ja
door janet54 Jan 10, 2013 om 15:37
Computers & telefonie

Mijn pc loopt vast na een periode van inactiviteit.

Mijn computer loopt vast als ik enige tijd niet actief ben.
Alle instellingen staan op niet in de slaap/sluimer stand gaan. De hardisk staat op 60 min. Als de pc vastloopt dan kan ik nog wel de muis bewegen maar niet meer van het ene naar het andere programma of een programma afsluiten. Ik moet dan geforceerd afsluiten en dan opnieuw opstarten.
Ik heb een i7 met windows 7 en IE 9, het probleem doet zich sinds kort voor. Naar een herstelpunt gaan heeft geen oplossing gebracht.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

16353 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de pc goed opgeschoond, gescand, gedefragmenteerd en up-to-date etc.?
Kijk anders ook nog even KLIK HIER, en/of probeer eens (gokje) foutcontrole.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meest makkelijke oplossing.

Stel een screensaver in.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op donderdag 10 jan 2013, 16:10: Is de pc goed opgeschoond, gescand, gedefragmenteerd en up-to-date etc.?
Kijk anders ook nog even KLIK HIER, en/of probeer eens (gokje) foutcontrole.

vr.gr.

Bedankt voor je reactie.
Heb geprobeerd wat er in het artikel stond heeft helaas niet geholpen.
Als je nog een andere suggestie hebt, heel graag. Ik word er moedeloos van niets lijkt te werken.
Zelfs in de veilige modus loopt hij vast.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op donderdag 10 jan 2013, 17:37: De meest makkelijke oplossing.

Stel een screensaver in.

Bedankt voor je suggestie, zal helaas niet werken want ook tijdens het werken loopt hij na b.v. een uur of zo ineens vast. Muis werkt wel maar kan geen pagina's meer afsluiten of openen.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je de andere dingen ook gedaan behalve dat wat in de link stond?

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

janet54 schreef op donderdag 10 jan 2013, 22:17:
wittechoco schreef op donderdag 10 jan 2013, 17:37: De meest makkelijke oplossing.

Stel een screensaver in.

Bedankt voor je suggestie, zal helaas niet werken want ook tijdens het werken loopt hij na b.v. een uur of zo ineens vast. Muis werkt wel maar kan geen pagina's meer afsluiten of openen.

Dan loopt je PC dus NIET vast na een periode van inactiviteit, maar dus altijd. Dat is wel even een wezenlijk verschil.
Dan zou het dus kunnen zijn dat je PC te warm wordt. Heb je hem van binnen wel eens schoongemaakt en staat hij op een plek met voldoende ruimte om de warmte af te voeren?

ve
door verwijderd - Jan 10, 2013 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan ook de hardeschijf zijn niet niet meer goed is. Download HD Tune. Start HD Tune, ga naar "Health". De Health Status hoort "OK" te zijn. Scan verder de hardeschijf ook even op slechte/beschadigde sectoren; Ga naar "Error Scan" en klik Start.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 01:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eén van de eerste dingen die je doet is het 'Event viewer' log bekijken, als het probleem veroorzaakt wordt door een programma, dan moet het daarin geregistreerd staan.

Start-> type: 'eventviewer' en klik op 'view event logs' (de eerste link).

Snuffel daar eens rond in de applicatie log of er uitroeptekens staan, kijk ook naar de tijd van registratie. Het kan je helpen een softwareprobleem te vinden.

Als het een softwarepro
De muis beweegt nog wel, dus we kunnen er eigenlijk wel vanuit gaan dat het een softwareprobleem is eigenlijk.

Als het een hardwareprobleem is zoals een oververhitte CPU, probeer dan een van de vele benchmark-programma's, die stressen de CPU/GPU (videokaart) enorm en zullen een PC met hardwareproblemen heel snel laten crashen/vastlopen.

Als het een softwareprobleem is, start dan op in de safe modus en doe eerst een systeemcheck:

Start-> CMD (command prompt, maar wel als admin opstarten) type in de command prompt: sfc /scannow
Dit duurt wel even, maar alle systeembestanden worden dan herstelt (kijk wel naar de meldingen en schrijf deze zonodig op, soms moet je bestanden handmatig uit de originele setup cabfiles halen).

