ab
door abo008 May 16, 2013 om 12:54
Geldzaken & recht

Lommerhuizen,overwaarde verzilveren terwijl u blijft wonen in uw eigen huis?

'Lommerhuizen',is een bedrijf die de overwaarde van je huis verzilverd.Zo las ik in een advertentie.Je mag zelf in je huis blijven wonen doormiddel van het te huren. Ik heb hier zo mijn vraagtekens over of dit wel betrouwbaar is. Zijn hier ervaringen mee?

7776 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 16, 2013 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen ervaringen, masr het is wel graag iets wat de regering wil, zodat u bijvoorbeeld uw eigen zorg kunt inkopen.

Er staat onder meer dat je zelf de huur kan bepalen. Lijkt me wonderlijk.

Zou het zelf niet overwegen.

ab
door abo008 - May 16, 2013 om 13:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie, zulke addertjes onder het gras bedoel ik.En dat dacht ik ook al. Want in deze slechte tijd is het heel verleidelijk om je huis aan zoiets te verkopen,en er geld voor te krijgen,zogenaamt voor een aanvulling op je pensioen.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2013 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er een flinke overwaarde in zit, en men heeft zelf nog een spaarpotje, betaal je ook 1,2 % vermogensrendementsheffing, plus als het echt een flink bedrag is, komt men ook nog boven de grens voor zorgtoeslag met het vermogen.

Moet het echtpaar samen worden opgenomen in het verpleeghuis, dan wordt 8% van het belaste vermogen nog eens extra bijgeteld bij het inkomen, ter berekening van de eigen bijdrage.

En dan nog, stel een hypotheekvrije eengezinswoning, kost aan huur toch minsten € 1.000. Dat zal niet van het inkomen betaald kunnen worden, dus daar moet die "overwaarde" voor worden aangesproken.
€ 12.000 per jaar, dan gaat het hard en dan ook nog "leuke" dingen doen en aan de kinderen schenken?

En als het op is, waar wordt die huur dan van betaald?

Nieuwe rampgevallen.

me
door mein33 - May 16, 2013 om 14:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Of "Lommerhuizen" betrouwbaar is weet ik niet, maar dergelijke constructies bestaan al veel langer.
Ze verzilveren niet de overwaarde v.h. huis maar kopen het huis van je en daarmee al je rechten.
Het is heel persoonlijk of de verkoop van een onroerendgoed op deze wijze wel verantwoord is.
Gelet de huidige woningmarkt zal aankoopbedrag beduidend onder de huidige marktwaarde liggen.
Ook las ik dat er een "groot" deel v.d. overwaarde aan u zal worden uitgekeerd. Hoe groot dat deel is en wat er met de rest v.d. overwaarde gebeurt is een vraag.
Tevens kunt u uw huidige woning gaan huren, wat inhoud dat de woning in bewoonde staat zal worden verkocht, waardoor de marktwaarde ook weer lager ligt dan bij een leeg opgeleverde woning.
De huur die er betaald moet gaan worden zal minimaal de aankoopkosten en alle bijkomende kosten van een woning moeten dekken, plus een ruime marge voor de (nieuwe) eigenaar.
Tevens krijgt u dan ook met de reguliere huurverhoging(en) te maken en die zijn ook niet mis.

Als de huidige vaste lasten van de woning, incl. de eventuele hypotheek kosten, haalbaar zijn zou ik van een dergelijke constructie geen gebruik durven maken.

Overwaarde is ook op een andere wijze te benutten, maar blijft altijd risico vol omdat ook dit niet kostenloos is.

aurora1
door aurora1 - May 16, 2013 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

DIT kwam ik nog erover tegen op internet (zie ook pagina 2).

ab
door abo008 - May 16, 2013 om 17:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor al deze reacties. Blij dat er mensen zijn die verder denken .

tijger1
door tijger1 - May 16, 2013 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over hetzelfde onderwerp: huisopeten en vrrkoop-terug huren stond vandaag toevallig een artikel in de Elsevier Nieuwsbrief.

Lees hier

dearagain
door dearagain - May 16, 2013 om 20:53
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*denk in de richting van: wie verdiend er eigenlijk aan de constructie, en je weet dan meteen dat je zoiets nooit moet doen

tijger1
door tijger1 - May 18, 2013 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toevallig staat er vandaag in de Volkskrant ook een heel artikel over deze kwestie en daarbij wordt ook Lommerhuizen genoemd.

Dus maar eens lezen.

fr
door franss - Dec 15, 2013 om 21:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in ervaringen met Lommerhuizen, ik ken het bedrijf niet.
Ondertussen heb ik wel contact met hun gehad maar ze hebben geen prospectus en alles moet via een persoonlijk gesprek. Ik twijfel of dat ik hier mee verder ga.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2013 om 23:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@franss

Op Google kunt u het nodige over hen vinden.

Klik bijvoorbeeld hier

Maar als ik u was zou ik me nog maar bedenken om met ze in zee te gaan.