mi
door mieloes Jun 18, 2014 om 14:42
Geldzaken & recht

Wat kan ik doen om mijn zonen mee te laten betalen?

k ben een werkeloze alleenstaande moeder, mijn leeftijd is 55plus dus nog weinig kans op een baan. Mijn jongste zoon is onlangs 18 geworden en nu heb ik drie volwassen zonen die allemaal op mijn adres staan ingeschreven. Een van hen woont sinds enkele maanden op een adres waar hij zich niet officieel kan inschrijven. Ik had hem gevraagd te vertrekken omdat hij geen kostgeld wilde betalen. De andere zoon, nog schoolgaand met bijbaantje, wil en kan niet verhuizen omdat hij halverwege de maand zijn geld al heeft opgemaakt. Deze zoon wil dus ook niet meebetalen. De jongste gaat nog naar school en gaat binnenkort wel werken en die kan mogelijk wel iets bijdragen. Mijn WW is nu ook verlaagd omdat mijn jongste 18 is, kindgebonden toeslag en kinderbijslag ophoudt en dat houdt in dat mijn inkomsten nog maar rond de 80 euro per maand meer zijn dan mijn uitgaven.
Ik weet niet meer wat ik kan doen om mijn zonen kan laten inzien dat ze, als ze in mijn huis willen blijven wonen, en ingeschreven willen blijven, ze ècht mee moeten gaan betalen. Hun vader leeft niet meer dus die kan ook niet helpen.

1908 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 18, 2014 om 14:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kookt u voor ze en doet u de was? Verricht u nog moederlijke klusjes zoals opruimen als ze hun rommel laten liggen en met de thee klaar zitten als ze thuiskomen?

U gaat nu meteen in staking. Afgelopen uit.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2014 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt geen wezengeld voor die schoolgaande kinderen?

Betalen ze wel hun eigen zorgpremie en hebben ze daarvoor ook een toeslag aangevraagd?

U bent dus blijkbaar al die jaren al veel te soepel geweest.

Net wat zoekster zegt. Stoppen met verzorgen en voeden. Klaar.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2014 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u ze dit eens onder de neus wrijven.

Klik hier

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2014 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, moederlijke gevoelens.....
Maar als ze 18 en ouder zijn mag je toch verwachten dat ze een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Boven de 18 zijn ze zélf verantwoordelijk voor een aantal zaken.
Als het niet goedschiks gaat, dan maar .....

Lees de info hier.

Sterkte!

pi
door pieterwolters - Jun 18, 2014 om 16:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een schop onder hun kont misschien?

ekiem
door ekiem - Jun 18, 2014 om 17:13
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Stoppen met pamperen en ze op hun verantwoordelijkheden wijzen. Ik begrijp je wel maar op deze manier zullen ze nooit leren om voor zichzelf te zorgen.

Daarbij, hoe moeten ze zichzelf ooit redden als ze zelfstandig gaan wonen?? Als ze bij je blijven inwonen dan zal er toch echt kostgeld betaald moeten worden, al is het maar een bijdrage aan de dagelijkse boodschappen.

Ga met ze aan de tafel zitten en leg alles uit, zet desnoods h.e.e.a op papier, probeer tot redelijke afspraken te komen.

En anders.........inderdaad........ een schop onder de kont. Staken kan ook.

Ekiem

gompy2
door gompy2 - Jun 18, 2014 om 17:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Een moeilijk geval Mieloes.
In zoverre moeilijk dat je de oplossing toch bij en in je zelf moet zoeken, een ander kan je daar namelijk niet mee helpen.
Jullie hebben jaren geleden je verdriet moeten verwerken maar dat "ach ja, toe maar" gevoel kan niet in het oneindige doorgaan als je zoons op het moment zo egoïstisch en zelfzuchtig bezig zijn.
Het kan door de leeftijd komen, maar misschien ook een bepaalde karaktertrek die, als ze ouder worden wel zal bijtrekken.
Je zult dus zelf moeten optreden en flinker op moeten treden, en de manier die Zoekster in de eerste reactie beschrijft lijkt me als eerste stap de beste.
Misschien worden ze dan een beetje met de neus op de feiten gedrukt en gaat er iets bij hun ontwaken, mag ik hopen.
Nogmaals, niemand kan die gasten een pats om hun oren geven, en jij zult je moeten herpakken als je niet wilt dat het altijd zo door blijft gaan...
Zij vinden het namelijk wel best zo, en dat is geen slechtigheid, en daar zijn ze beslist niet de enige in, mijn eigen zoon had ook die ideeën, totdat ie in de buitenlucht stond, maar zo veer hoef jij niet te gaan uiteraard, maar je moet wel optreden als je het anders wilt hebben
Suc6 en wees flink, je mag ze best hun doppen eens openen hoor, je bent geen slaaf van hun.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2014 om 19:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Ik weet niet meer wat ik kan doen om mijn zonen kan laten inzien dat ze, als ze in mijn huis willen blijven wonen, en ingeschreven willen blijven, ze ècht mee moeten gaan betalen. ......