Nog steeds geen sjoege? Kijk naar de laatst geïnstalleerde programma's. De-installeer deze. Begin altijd met de laatste en doe dit ook in safe modus, bekijk eventueel ook de hardware drivers in de device manager (systeem) om te zien of er dubbele verwijzingen in staan. Staan er dubbele verwijzingen in, verwijder dan beide drivers. Deze worden bij een herstart weer geïnstalleerd of er wordt gevraagd naar de locatie. Het verwijderen van drivers in de safe modus is handig omdat het systeem de locaties vergeet en dus niet eventuele corrupte drivers opnieuw installeert.

Doe niet alles tegelijkertijd! Begin met de systeemscan en test daarna je systeem. Ga vervolgens naar een volgend punt. Oh, kopieer even je gebruikersfolder voor de zekerheid naar een USB stick of zo, erg handig als je moet herinstalleren van je hele OS als het toch fout gaat ;-)

Note: Ik gebruik de Engelse versie, vandaar dat ik de Engelse benamingen gebruik, de NL versie kan andere benamingen hebben maar de commando's in de command prompt zijn altijd Engels.

Lees het hier.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 01:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nabericht: ja, als de CPU/GPU warm wordt loopt de PC natuurlijk ook vast, een PC is een stofzuiger en die moet je af en toe schoonmaken. Dus: openschroeven, stofzuiger erdoorheen (met zo'n borstelkop) en met een kwast of ouwe tandenborstel alle stof van de kaarten afvegen. Ik gebruik er zelf een compressor voor, maar zo'n ventilator om luchtbedden mee op te blazen werkt ook prima.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 02:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ongetwijfeld uw instellingen van uw pc/laptop handmatig in of uitschakelen.

Het uitschakelen van de inactiviteittijd 'energiebesparends' kunt u zelf aangeven na zoveel minuten, uren of helemaal niet uitschakelen! Elk merk heeft zo zijn eigen toegang hiertoe en de mogelijkheden daarvan!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de PC een SSD schijf?
De PC kan dan, door fouten in het stuurprogramma, soms minuten lang hangen op een refresh voor de SSD.

De BIOS moet ingesteld zijn op AHCI voor de SATA raid interface en niet op IDE (disabled) of op RAID.

Wellicht een probleem met de intel drivers voor de SSD:
Intel® Rapid Storage Technology RAID and AHCI (Advance Host Controller ... S5500 Based Server AHCI SATA Storage Driver for Window, of iets dergelijks.
Het beste is dan om uitsluitend de ingebouwde stuurprogramma's van Windows 7 te gebruiken en niet de van speciale programma's van intel.

Heeft het moederbord Sandy bridge Intel chipset? Moederbord onder garantie vervangen.
Zie hier voorbeeld Mycom (klik).

Het lijkt me geen warmte probleem omdat de fout dan veel sneller zou moeten optreden.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een andere mogelijke oorzaak is het geheugen. Wat je dus ook kunt proberen is de geheugenmodules er even uit halen en daarna weer terugzetten. Wellicht is het probleem dan opgelost. Mocht dat niet zo zijn, dan kunt u onder andere MemTest www.memtest.org) gebruiken om eventuele problemen met het geheugen op te sporen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

"De hardisk staat op 60 min" die schakelt dus lekker af na een uur. Bij activiteit door een muisbeweging op toets aanslag moet de schijf weer aan de gang en dat duurt even. de pc loopt ook niet vast want dan was de muis ook niet meer te bedienen. Stel de harde schijf zo in dat deze nooit uitschakelt en negen van de tien keer is het probleem verleden tijd.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2013 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo janet54,

Ter aanvulling op bovenstaande:

rechtermuisknop op bureaublad > 'Aan persoonlijke voorkeur aanpassen' > 'Schermbeveiliging' > 'Energie-instellingen wijzigen' > 'Gebalanceerd aanvinken' > De schema-instellingen wijzigen > 'Geavanceerde energie-instellingen wijzigen' > 'Harde schijf' uitvouwen > Minuten helemaal terugdraaien naar 'Nooit'
(Bron: techzineforum/fastfred)

Suc6

ve
door verwijderd - Jan 12, 2013 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een up-date over mijn nog steeds bestaande probleem.
Het probleem is iets verandert de pc loopt nu ook vast na constante activiteit.

Het voorstel van Ramonnetje, het ontstoffen van de pc heb ik gedaan, helaas niet met het gewenste resultaat. Er zat aardig wat stof in de videokaart maar verder viel het erg mee.

