na
door nathalieslash Nov 11, 2015 om 10:52
Huishouden & energie

Muizen

Als je een woning huurt en je hebt last van muizen tussen de spauwmuren die door gaten het huis binnen komen is daar de huurder die er voor op moet draaien of de verhuurder van de woning heel vreewijk heeft last van muizen en havensteder heeft er schijt aan het is een plaag mijn vader is al ziek hoe gevaarlijk is dit

9809 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 11, 2015 om 10:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De huurder.

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2015 om 11:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.....en of het gevaarlijk is? Tenminste ongezond zegt de professional.....

http://www.rentokil.nl/particulieren/knaagdieren/muizenbestrijding/gevaar-van-een-muizenplaag/index.html

Cookies
door Cookies - Nov 11, 2015 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarschijnlijk veldmuisjes die nu het kouder wordt, de warmte gaan op zoeken. Ze hebben maar een kiertje nodig om naar binnen te komen. Zelf zoveel mogelijk de kieren dichten waar ze door naar binnen kunnen komen, zorgen dat er nergens etensresten te vinden zijn en eventueel muizenkorrels gebruiken.

Voorzover mij bekend, zijn muizen niet gevaarlijk voor de gezondheid (tenzij je ze in de soep gooit), wel ratten.

marita567
door marita567 - Nov 11, 2015 om 11:30
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Lees dit eens goed door , klik ook eens links in de lijst op muizen in huis dan kunt uw zien wat uw zelf kunt doen om dit te voorkomen

klik hier

hansje klein
door hansje klein - Nov 11, 2015 om 11:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het zonder meer dichtmaken van openingen in een buitenmuur is NIET aan te raden, want de vluchtstroom tussen de spouwmuren wordt daarmee onderbroken en er ontstaat vochtigheid. Kunststof of metalen gaasjes in de openingen steken werkt tegen ongedierte en verhindert de luchtstroming niet.

Algemene informatie misschien bij uw gemeente?

http://www.waalre.nl/inwoners-en-ondernemers/ongediertebestrijding.html

gerbera
door gerbera - Nov 11, 2015 om 12:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als u weet waar de muizen binnenkomen leg daar een druppeltje pepermuntolie en de muizen verdwijnen ver uit uw buurt en ruikt nog lekker ook in huis. Je wordt pas ziek van muizen als zij hun behoefte op levensmiddelen doen of hun keutels als beleg op de boterham gebruikt.

na
door nathalieslash - Nov 11, 2015 om 12:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ze gelukkig binnen kwijt heb alle gaten dichtgemaakt en ze met klemmen gevangen alleen in heel vreewijk zitten ze in de spauwmuren

costnix
door costnix - Nov 12, 2015 om 07:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de spOuwmuren kunnen ze geen kwaad, zolang u de kieren BINNENshuis heeft dichtgemaakt.

be
door bettyg - Nov 18, 2015 om 11:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

ik woon bij weilanden en hebben hier ook muizen maar ik heb katten en die brengen ze zelf naar binnen ze komen hier niet vanzelf

wo
door wolfje7 - Nov 18, 2015 om 12:24
11 Antwoorden / 1 Vragen

muizen kunnen wel degelijk ziektes verspreiden denk aan de Hantavirus. Door het verplaatsen van uitwerpselen die droog zijn kunnen deze in onze luchtwegen terecht komen. Er is maar 1 remedie en dat is het doden van deze dieren door een klapval. Gif heeft voor de dieren een langdurige werking voordat zij sterven en ook niet humaan is. Daarnaast is het goed om de oorzaak van veel muizen te onderzoeken. Gooi afval in goed afgesloten containers, Voer geen katten of andere beesten buiten. Zorg dat zwerfafval niet blijft slingeren. Voer vogels overdag en niet 's nachts dus voer opruimen. Voor voliereliefhebbers de hokken goed schoon maken etc. En pak het samen aan met de buren. Veel succes

raydep
door raydep - Nov 18, 2015 om 12:30
100 Antwoorden / 1 Vragen

Muizen, dat is nou wat kattenhaters bereiken.

maurik
door maurik - Nov 18, 2015 om 12:39
19 Antwoorden / 7 Vragen

als huurder moet je zelf zorgen dat de muizen wegblijven, nergens eten waar ze bijkunnen, en als je dit aankan, een muizenval neerzetten, moet je wel dode muis opruimen als deze in de klem komt.,
ik heb katten die zelfs op het platte dak klimmen omdat ze daar muizen ruiken. Tussen plafond en dak zaten ze aan de isolatie te knagen.
Deze zijn dan ook in de kortste keren naar de muizenhemel geholpen nadat de katten ze eerst aan mij laten zien, soms leven ze nog.................wel schattig hoor die kleine diertjes, maar liever niet in huis..................

