am
door ambrinie Jul 14, 2013 om 23:41
Geldzaken & recht

Moet ik echt de schuldsanering in of is er nog een andere oplossing?

Geachte Dhr/ mvr,

Op 13-10-2010 Is er door mijn partner een lening afgesloten om een auto te financieren.
Om de auto te kopen die mijn partner wilde hebben had hij een 2 de handtekening nodig.
Ik had besloten mee te tekenen onder de voorwaarde dat hij zelf maandelijks de lasten zou betalen.
Dat omdat ik zelf niet eens een rijbewijs heb.
Ongeveer een half jaar later ging de relatie stuk.
mijn partner had heel veel schulden gemaakt waar ik niks van af wist.
Het heeft me heel veel tijd en geld gekost om weer alle schulden in te lopen maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Maar waar het nu om draait is de Ribank.
Als klap op de vuurpijl kreeg ik dagenlijk's telefoontjes van een incasso bureau genaamd A.G.C gerechtsdeurwaarders & incasso.
Met dreigingen dat ze heel mijn huis zouden leeg trekken,
onbeschoft tot de met.
in eerste instantie wist ik niet wat ik moest doen ik dacht het is zijn lening en ik heb wel mee getekend maar als 2 e tekenaar.
Maar mij is toen duidelijk uitgelegd dat ik ook hoofdelijk aansprakelijk was voor de gehele 15.602,00.
Het bedrag wat maandelijks betaald moest worden was 250,00 maar dat had mijn ex-partner al meer als 5 maanden niet betaald.
Ik had te weinig inkomen om 250,00 per maand te betalen, dus had ik een tijdelijke regeling getroffen van 100,00 in de maand.
Maar al gouw bleek dat tijdelijk niks voorstelt want een paar maanden later betaalde mijn ex-partner weer niet en toen was mijn tijdelijke regeling ook niet meer van kracht want ik moest zijn deel er bij gaan betalen dus dan kom je op 350,00.
Ik wist me geen raad zo veel geld heb ik maandelijks niet over.
ik ben 2 jaar nu bezig om een regeling te treffen, het bedrag is in de tijd alleen maar opgelopen en staat nu op 16000,00.
Uiteindelijk ben ik naar de gemeente gestapt bij plangroep schuldhulpverlening.
Na 2 jaar raak je op en als leek sta je helemaal alleen voor.
ze hebben alle stappen doorgelopen, ze hebben geprobeerd definitieve afspraken te maken , mijn deel af te kunnen laten kopen etc.
Maar het mocht allemaal niet baten.
Uiteindelijk ben ik naar de rechtbank gegaan om om een dwangakkoord aan te vragen, maar ook dat mocht niet baten.
Na 3 weken heeft de rechter het afgewezen en zit ik nu sinds kort bij de WSNP schuldsanering.
Na mijn intake met mijn bewindvoerder was mij duidelijk dat als je tonnen schulden heb of dat de zaak uitzichtloos is omdat het allemaal niet meer te bekostigen is dat je dan bij de WSNP toe gelaten word.
Maar mijn schuld is niet alleen van mij en als je het zou splitten is het ieder 8000.00 dat is in mijn ogen niet uitzichtloos.
maar de regelingen die ik kan treffen zijn wel uitzichtloos.
Ik vind het heel heftig dat je voor 16000,00 de WSNP in moet en dat er helemaal geen regeling te treffen valt.
Ik ben nu 2 jaar wel willend geweest ik heb altijd iedereen te word gestaan.
Ik heb extra informatie verstrekt van mijn ex-partner waar hij werkte ,woonde , telefoon nummers, e-mail adressen.
maar het leek wel of ik de enige was die bestond , terwijl mijn ex-partner gewoon in Nederland woont, werkt en traceerbaar is.
Ik weet dat het mijn eigen schuld is geweest.
Maar mijn vraag is.
Is het nou zo dat ik er met de wsnp schuldsanering uit moet komen.
Of is er toch een andere manier om dit op te lossen?

3982 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2013 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het antwoord kan heel kort zijn. U zult er met de WSNP uit moeten komen.

Gezien de rente die de Ribank rekent, komt u er met wat u kunt betalen nooit vanaf. En die lening oversluiten is geen optie.

zoekster
door zoekster - Jul 15, 2013 om 09:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De narigheid is, het wordt niet gesplit, dus daar zit het pijnpunt.
U zult WSNP in moeten, heel naar, gelukkig begint u daarna met een schone lei en voortaan kijkt u wel uit met een partner die niet met geld kan omgaan, neem ik aan.

czar
door czar - Jul 20, 2013 om 12:17
1209 Antwoorden / 20 Vragen

De vorige twee reacties kloppen.
Niet erg verstandig van de Ribank, want zij zullen nu hooguit nog 3 jaar (deel-)betalingen ontvangen en dan valt er bij u niets meer te halen. Hadden ze toch beter kunnen gaan voor een regeling van 100 euro per maand en wachten op betere financiële tijden bij u (of uw partner).

valerius-2
door valerius-2 - Jul 20, 2013 om 13:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 20 jul 2013, 12:17]De vorige twee reacties kloppen.
Niet erg verstandig van de Ribank, want zij zullen nu hooguit nog 3 jaar (deel-)betalingen ontvangen en dan valt er bij u niets meer te halen. Hadden ze toch beter kunnen gaan voor een regeling van 100 euro per maand en wachten op betere financiële tijden bij u (of uw partner).

een regeling van 100 euro per maand en wachten op betere financiële tijden bij u (of uw partner).