Als de pc stopt dan moet ik dus geforceerd afsluiten, als ik vervolgens weer opstart en f8 ingedrukt hou dan kom ik in een menu terecht waar de onderdelen in een opsomming staan. Het is zo dat in dit rijtje alles staat behalve de ssd schijf, waar het besturingssysteem op staat.

Als ik de pc normaal afsluit voor deze vastloopt en vervolgens met f8 opstart dan staat de ssd schijf wel gewoon in het rijtje.
Ergens tijdens het werken of bij een periode van inactiviteit verdwijnt plots de ssd schijf uit het menu.
Wat zou hier de reden van kunnen zijn?
De pc is pas een klein jaar oud en ik heb 3 jaar garantie dus ik wil niet zelf te veel knoeien of vervangen vanwege het vervallen van de garantie.
Het systeem is een i7 ,met ssd schijf 64gb, 8gb geheugen, 1tb hd en windows 7 besturing,IE 9.
Ik heb zelf het idee dat het een software probleem is, maar de oplossing zie ik niet.
De temp is goed, er staan geen uitroeptekens bij de diverse, met het programmaatje aidia64 lijkt alles goed geen foutmeldingen temperatuur van de diverse onderdelen allemaal rond de 30 graden. Heeft er nog iemand een suggestie?

ve
door verwijderd - Jan 12, 2013 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me geen software probleem want dan zou de ssd schijf niet uit het rijtje verdwijnen. Ik verdenk de ssd schijf zelf.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2013 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al in het begin aangaf zijn er problemen met intel stuurprogramma's op bepaalde SSD's.
De SSD zelf, of het stuurprogramma voor de SSD, blijft hangen tijdens een refresh.

De oplossing kan zijn om de firmware van de SSD bij te werken, of

Het stuurprogramma van intel (Rapid storage e.d.) te verwijderen. Je kunt ook in apparaatbeheer het vorige stuurprogramma kiezen.
De oorzaak kan namelijk een update van het stuurprogramma zijn (waarna de fout optrad) en die update kun je in dat geval via Apparaatbeheer voor de AHCI of RAID controller ongedaan maken door het vorige stuurprogramma te kiezen.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2013 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het probleem misschien ook oplossen door LPM (Link Power Management) uit te zetten, zie hier (klik).

ve
door verwijderd - Jan 13, 2013 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste iedereen,

ben er nu achter dat de ssd elk uur uit de f8 menu verdwijnt.

Na precies een uur loopt hij vast. Ik zet nu een kookwekker op 55 min. sluit dan af en vervolgens start ik weer op.
Ik heb op internet een stukje gevonden van iemand die precies hetzelfde probleem had en hij/zij kreeg het advies er nieuwe firmware op te zetten, maar ik heb geen idee wat ik daar mee overhoop haal en hoe dat te doen.
Heeft iemand dit zelfde probleem wel eens gehad?

ve
door verwijderd - Jan 13, 2013 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op zondag 13 jan 2013, 10:44: Zoals ik al in het begin aangaf zijn er problemen met intel stuurprogramma's op bepaalde SSD's.
De SSD zelf, of het stuurprogramma voor de SSD, blijft hangen tijdens een refresh.

De oplossing kan zijn om de firmware van de SSD bij te werken, of

Het stuurprogramma van intel (Rapid storage e.d.) te verwijderen. Je kunt ook in apparaatbeheer het vorige stuurprogramma kiezen.
De oorzaak kan namelijk een update van het stuurprogramma zijn (waarna de fout optrad) en die update kun je in dat geval via Apparaatbeheer voor de AHCI of RAID controller ongedaan maken door het vorige stuurprogramma te kiezen.

Ik ga er iemand bij halen die dit voor mij kan proberen, mogelijk is dit de oplossing.
Zodra het probleem verholpen is geef ik hier feedback. Vast bedankt.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste janet54
Ik heb precies dezelfde euvel als jij hebt gehad. Mijn PC loopt ook na precies een uur vast. Ondertussen heb ik ook veel van de tips uitgevoerd die in deze case worden aangedragen. Niets heeft tot nu toe geholpen. Ik ben daarom ook zeer benieuwd of jouw probleem ondertussen uit de wereld is en natuurlijk wat de oplossing voor dit probleem is geweest.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2013 om 07:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ulk schreef op donderdag 28 mrt 2013, 21:36: Beste janet54
Ik heb precies dezelfde euvel als jij hebt gehad. Mijn PC loopt ook na precies een uur vast. Ondertussen heb ik ook veel van de tips uitgevoerd die in deze case worden aangedragen. Niets heeft tot nu toe geholpen. Ik ben daarom ook zeer benieuwd of jouw probleem ondertussen uit de wereld is en natuurlijk wat de oplossing voor dit probleem is geweest.