ha
door harryromijn - Nov 18, 2015 om 12:43
272 Antwoorden / 0 Vragen

Die "gaten" in de voegen van buitenmuur, de zg "stootvoegen" kleiner maken door er een koperen spijker over de lengte in te drukken. Koper, want geeft geen roestspoor. Een veldmuisje heeft aan 2 cm dia al voldoende, dus met die spijker blijft er minder dan 1 cm over. Allemaal, want een veldmuisje kan met zijn nageltjes recht tegen de muur oplopen. Dan door de spouwmuurisolatie een gaatje door de binnen muur zoeken, vaak bij de dakrand en.. ze zijn binnen. Kan generaties duren tot men die weg gevonden/gebaand heeft.
Die elektronische verschrikkers zijn enkel goed voor de omzet van de winkelier, doch werken.. NUL. Enkel de ouderwetse klapklem, met pindakaas erin, werkt. Jammer, muis overleden aan extreme hoofdpijn.
Muizen kunnen voor een kapitaal aan waarde vernielen, niet alleen door hun urine en uitwerpselen doch ook door hun geknaag aan textiel, papier enz.
En een keer een kat te logeren vragen... Wisten de Egyptenaren en Sumeriers al, 5000 jaar geleden.

mo
door mof - Nov 18, 2015 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad, de verhuurder hoeft dit niet op te lossen.

Als u weet waar de muizen uw kamer binnenkomen kunt u die gaatjes
afdichten met aluminium folie. Daar knagen de muisjes niet doorheen.
De spouwmuren zou ik van buitenaf niet afdichten om al eerder genoemde redenen van luchtcirculatie en vocht regulatie. Trouwens, wat interesseert het dan ook als er muisjes tussen de spouwmuur zitten. Daar heb je eigenlijk geen last van tenzij het
er zoveel worden dat de spouw verstopt raakt.

Verder, mocht u van huisdieren houden: een kat nemen werkt ook zeer effectief tegen muizen in huis!

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:14
21 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel staat in de link hieronder over ongedierte (waaronder muizen):

"U vindt hier een overzicht van de soorten onderhoud die de huurder dan wel de verhuurder moet uitvoeren. In een huurcontract kunnen geen bepalingen worden opgenomen die van dit overzicht afwijken in het nadeel van de huurder."

"Het bestrijden van vlooien, mieren, wespen, luizen en dergelijke voor zover kosten gering zijn" (zijn voor kosten van de huurder)

"Het bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen (t.g.v. overmacht)" (zijn voor kosten van de verhuurder)

Mijn conclusie: In geval van overmacht OF bestrijding waarbij de kosten NIET gering zijn, is de verhuurder aansprakelijk.

Als u dus reeds met gif of muizenvallen of iets dergelijks (geringe kosten) heeft geprobeerd de plaag te beëindigen EN het is niet aan uzelf te wijten dat er een muizenplaag is (slechte hygiëne of activiteiten/acties die hebben geleid tot de overlast/plaag) is de verhuurder verplicht om dit op zijn of haar kosten op te lossen.
Indien de verhuurder dat weigert kunt u via de huurcommissie korting op uw huurpenningen afdwingen ter compensatie van zelf ingeschakelde hulp bij de bestrijding of gederfd woongenot.

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:21
21 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling: de link

onderhoud huurwoning

mv
door mvdheuvel - Nov 18, 2015 om 13:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had veel muizen in huis. Niets hielp, totdat ik een kat uit het dierenasiel gehaald heb.
Sinds de kat in huis is zijn alle muizen weg. Ze vangt ook nog vliegen en muggen.
Voor mij was dit de beste oplossing en sla 2 vliegen in 1 klap.
Een goede daad en geen muizen en als toegift een lief maatje.

jo
door john551006 - Nov 19, 2015 om 19:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Neem eens een kat

ma
door madras - Nov 19, 2015 om 19:39
45 Antwoorden / 14 Vragen

Tja muizen en ratten in de hut is vaak de schuld van de huurder.

ma
door mattjeu - Nov 19, 2015 om 19:45
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=madras schreef op donderdag 19 nov 2015, 19:39]Tja muizen en ratten in de hut is vaak de schuld van de huurder.

Ik ben wel geïnteresseerd in de herkomst van deze kennis..

Is dat eigen ervaring of kan ik dat ook nog ergens (in een onderzoek ofzo) teruglezen?

In wat voor een percentage van de zaken is het dan de schuld van de huurder?

ma
door madras - Nov 19, 2015 om 19:53
45 Antwoorden / 14 Vragen

@mattjeu
Het is algemeen bekend en word door verhuurder ook naar verwezen,dat men als huurder geen etensresten of brood of vuiligheid in de tuin moet gooien want dat trekt muizen en ratten aan,en ook al bent u als bewoner een brave burger,maar uw buren houden er een andere denkwijze op na en dus doodleuk wel regelmatig spullen in de tuin te deponeren,met als rede:het is voor de vogeltjes.Op die manier kunt u als buurman ook bezoek krijgen van ongenode gasten

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 19, 2015 om 20:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag eerst je buren, als je maatregelen neemt en zij blijven ze voeren en fokken?

En de gemeente, heeft professionals voor bestrijding van ongedierte.
Vaak nog gratis ook.
1 Huis is niet voldoende, vaak meerdere woningen via de doorlopende spouw.

corpe
door corpe - Nov 23, 2015 om 14:16
13 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook heel goed werkt om muizen te verjagen...Hang eens hier en daar een foto van jezelf op.Ze zullen er zo van schrikken dat ze er razendsnel vandoor gaan en je zult ze nóóit meer terug zien.