mi
door minordrempel Dec 12, 2014 om 11:10
Garantie & verzekeringen

Mindering zorgtoeslag

klopt het dat de zorgtoeslag in 2015 aanzienlijk wordt verminderd t.o.v. 2014?

1483 17 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 12, 2014 om 11:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=fornax schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:10]klopt het dat de zorgtoeslag in 2015 aanzienlijk wordt verminderd t.o.v. 2014?

Dat kan je zelf nakijken op toeslagen.nl

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja dat klopt. De toeslag zelf is voor wat hogere inkomens sterk verlaagd en ook de inkomensgrens waarbij nog toeslag gegeven wordt is verlaagd.

Alleen de minimum inkomens krijgen een verhoging van € 6,00 per jaar, van € 72 naar € 78, voor een alleenstaande.

Het zou voor de belastingdienst toch simpel moeten zijn op de brief te vermelden welk inkomen gehanteerd wordt. Maar ja....

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 11:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fornax schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:10]klopt het dat de zorgtoeslag in 2015 aanzienlijk wordt verminderd t.o.v. 2014?
Afhankelijk van het inkomen.

Quote:
Hoeveel zorgtoeslag krijg ik in 2015?

De zorgpremie gaat in 2015 stijgen met gemiddeld 5 euro per maand, maar hoe zit het met de zorgtoeslag? Het was al bekend dat de zorgtoeslag voor de laagste inkomens omhoog gaat, maar op welk bedrag kan deze groep rekenen volgend jaar? ZorgWijzer.nl heeft de hand weten te leggen op de cijfers voor 2015. Alleenstaanden met een verzamelinkomen van 19.500 euro per jaar (rond het minimumloon) ontvangen volgend jaar 78 euro per maand aan zorgtoeslag, een verhoging van 6 euro ten opzichte van 2014. Een meerpersoonshuishouden ontvangt bij hetzelfde inkomen maandelijks 149 euro (een stijging van maandelijks 12 euro).

Het hele artikel lezen, inclusief tabel?
Klik hier-> Hoeveel zorgtoeslag krijg ik in 2015?

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

"Zorgwijzer heeft de hand weten te leggen" .....

De beschikkingen vallen al in de bus en op toeslagen kon men al ca. 14 dagen geleden kijken wat je zou krijgen.

edrick3
door edrick3 - Dec 12, 2014 om 12:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1,

Dat weet gompy2 m.i. ook wel.
Er staat een datum boven bedoeld artikel: 25 november 2014
Tabel is ter verduidelijking.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 12:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:59]@gompy2

"Zorgwijzer heeft de hand weten te leggen" .....

De beschikkingen vallen al in de bus en op toeslagen kon men al ca. 14 dagen geleden kijken wat je zou krijgen.
Ja ja, maar kijk even naar de datum van het artikel ;-)

Datum 25 november 2014 Geplaatst door Bart Reacties 15

Maar verder interesseert me de materie niet zo tijger1, ik vind het opzoeken op internet zo leuk en probeer me zelf daar steeds meer in te verbteren door Google meer te manipuleren, vandaar.
Ik vond het verder wel interessant voor de TS en anderen omdat er ook tabellen bij stonden, vandaar.

who cares
door who cares - Dec 12, 2014 om 12:17
146 Antwoorden / 9 Vragen

ja hoor van 42.00 naar 5..50 per maand ,gaat naar inkomen.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 12:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=who cares schreef op vrijdag 12 dec 2014, 12:17]ja hoor van 42.00 naar 5..50 per maand ,gaat naar inkomen.
Dan zit je net boven de € 26.000 dus... ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Dec 12, 2014 om 13:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat heb ik nu ook 10% minder.

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2014 om 17:01
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:37]Ja dat klopt. De toeslag zelf is voor wat hogere inkomens sterk verlaagd en ook de inkomensgrens waarbij nog toeslag gegeven wordt is verlaagd.

Alleen de minimum inkomens krijgen een verhoging van € 6,00 per jaar, van € 72 naar € 78, voor een alleenstaande.

Het zou voor de belastingdienst toch simpel moeten zijn op de brief te vermelden welk inkomen gehanteerd wordt. Maar ja....

Op mijn voorschotbeschikking staat €942,00, dus €78,50 per maand, dus €6,50 per maand meer. Niet dat ik over €0,50 wil struikelen maar is toch €6,00 meer. ;-)

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2014 om 18:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:37]Ja dat klopt. De toeslag zelf is voor wat hogere inkomens sterk verlaagd en ook de inkomensgrens waarbij nog toeslag gegeven wordt is verlaagd.

Alleen de minimum inkomens krijgen een verhoging van € 6,00 per jaar, van € 72 naar € 78, voor een alleenstaande.

Het zou voor de belastingdienst toch simpel moeten zijn op de brief te vermelden welk inkomen gehanteerd wordt. Maar ja....

Dus iemand met een minimum inkomen kan zich vanaf zo'n 4,50 per maand verzekeren....

Dat was in het ziekenfondstijdperk toch een stuk duurder.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

U zult ook niet struikelen over die € 0,50. De belastingdienst doet niet aan centen. U zult 6 x € 78 en daarna 6 x € 79 uitgekeerd krijgen.

@pieterwolters

Als hij wil, houdt hij nog geld over.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 12, 2014 om 22:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een laag inkomen is het nu dus mogelijk om meer toeslag te krijgen dan dat je je aan premie moet betalen.
An sich kan het een aanrader zijn, mits je een beetje met geld kunt omgaan en de 'winst' en de korting op het verhogen van het eigen risico naar een spaarrekening overboekt (en daar vanaf kunt blijven).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 12, 2014 om 22:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 19:05]Als hij wil, houdt hij nog geld over.
Goedkoopste premie die ik heb kunnen vinden is 63,50 (tips die hier onder duiken zijn van harte welkom :-)).
Is toch mooi 174 euro per jaar extra overhouden! In theorie, in praktijk word je echt wel rectaal door Den Haag op een andere wijzen genomen en ja zonder vaseline..

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lekkerisdat

Dat zal dan een budget polis zijn. Op sommige plekken wellicht vervelend.

Maar Anderzorg eigen risico € 875,00, gewone polis, in één keer vooruit betalen € 768,24.

Houdt men bij een minimum inkomen € 173 over van de zorgtoeslag.

€ 324 korting ivm hoog eigen rusico, wat per saldo dus maximaal € 156 extra kost, wat dus al gedekt wordt door het overschot van de zorgtoeslag.

Elke euro minder verbruik is dus winst.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 12, 2014 om 23:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1
Klopt helemaal. Gaat om https://www.pmazorgverzekering.nl/pma-bonussen/#rekenvoorbeeld (expres geen linkje) de 'bonus' van 54 euro kun je dan vanaf 1-11 laten uitbetalen (al hopen ze natuurlijk dat je iets anders doet).

Echter wat je al zegt, kun je beter 'n paar euro, letterlijk, meer uitgeven en voor Anderzorg gaan.

Persoonlijk ben ik alleen niet zo'n favoriet van Menzis.

En zelf wil ik graag overstappen, lastig als principes meegaan spelen. Zo wil ik ook geen CZ of iets dat onderdeel is van Achmea. Was bijna overgestapt naar Zekur, echter die beantwoorden hun mail weer niet..

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2014 om 00:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind dat ook zo'n gekkigheid, dat die bonus pas aan het eind van het jaar wordt uitbetaald. Heb zelf geen probleem met Menzis. Maar heb weer een aversie tegen Zilveren Kruis. Zo heeft iedereen wat.