kriekra
door kriekra Jul 10, 2010 om 16:55
Elektronica & tv

Mobiele airco en aantal dB

Ik wil graag een mobiele airco aanschaffen. Heb via internet diverse modellen bekeken, de modellen waarin ik interesse heb, produceren ca. 52 dB. Ik heb geen idee hoe luid dit is, waar kan ik het qua geluidssterkte mee vergelijken? Alvast bedankt voor uw reacties.

37347 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 10, 2010 om 17:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een airco zit meestal op 50 -75 dB. Die 52 zou ik aan de lage kant inschatten.

Vergelijking: 55 dB is elektrische tandenborstel

55-70 dB vaatwasser, wasdroger
60-70 dB pianospel

Dit is 's nachts, als het doodstil is, een behoorlijk lawaai.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 10, 2010 om 17:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kijk ook hier..., wat verder op de pagina.

Vladja

kiran
door kiran - Jul 10, 2010 om 17:39
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kriekra

Vergelijkbaar met een vaatwasser.
Mijn buren hebben de airco aanstaan met de schuifpui open, ik zit in de tuin ernaast een paar meter ervan af .... maakt een herrie hoor!

Maakt hier méér geluid dan mijn vaatwasser, zal dus geen 52 dbtje zijn.
Zou bij aanschaf wel beseffen dat het geluid 's avonds en 's nachts nog wat harder klinkt ivm de stilte.

wolfenjong
door wolfenjong - Jul 10, 2010 om 17:44
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Het beste kun je een split model kopen, dat is een model waar van het deel wat het meeste geluid veroorzaakt altijd buiten staat, als je deze mogelijkheid hebt is dat de beste keus.
Alle anderen modelel maken allemaal behoorlijk geluid, en dat irriteerd vaak heel snel, vooral als je er bij wilt gaan slapen.

Succes met je keus.

poltol
door poltol - Jul 10, 2010 om 18:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga er maar vanuit dat het geluid zeer irritant is. Het is er altijd als de airco aanstaat. En een mobiele airco moet ook nog eens een uitlaat hebben op de buitenlucht. Laat u niets wijs maken over condensors of weet ik wat voor gekkigheid. Een mobiele airco blaast namelijk zoveel hete lucht uit dat er altijd een afvoer naar buiten nodig is.

Een split airco is het fijnst. Ik spreek uit ervaring, had eerst een mobiele en nu een split. De split maakt weinig lawaai. Alleen als de compressor in bedrijf komt hoor je dat goed buiten. Maar als de airco eenmaal goed draait hoor je alleen een licht gezoem/brommen. Mijn buren horen dit niet, ook in de nacht niet. Het is daarbij wel van belang dat de buitenunit goed gemonteerd is op dempers en niet aan bv een schutting maar aan vaste delen van de woning.

Succes, poltol

robert11
door robert11 - Jul 10, 2010 om 18:57
310 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn dochter en ik hebben in totaal 3 mobiele airco's. Ik ben een absolute tegenstander van deze apparaat, maar mijn vrouw wou een hebben.
Resultaat?....zij slaap in een kamer met de "airco", en ik in de andere kamer zonder airco. Ik kan niet tegen het geluid, en slaap de hele nacht niet met dat ding!
Mijn dochter heeft een andere voor haar 3 jarige zoontje....en hij wil het echt niet hebben in zijn kamer door de lawaai.
Zij kan, zoals ik, er niet mee slapen en haar man wel!

Ik vind steeds een propeller aan het plafond beter en geluidloos....

kriekra
door kriekra - Jul 11, 2010 om 14:26
204 Antwoorden / 64 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik mag van de verhuurder van mijn woning helaas geen split-systeem installeren. (gallerijflat, geluidsoverlast voor buren)
Als die mobiele airco's zo lawaaierig zijn, kan ik deze het beste enkele uren voordat ik ga slapen aanzetten, en als ik naar bed ga weer uit, en dan maar hopen dat het lang genoeg koel blijft.

ro
door ron530 - Jul 11, 2010 om 15:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi, een mobiele airco geeft maar bar weinig rendement wat koelen betreft. Er moet een afvoer naar buiten gemaakt worden want door een openstaand raam is geen optie. Tel daar het geluid en de energiekosten bij dan wordt een paar graden lager ineens minder interessant. Er zijn legio tips op het net te vinden waarmee je het toch koel kunt houden in huis.

Ronny.

robert11
door robert11 - Jul 11, 2010 om 15:26
310 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas moet ik terugstellen! Zulke airco houden de kamer ff koel voor een of twee uurtje, maar dan is het voorbij!
Dat ze lawaaierig zijn is echt persoonlijke ....de ene heeft er geen last van en een andere slaapt door een onweer door....
Voorbeeld: mijn vrouw hoort alles en kan met de koeling slapen, ik hoor minder maar kan niet slapen met de koeling aan!!!
Normals: een plafond ventilator is wellicht niet moedersmooiste, maar is geluidloos en bied echt een aangename verkoeling...