je
door jenie Jul 22, 2014 om 16:10
Geldzaken & recht

Moeder bijstand, kind boven 18 werkt.

Ik heb een vraag. Wat zijn de kosten die een kind boven de 18 jaar moet bijdragen als moeder een bijstandsuitkering heeft.

Moeder heeft alleenstaande bijstandsuitkering. Dochter boven de 18 jaar gaat werken. Wat is dan het percentage wat dochter moet afstaan? Ik kan het nergens op internet vinden.

12469 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 16:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallojenie,

Kind 'moet' niets bijdragen.

Lees wat info hier.

En kijk eens hier.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2014 om 16:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jenie,

En lees ook eens de reacties bij deze vraag.

Met vr.gr.

je
door jenie - Jul 22, 2014 om 16:26
36 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Edrick,

Het is gelukkig niet voor mij hoor maar hier heb ik wat aan. Een kind mag zo ongeveer € 633,- netto bijverdienen voordat ze de uitkering van moeder gaan verlagen.

Hoe controleren ze dat en komen ze daarachter dan?

Gr.
Jenie

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2014 om 16:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jenie schreef op dinsdag 22 jul 2014, 16:26]
Hoe controleren ze dat en komen ze daarachter dan?
Gr.
Jenie

Als ze voor een baas gaat werken moet hij/zij immers geld inhouden voor van alles en nog wat, dus is de belasting gewoon op de hoogte van wat er verdient word. Dat is van iedereen bekend hoor. D.w.z. de "witwerkers".

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het kind gaat niet bijverdienen, het gaat gewoon werken en verdient dan een salaris. Het bruto minimumloon voor een 18-jarige is ca. € 680,00

Als moeder de woonkosten kan delen, en dat kan zij, dan wordt haar toeslag verlaagd.

Hoe ze dat controleren? Er moeten bewijzen overlegd worden van het inkomen van dochter. En er zit een koppeling tussen de Sociale Dienst en de belastingdienst.

Cookies
door Cookies - Jul 22, 2014 om 18:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 16:39]

Als moeder de woonkosten kan delen, en dat kan zij, dan wordt haar toeslag verlaagd.

Inderdaad, de aanvullende toeslag van 20% vervalt. Van een werkend 18+ kind wordt verwacht dat zij bijdraagt in de huishoudelijke- en woonkosten.

Gezien de vraag: hoe komt de SD er achter: ik hoop dat moeder het uit haar hoofd laat te verzuimen om aan de SD te melden dat haar dochter gaat werken. Daar staat een fikse boete (korting) op en, zoals gezegd, alle bestanden van UWV/SD/BD zijn gekoppeld.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gemeenten kunnen zelfstandig omgaan met het geheel of gedeeltelijk korten van die toeslag.

Dus wat Rivierenland doet, hoeft niet voor een ander te gelden.

getty
door getty - Jul 22, 2014 om 20:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inkomen van dochter natuurlijk zelf opgeven bij de gemeente. Het deel dat ze gekort wordt op de bijstand en wat ze eventueel verliest aan huurtoeslag, kan dochter als bijdrage betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dochter nu gaat werken en moeder krijgt minder bijstand, dan heeft dat nog geen effect op de eventuele huurtoeslag.

Behalve als de dochter in de aankomende maanden heel veel gaat verdienen.

Cookies
door Cookies - Jul 22, 2014 om 20:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 22 jul 2014, 18:41]De gemeenten kunnen zelfstandig omgaan met het geheel of gedeeltelijk korten van die toeslag.

Dus wat Rivierenland doet, hoeft niet voor een ander te gelden.

Klopt wat je schrijft, maar je weet net zo goed als ik dat de gemeenten afgeknepen worden in hun budget. Weet voor 95% zeker dat ze die 20% gaat verliezen.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2014 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik schreef dat juist, omdat de gemeente Rivierenland, uit de link van Edrick, blijkbaar nogal soepel is en de vraagsteller daaruit de conclusie trok, dat dat kind DUS € 630,000 mocht "bij"verdienen voordat de moeder gekort zou worden.

sy
door sylgin - Jul 23, 2014 om 07:09
44 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dacht je ervan omdat zelf eens te gaan informeren bij je eigen gemeente?
Die hebben alle informatie en weten wat je kan doen en laten.