En de rente die daar nog maandelijks bijkomt, daar wordt het alleen maar steeds hoger van.

czar
door czar - Jul 20, 2013 om 14:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 13:48]
En de rente die daar nog maandelijks bijkomt, daar wordt het alleen maar steeds hoger van.

100 euro per maand komt neer op 7,76% per jaar (bij 16.000 euro schuld).

De rente die ik voor mijn aflossingsvrije hypotheek betaal is lager hoor. En wil ik die versneld aflossen, dan moet ik boete-rente betalen om te compenseren voor de misgelopen rente-inkomsten.

Stel dat TS de schuldsanering in gaat, dan is de kans groot dat het bedrag niet hoger wordt dan 100 euro in de maand, maar dan met een max. van 3 jaar lang en dan is ze ook de restschuld nog eens kwijt.

Kortom, de bank kan beter een regeling treffen, desnoods jaren lang 7,76% trekken totdat TS een goede baan krijgt, de lotto wint, een erfenis ontvangt of wat dan ook.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 20, 2013 om 14:45
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 20 jul 2013, 14:42][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 20 jul 2013, 13:48]
En de rente die daar nog maandelijks bijkomt, daar wordt het alleen maar steeds hoger van.

100 euro per maand komt neer op 7,76% per jaar (bij 16.000 euro schuld).

De rente die ik voor mijn aflossingsvrije hypotheek betaal is lager hoor. En wil ik die versneld aflossen, dan moet ik boete-rente betalen om te compenseren voor de misgelopen rente-inkomsten.

Stel dat TS de schuldsanering in gaat, dan is de kans groot dat het bedrag niet hoger wordt dan 100 euro in de maand, maar dan met een max. van 3 jaar lang en dan is ze ook de restschuld nog eens kwijt.

Kortom, de bank kan beter een regeling treffen, desnoods jaren lang 7,76% trekken totdat TS een goede baan krijgt, de lotto wint, een erfenis ontvangt of wat dan ook.

Het is geen hypotheek maar een lening, als dit een doorlopend krediet is dan kom je vaak effectief op 10%+ per jaar uit. Het is natuurlijk maar net wat de schuld is.

czar
door czar - Jul 20, 2013 om 18:29
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op zaterdag 20 jul 2013, 14:45]Het is geen hypotheek maar een lening, als dit een doorlopend krediet is dan kom je vaak effectief op 10%+ per jaar uit. Het is natuurlijk maar net wat de schuld is.

Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat de bank geen winst draait als zij maar 5% per jaar krijgt uitbetaald (de rest wordt bij de schuld opgeteld).

Mijn opmerking was dat het onverstandig van de bank zou zijn om TS de schuldsanering in te laten gaan. In dat geval krijgt de bank niet meer en dat ook nog eens gedurende max. 3 jaar en naar de restschuld kunnen ze fluiten.
Veel banken kennen daarom ook speciale tarieven voor mensen die zwaar in de schulden zitten. Vanuit de bank bezien zou zij er toch ook zoveel mogelijk uit moeten slepen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2013 om 18:42
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als een gerechtsdeurwaarder dreigende taal dagelijks belde zou ik daar enkele opnames van maken.

Is er al een gerechtelijke uitspraak of dreigen ze slechts?
Bij dat nummer gesprek weigeren en bij geheim nummer ook voor de zekerheid zal het hun moeilijker maken.

Werken ze nu als Incasso of Deurwaarder?
Ik zou dergelijk onzin gedrag van leeghalen woning negeren en valt er wel wat te halen van waarde want als ik jou verhaal lees is er al jarenlang een probleem en zolang ze geen beslag gelegd hebben is alles van waarde verplaatsen naar veilig bevriend en geheim adres toegestaan.

Dus laat je niet gek maken door hun taal, eventueel nodig je ze juist uit om Uw huisvuil in beslag te nemen want dan hoef je niet te ontruimen, dat het geen huisvuil is doet er niet toe maar dan maak je hun verhaal waardeloos.

Zij willen waardevolle goederen die verkoopbaar zijn en geen huisvuil dus doe alsof je vrijwel niets hebt als ze toch bellen en je zou opnemen.....