Dat hebben ze heel snel door, als jij de koelkast leeg laat en alleen eten voor je zelf en je jongste zoon (die wel bereid is zijn aandeel straks te leveren) klaar maakt. Geen wasjes draaien, bedden niet verschonen enz. enz.

En daar niet eerder mee stoppen dan dat je geld hebt ontvangen van die gasten. En nee, ze zijn niet zielig en nee, ze zullen niet sterven door een lege maag.

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2014 om 21:24
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Maak eens een overzicht van jouw inkomen (inclusief toeslagen) en AL de uitgaven die je betaald, ook voor de "freeloaders". Zet daarnaast hun inkomens en toeslagen. Vraag ze dan of ze dat eerlijk vinden. Werken ze mee? Mooi. Werken ze niet meer? Jammer dan, Ma is "ON STRIKE". Als ze nog geen toeslagen aangevraagd hebben, dit als nog doen, bel 0800 0543 wat er mogelijk is.

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2014 om 21:27
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Een van hen woont sinds enkele maanden op een adres waar hij zich niet officieel kan inschrijven.

Voor de keuze zetten, of uitschrijven of betalen. Hij kan zich niet inschrijven? Waarom niet? Omdat hij daar moet betalen?

gompy2
door gompy2 - Jun 18, 2014 om 21:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma.
Ik mis geloof ik een stukje, maar wat voor zin heeft het om de belastingdienst te laten bellen?
Wat zullen die zeggen dan?
Die stoute jongens moeten betalen en anders klapjes, of anders misschien de toeslagen maar gewoon door laten betalen?

Dit is een zaak die TS helemaal zelf op moet lossen, en de moed en de kracht zal ze bij zich zelf moeten vinden, in combinatie en/of met behulp van goede kennissen of familie.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2014 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Dat gaat over de toeslagen.

gompy2
door gompy2 - Jun 18, 2014 om 21:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp het Tijger, kindgebonden toeslag en kinderbijslag stopt, maar dat is toch volgens de wetten en regels?

gompy2
door gompy2 - Jun 18, 2014 om 21:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn verontschuldigingen, ik heb de reactie van mahadma niet goed genoeg gelezen
:-(

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2014 om 21:57
11555 Antwoorden / 51 Vragen

@Gompy, klik eens HIER. Op deze manier kunnen de "Free Loaders" Ma bijstaan i.p.v. uitzuigen.

gompy2
door gompy2 - Jun 18, 2014 om 22:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt mahadma, maar omdat ik je reactie niet goed gelezen had roeptoeterde ik weer eens voorbarig..

deeply ashamed...

mahadma
door mahadma - Jun 18, 2014 om 22:23
11555 Antwoorden / 51 Vragen

En als die Free Loaders dit aanvragen, laten ze dan wel via de BELATINGDIENST dit gratis aan vragen en niet via een listig burotje wat daar geld voor rekent.

jo
door joentje1978 - Jun 19, 2014 om 02:48
367 Antwoorden / 6 Vragen

Vind dat de kinderen die werken en geld verdienen wel een bijdrage mogen geven, al is het maar een kleine bijdrage.

Kan niet zo zijn dat je kinderen lekker hun centen aan het opmaken zijn terwijl jij aan het einde van de maand amper nog wat overhoud.

Kinderen die wel werken maar geen cent willen betalen zijn egoistisch en zouden zich dood moeten schamen!

Gewoon niets meer voor ze doen, geen boodschappen, geen eten, geen was.

Misschien dat je ze eens inzage kunt geven van de inkomsten en uitgaven en hopen dat ze daar een goede conclusie uit kunnen trekken.

Maar als het nog tieners zijn dan willen ze daar vast niets van weten.
Toen ik een tiener was idem dito, totdat ik zelf een vaste baan kreeg en later samen ging wonen, toen werden dingen pas duidelijk en moest ik concluderen dat mijn vader toch wel met heel veel dingen gelijk had.

he
door hemoi - Jun 20, 2014 om 06:56
18 Antwoorden / 1 Vragen

Dus 3 opvreters.Ze nemen een loopje,met u.80 euro ? U bent toch geen filantropische instelling. Harder worden, u het sloofje zeker. Ze hebben 2 keuzes, ze geven geld of daar is het gat van de deur en jullie redden je maar. En u kookt lekker voor u zelf, niks meer doen en de poot stijf houden. Ze weten dat ze het niet beter kunnen krijgen maar wel mee betalen. U zegt, zoveel geld per maand. En dan luisteren ze wel.Het zal ze wel niet aanstaan, maar ze wennen er wel aan.Nou, ga je maar eerst voorbereiden en dan gooit u het op de bord.

target
door target - Jul 8, 2014 om 14:47
297 Antwoorden / 3 Vragen

Ja zeg. €250 pppm is normaal kostgeld.

Ik zou het niet eens willen. Mijn ouder(s) opzadelen met mijn kosten die ik gewoon kan en hoor te dragen.