Mijn probleem is intussen verholpen.
De pc is voor garantie teruggestuurd naar Medion. De service was in eerste instantie @#$%^%$#@@, na tussenkomst van Aldi is de computer voor garantie gemaakt. Er werd gezegd dat er iets met een stekker op het moederbord aan de hand was. Wat er uiteindelijk precies gedaan is, is niet echt duidelijk geworden. Zelf hadden wij steeds het idee dat het een probleem was met de ssd schijf, mogelijk is het de aansluiting van deze schijf geweest.
Gaat het bij jou soms ook om een medion computer?

ve
door verwijderd - Mar 29, 2013 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn pc loopt ook regelmatig vast in sluimerstand na installatie van een ander antivirusprogramma.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2013 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Janet54, bedankt voor je snelle reactie. Mijn PC is inderdaad een Medion (Akoya) met een i7 processor die ik bijna anderhalf jaar geleden gekocht hebben via Medion.nl. Ik was tot nu toe zeer tevreden met de machine, behalve dan de beperkte voorgedefinieerde grootte van de C-schijf.

Omdat er nog steeds garantie op de PC zit, heb ik eerst vorige week contact opgenomen met de Medion Service Centrum in Panningen. Het goed geïnstrueerde meisje van de serviceafdeling geeft precies volgens het Medionprotocol advies. Ik zou dus eerst mijn PC weer terug in de fabrieksinstellingen moeten zetten, om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet. Voor mijn gevoel schiet ik daarmee niks op en heb er hier dus ook geen zin in. Het liefst los ik het probleem helemaal zelf op, zoals ik dat tot nu toe altijd heb gedaan. Ik heb de computer ook los gemaakt en helemaal schoon geblazen. De geheugenkaarten hebben ik er eventjes uitgehaald en zoveel mogelijk aansluitstekers van het moederbord, schijven en DVD-rom opnieuw aangesloten. Hiermee hoopte ik een eventueel los contact te kunnen wegwerken.

Janet54, kun je nog achterhalen of je misschien ook een reparatierapport hebt ontvangen? Alle informatie is welkom.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2013 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ulk,

mijn computer een type Medion Akoya P5365 D gekocht op 14 – 12 – 2011 met 3 jaar garantie bij de Aldi voor 799,= euro.
Medion gebeld en inderdaad eerste advies pc in de fabrieksstand terug zetten, gedaan gaf geen verbetering.
Advies terugsturen, kreeg een voucher om de pc kosteloos op te sturen, gedaan.
Na circa 2 tot 3 weken kreeg ik bericht, Pc reparateur Mainbord/4904 100,84 ex btw. 122,02 zelf betalen want ik had een stekker in de verkeerde richting aangesloten en dit was volgens hen het probleem. Omdat dit helemaal niet gebeurd was heb ik contact opgenomen met Aldi.
Medion probeerde onder de garantie uit te komen.
Aldi heeft contact opgenomen met Medion en toen kon het ineens wel onder garantie gemaakt worden.
Na reparatie werkte de pc wel goed maar de windows prestatie index gaf toen 5,9 aan terwijl dit voor de reparatie 7.3 was, weer gemaild en toen moest hij weer naar de fabriekstand gezet worden, pffffff, we hadden net alles er weer opgezet. Hierna was hij wel weer in orde.

Voor zover ik op de reparatiebonnen kan zien hebben ze het moederbord vervangen.
Dit staat op de bon Diagnose : speciale functie/Constant)
Vastgestelde fout: onjuiste werking(Mainbord)
Genomen maatregelen: Module/functionele unit vervangen(Mainbord) Bios-update uitgevoerd.
Wanneer tijdens het controleren van uw apparaat en/of accessoires normale slijtage wordt geconstateerd, welke ontstaat tijdens normaal gebruik dan is vervanging technisch gezien niet noodzakelijk. Indien echter gewenst, kunnen deze onderdelen met opgaaf van kosten worden vervangen.
Winstress test foutloos uitgevoerd, testrapport is opgeslagen.

