit komen ook).

Hierop heb ik het volgende gevonden:
Ik heb bij de Kijks...... een zonnelader aangeschaft. Hierop kun je m.b.v. diverse aansluitingen randapparatuur aansluiten zoals, mobile telefoon maar ook een TomTom. Zo wordt tijdens het fietsen het desbetreffende apparaat opgeladen. Wellicht ook een optie voor jou? Daarnaast heb ik een hoesje aangeschaft, met daarbij het bevestigingsmateriaal om op de fiets te monteren. Transparante voorzijde, screentouch werkt perfect en ook nog waterdicht!

Fijne fietstocht(en) toegewenst met uren lang plezier van je TomTom!

G.

genius
door genius - Jul 20, 2010 om 21:34
886 Antwoorden / 4 Vragen

Heb het bericht boven jouw laatse bericht niet gelezen?

genius
door genius - Jul 20, 2010 om 21:36
886 Antwoorden / 4 Vragen

Oké, sorry, jouw reaktie kwam te laat binnen.

Het merk wat ik heb gekocht is Cresta en die kan het aan.

inekel1953
door inekel1953 - Jul 20, 2010 om 21:36
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste f.

Als u op internet bij "Google" en mogelijk ook elders deze zoekopdracht invult: navigatiesysteem voor de fiets

Krijgt u verschillende mogelijkheden, toch helaas staat de Tom Tom er niet bij, om de reden die u al beschreef.

Zit hier misschien iets bij wat geschrik voor u?

M.vr.gr. Ineke L

f.weele
door f.weele - Jul 20, 2010 om 21:41
1085 Antwoorden / 27 Vragen

moet lukken; op homecharger staat: output 5V / 1,0 A
op zonnelader staat: output5.5V(0.25V) /1000m

=genius schreef op dinsdag 20 jul 2010, 21:36: Oké, sorry, jouw reaktie kwam te laat binnen.

Het merk wat ik heb gekocht is Cresta en die kan het aan.

genius
door genius - Jul 20, 2010 om 21:50
886 Antwoorden / 4 Vragen

Oké, dat is dus prima! Nou nog even monteren en lekker fietsen!

Succes en jammer van de accu in je TomTom!

G.

jk
door jkamp - Jul 21, 2010 om 13:10
21 Antwoorden / 21 Vragen

Waar het aan lig is moeilijk te zeggen.In de winkel zeggen ze het één als je TOM TOM aanschrijf krijg je weer een advies. Maar het einde van het liedje is , het kost u geld. Zelf heb ik een MIO, daar ben ik zeer tevreden over,Alleen het zelfde euvel, accu al na één dag leeg.Updaten gaat niet meer, dus geen nieuwe wegen te laden. Nu zegt de importeur dat ik een nieuwe kan aanschaffen via hun website tegen een zeer schappelijke prijs. Deze heeft dan wel een volle batterij en alle nieuwe wegen.Dus wat ik al aanhaalde, het kost je geld.

dr
door driessche - Jul 21, 2010 om 13:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een tomtom. Ik koppel hem altijd aan mijn computer zo blijft hij opgeladen.
Voor de vakantie neem ik een usb stekker mee, dan kan ik hem snel opladen

je
door jeanpaul3 - Jul 21, 2010 om 14:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na een paar jaar loopt inderdaad de accu van je TomTom sneller leeg. Ik heb zelf de accu vervangen. Deze accu's kan je kant en klaar (inclusief stekkertje) kopen op internet (kosten +/- euro 15). Ik ben niet echt verschrikkelijk technisch maar het is me toch gelukt. Een beetje 'lef' is voldoende. Er zijn verschillende sites waar staat het beschreven hoe je de accu moet vervangen. Mijn TomTom werkt nu weer als vanouds.

grappig
door grappig - Jul 21, 2010 om 14:49
27 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bemerkte de laatste tijd dat mijn 740 ook zomaar leeg loopt. Hang hem ook af en toe aan de USB. Updaten lukt niet omdat ik dan een extra SD kaart erbij moet hebben a 25 euro. Voorts weet TomTom precies waar je uithangt in Nederland en elders vanwege de GPS verbinding. Ze beweren bij TomTom dat die gegevens niet worden gebruikt. Dus aan de hand van je serienummer etc. net als een mobiele telefoon bent u traceerbaar. Voeg daarbij alle camera's op de wegen en Big Brother is compleet. Dit zomaar even ter info als u het nog niet wist. Fijne Dag!

rs
door rst77 - Jul 21, 2010 om 18:33
18 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je de TomTom uitzet, staat deze niet echt uit, maar op standby. Daarom loopt de accu langzaam leeg. Mijn TomTom doet hetzelfde. Daarmee is de TomTom, of de accu, dus niet kapot.

Onderop de tomtom zit een heel klein reset gaatje waar je een paperclip in kan steken. Wanneer je na het uitschakelen daar een paperclip in steekt, reset de TomTom zich, dan staat deze wel volledig uit en loopt de accu niet zo snel leeg.

1 nadeel: na het resetten duurt het inschakelen van de TomTom wel langer. Vanuit standby is de opstarttijd namelijk flink korter, TomTom heeft er natuurlijk niet voor niets voor gekozen om de standby stand te gebruiken.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 21, 2010 om 19:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op dinsdag 20 jul 2010, 15:28]Accu,s dienen van tijd tot tijd opgeladen en ontladen worden gebeurd dit niet zal de capaciteit terug lopen ook de levensduur loopt hiermee terug.Dat word vernieuwen.

Mvrgrt Nico[/quote

Beste Nico,
dit verhaal is onzin.
Dit oplaad en ontladen verhaal is alleen van toepassing op nikkel cadmium batterijen. (NiCad)
Deze batterijen hebben een zgn geheugeneffect.
Ze worden al jaren niet meer gebruikt in b.v. GSM telefoons of navigatie apparatuur.
Tegenwoordig zit in alle portable apparaten een batterij pakket dat geen geheugeneffect heeft.
Ontladen en weer opladen is dus volkomen zinloos.

Em
door Emmap - Jul 21, 2010 om 21:06
162 Antwoorden / 8 Vragen

Wát u ook gaat doen met uw TomTom:
Maak een backup!
Wat het ons niet aan moeite en tijd gekost heeft om de TomTom van een familielid weer op orde te krijgen, nadat door een ander, heel behulpzaam bedoeld, geprobeerd was te updaten zonder eerst een back-up te maken.... u wilt het niet weten.
(En wij proberen het te verdringen.)

Het is na vele pogingen uiteindelijk gelukt, met voortdurende hulp van de website / klantenservice van TT, maar het heeft hééééél veel uren gekost. Dááááágen....