Dit is letterlijk wat er op de reparatiebrief staat, ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Mijn vermoeden, omdat het om een zelfde type gaat, is dat ze een slechte partij moederborden gemonteerd hebben.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Janet54
Mijn computer is overigens een type Medion Akoya P5367 D eind november 2011 gekocht rechtstreeks bij Medion.nl met 2 jaar garantie (geloof ik). De Windows Prestatie Index van mijn machine is overigens op dit moment ook 7,3. Bedankt voor de uitgebreide informatie over jouw PC probleem. Voor ik de machine in fabrieksinstellingen terug zet, wil ik eerst nog eventjes rondkijken en zelf proberen het probleem op te lossen. Misschien kom ik nog ergens een oplossing tegen. Ondertussen heb ik nog enkele programma's en updates van de laatste twee weken verwijderd.
Ik zal in ieder geval via dit forum jou en andere geïnteresseerden op de hoogte houden.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2013 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Janet en andere geïnteresseerden.

Ik heb de laatste tijd vanwege mijn werk weinig tijd gehad voor dit probleem. Ik had al wel ergens gelezen dat de Solid State Drive (SSD) waar het OS op staat, wel eens voor dit probleem kon zorgen. Vandaag was ik aan het Googlen en kwam dit vergelijkbaar probleem tegen bij een Crucial M4 SSD. Hierin staat SSD's uit de M4 serie na exact 5184 uur gebruik, oftewel 216 volledige dagen, de SSD ongeveer elk uur vastloopt. De bug heeft te maken met de SMART Power On Hours teller die alleen hoeft te tellen hoe lang een SSD gebruikt wordt. Deze bug is te verhelpen door nieuwe firmware te installeren. De nieuwe firmware voor mijn Micron MTFDDAC064MAM heb ik hier gedownload. Ik heb de versie Rev. 070H Firmware Update Utility (Win 7/8) geïnstalleerd, hiervoor moest ik mij wel eerst registreren bij Micron. Het ziet er naar uit dat dit mijn probleem opgelost is, mijn PC draait nu voor het eerst weer langer dan één uur achter elkaar. Toch wel vreemd dat er op het internet weinig over dit probleem te vinden is.
Hierbij nog enkele PDFjes met aanvullende informatie: PDF1 en PDF2

ve
door verwijderd - Apr 23, 2013 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit probleem na meer dan drie maanden nog steeds niet uit de wereld geholpen?!

U kunt uw instellingen van uw pc/laptop handmatig in of uitschakelen.

Het uitschakelen van de inactiviteittijd kunt u zelf aangeven na zoveel minuten, uren of helemaal niet uitschakelen!

ve
door verwijderd - May 11, 2013 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies dezelfde problemen gehad als Janet54 & Ulk. Na ongeveer 16 maanden zonder problemen te kunnen werken ging mijn computer na exact 60 minuten 'hangen' en kon ik alleen nog maar geforceerd herstarten. Ook bij was de SSD schijf soms verdwenen in het boot-menu (F8 bij opstarten).
Mijn configuratie is identiek aan die van Ulk: MEDION® AKOYA® PC P5367 D

Na een firmware update zoals hierboven beschreven door Ulk draait alles weer als een zonnetje en ben ik van een hoop ergernis verlost.

@Ulk bedankt voor al je uitzoek werk en dat je de info hebt gedeeld op dit forum, hulde!!

ve
door verwijderd - May 11, 2013 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

mel_b schreef op zaterdag 11 mei 2013, 20:18: Ik heb precies dezelfde problemen gehad als Janet54 & Ulk. Na ongeveer 16 maanden zonder problemen te kunnen werken ging mijn computer na exact 60 minuten 'hangen' en kon ik alleen nog maar geforceerd herstarten. Ook bij was de SSD schijf soms verdwenen in het boot-menu (F8 bij opstarten).
Mijn configuratie is identiek aan die van Ulk: MEDION® AKOYA® PC P5367 D

Na een firmware update zoals hierboven beschreven door Ulk draait alles weer als een zonnetje en ben ik van een hoop ergernis verlost.

@Ulk bedankt voor al je uitzoek werk en dat je de info hebt gedeeld op dit forum, hulde!!

Omdat ik zeker wist dat dit probleem bij meer Medionbezitters zou opduiken, heb mijn bevindingen op dit forum gezet. Ben blij dat ik hiermee anderen kan helpen.